Konferenci otevřel zástupce Ministerstva informatiky, jež prezentoval
zejména nový zákon o elektronických komunikacích. Na to volně navázal pan Stádník
z ČTÚ, který informoval účastníky konference, jak nový zákon změní oprávnění jeho
úřadu (vesměs nijak, jen číslovací plán a kmitočtovou tabulku bude nyní obhospodařovat
ministerstvo). V úvodu své přednášky položil plénu také řečnickou otázku „co
je to Internet“ a samozřejmě každý z deseti oslovených měl zcela jiný názor
(příznačná byla odpověď zástupce Telecomu, který si pod Internetem představoval
„velký katalog“, kde najde odpovědi na většinu svých dotazů“, což se jasně
odráží v tom, jak byl jimi Internet v ČR definován).
Zajímavá byla i přednáška
ing. Fürmana ze sdružení CESNET o zavádění mobility na evropských universitách pomocí
hierarchické struktury uživatelských databází. Student kterékoliv z připojených universit,
např. ČVUT se může připojit bezdrátově např. na universitě v Nizozemí s využitím svých
vlastních přihlašovacích údajů z domovského ústavu.
Technické prezentace se
věnovaly zavádění služeb s přidanou hodnotou, novým technologiím v aktivní i pasivní části
sítě (přednášející firmy Lucent, Siemens, Sitel a další), nebo třeba