Facebook a #hashtagy

, 24. června 2013

facebook-hashtag1Pro některé jsou hashtagy věc známá a samozřejmá. Zkušený uživatel služeb jako Twitter nebo Instagram jich využívá denně. Na Facebooku se ale funkce objevila teprve v posledních dnech a mnozí uživatelé si s ní nevědí rady. V tomto článku se dozvíte co hashtagy jsou, jak je používat, k čemu slouží a jaký mají význam na sociálních sítích.

Hashtag neboli klíčové slovo (případně fráze) je rychlý a jednoduchý způsob, jak vyhledávat potřebné informace a sdílet ty vlastní. Tak jako štítky přiřazované k článkům, slouží i hashtag pro sjednocování informací k dané tématice. Hashtagy pronikly do světa moderních sociálních sítí z IRC kanálů. Rozšíření se jim dostalo zavedením na sociální síť Twitter v roce 2007. Opravdový boom ale nastal v roce 2009 při prezidentských volbách v Iránu, kdy byla zastřelena mladá nezúčastněná dívka. Video a informace o protestech se poté šířily pod heslem #Neda. Pro některé skalní uživatele Twitteru bylo užívání hashtagů tak automatické, že je používali i na Facebooku. Stali se tak terčem posměchu některých skupin.

leaveyourhashtagsontwitter

Skupina „Toto není Twitter. Hashtagy zde nefungují“ má téměř 15 tisíc fanoušků. 

Co je to #hashtag?

Rozpoznání hashtagu je jednoduché. Jde o soubor několika znaků začínající křížkem – #. Následuje slovo nebo slovní spojení bez mezer. Správně vytvořený hashtag poznáte tak, že se změní na odkaz (zmodrá) a jeho součástí jsou všechny znaky, které slouží jako odkaz. V případě, že vložíte mezeru se funkce ukončí a je nutné začít použitím dalšího křížku (#horko #česká republika). Je na vás jaký způsob užívání hashtagů preferujete. Někteří uživatelé používají klíčová slova přímo v textu, jiní je řadí až na konec jako výpis slov. Kliknutím na hashtag se dostanete do výpisu všech zpráv, ve kterých bylo dané klíčové slovo použito. Háčky, čárky a velká písmena je lepší používat pro zlepšení čitelnosti, ve vyhledávání jsou ale ignorována a není si s nimi třeba lámat hlavu.

Screen Shot 2013-06-23 at 20.00.56

Screen Shot 2013-06-23 at 20.01.55

Existují různé způsoby jak používat hashtagy v textu

Screen Shot 2013-06-23 at 20.02.47

Vytvořený status i s aktivnímy odkazy

Nejde vám to? Nevadí!

Je možné, že vám hashtagy momentálně nefungují. Bude to zřejmě způsobeno tím, že v první fázi spouštění byla funkce aktivována pouze pro 20% uživatelů. Celá síť je neuvěřitelně rozsáhlá a aktivace každého nového prvku probíhá postupně. Pokud jste v této situaci nezoufejte. K vytvoření odkazu dojde ve Facebooku a ne vašem příspěvku, takže i v případě, že se vám odkaz nezobrazí, můžete hashtagy používat, ale budou fungovat pouze pro okolní uživatele. Vzhledem k počtu uživatelů Facebooku nejde funkci zapnout ručně a budete muset vytrvat, dokud na vás nedojde řada.

K čemu je to dobré?

Ačkoli jde o změnu minimální, přesto může vyvolat naprostý obrat v celém vnímání Facebooku. V současnosti vidíte a reagujete na obsah vašich přátel, případně sdílené přispěvky jejich přátel, spřátelených stránek atd. Představte si ale společné téma, které vás zajímá a možnost procházet příspěvky milionu uživatelů, se kterými jste se nikdy nesetkali. Zajímá vás #airsoft? Nebo třeba #koně? Nyní můžete reagovat na příspěvky kohokoli z celého světa. Přátelství už není důležité. Facebook se vzdaluje od sdílení se známými z běžného života a přechází k těm virtuálním. Je jen otázkou času jak rychle a jestli se uživatelé naučí funkci využívat.

Na sociální síti Twitter ukázaly sílu a užitečnost hashtagů nedávné povodně. Pod klíčovými slovy #povodně a #pomoc nabízeli lidé ubytování, materiál a potřebné informace. Kombinací klíčových slov (například #praha #povodně) jste mohli najít informace přesně zacílené na vaši oblast a problematiku. Na sociálních sítích se v současnosti vyskytují i velké instituce, kraje, ale i městské části.

Podobným příkladem může být nedávný výbuch v Divadelní ulici, velké sportovní události, festivaly a pod. Pomocí hashtagu můžete pomáhat jiným uživatelům s parkováním, informacemi o dopravě, nebo třeba informací kde se dobře najíst.

Co je IN?

Na Twitteru se vyskytuje několik nejpoužívanějších hashtagů a je velmi pravděpodobné, že dojde k jejich přenesení nebo vzniku podobných výrazů. Některé slouží jako malá omluva #drunktweet (zpráva v opilosti), jiné k vyjádření velké události #poprve. Výpis nejaktuálnějších hashtagů užívaných v česko-slovenské komunitě najdete na webu Klábosení.

Nastavení soukromí

Užití hashtagu nemění nic na vašem nastavení soukromí. Pokud sdílíte své příspěvky pouze se svými přáteli, zobrazí se ve vyhledávání pouze jim. Je proto na vašem uvážení jakou viditelnost příspěvku nastavit. Pokud nesdílíte osobní informace, ale naopak příběhy, které mohou zajímat spoustu lidí, je škoda příspěvek neoznačit a nezveřejnit. V případě, že se na Facebooku věnujete určitému tématu (létání, zvířata, sport) můžete zvážit můžete také aktivaci sledování, kdy se uživatel nemusí stát vaším přítelem, ale veřejné příspěvky se mu automaticky zobrazují na zdi.

Nic není zadarmo

Zavedení každé nové funkce nebo vylepšení je nejistota pro investory. Motivací pro změnu v sociální síti může být strach ze ztráty uživatelů v konkurenčním boji, ale také přínos především z inzerce. Pravděpodobným hnacím motorem zavedení hashtagů na Facebooku je lepší zařazení uživatelů do cílových skupin a následná lepší prodejnost reklamy.

Každé zavedení nové služby je velkým otazníkem a je jen na uživatelích jak zareagují. Pro uživatele Instagramu a Twitteru jsou hashtagy způsobem získávání aktuálních informací, zdrojem zábavy i pracovních zkušeností. Při správně vytvořeném okruhu uživatelů a výběru hashtagů vytváříte jedinečný zdroj informací. Všude okolo jsou lidé, které zajímají podobná témata. Naučte se využívat času, který někdo jiný obětoval hledáním stejného obsahu, který zajímá i vás. A hashtagy mohou být jedním ze způsobů jak toho dosáhnout.

Štítky: , , , , .

Diskuze k článku

Jan Sommer, 24. 6. 2013 (23:12):

Zřejmě fungují jen ve zprávách, textech k fotkám či odkazům apod. Ale zřejmě nejsou vyhledány ty, které jsou v komentářích(?). To je nešikovné, protože nemohu jednak přidat tag do dříve vytvořeného postu, jednak nemohu přidat tag k cizímu příspěvku (odkazu, obrázku…). Nebo se pletu?

taxi, 24. 6. 2013 (13:03):

Hezké, chybí jedna drobnost podstatná právě pro cílovou skupinu tohoto článku – jak nejlépe na české klávesnici hashtag psát 🙂

Martin Bugner, 24. 6. 2013 (17:36):

A na klávesnici jakého zařízení?
Pokud jde o klávesnici PC či ntb tak: ve Windows je to, tuším, přes sekvenci Alt+35 (na numerické klávesnici), v Ubuntu přes pravý Alt(Gr) + #(3) klasicky na horní řadě kláves, kde jsou číslice a české znaky – to by mohlo teoreticky fungovat i ve Windows.
Na mobilu a tabletu se musí přepnout do číslicového režimu.

Navštivte také

Speedmeter Internetu pro všechny

Katalog Wifi sítí

Reklama:

Bleskovky

Články

 

Doporučujeme

Aby wifi doma fungovala.

Zpoplatnění bezlicenčních pásem by zdražilo internet, nebo snížilo jeho dostupnost

Internethome končí s bezdrátem. Nespokojení klienti často volí osvědčené lokální ISP.

Budeme mít internet z dronů a balonů?

Rychlosti internetu v lednu 2014, poprvé přes 70 tisíc měření a několik novinek

LTE? Žádnou mobilní revoluci nečekejte…

Proč PPF koupila českou a slovenskou Telefóniku?

Speedmeter IPV pro zařízení se systémem Android nově na Google Play

Mobilní revoluce nebo evoluce?

Mobilní bezdrátové datové přenosy v roce 2013

Waze – doprava na dlani

Stručný úvod do geosociálních sítí

Lednové rychlosti na internetu řečí grafů a čísel

Databáze knihoven a rozcestník pro knihovníky i poskytovatele připojení

Instagram – cesta k úspěchu

Naměřené rychlosti internetových připojení v prosinci

Sdílení a zálohování s Dropboxem

Webové aplikace s geolokací

Posílání datových balíků po Internetu

AirFiber24 – ostrý test z reálného provozu

Česká republika a rychlosti internetu podle Akamai

PPF Petra Kellnera se přihlásila do aukce kmitočtů. Překvapivý kandidát na čtvrtého operátora.

Pinterest – nová hvězda mezi sociálními sítěmi

Velké srovnání mobilního Internetu v České republice pro rok 2012

Google nejen vyhledávačem: Umíte správně vyhledávat?

Malware a jeho současné podoby

Soumrak volného 10 GHz pásma aneb kdo má zájem na jeho zarušení?

Velké srovnání VoIP tarifů

Couchsurfing: Cestujte a spojte svět díky internetu

Mobilní Internet a LTE

Sociální sítě pro začátečníky: Které vybrat?

Sociální sítě pro začátečníky – Facebook a Twitter, je mezi nimi vůbec rozdíl?

Speedmeter, Speedtest, Speedometer – velký test měřáků rychlosti dostupných v ČR.

Stav broadbandu v ČR aneb zaostřeno na optiku.

Odkazy odjinud


Tip: Navštivte sekci VoIP a porovnejte nabídku více než třech desítek operátorů!

Podporujeme:

www.sumavanet.cz i4eSmall.gif (2K) pravedneslogo.gif (5K)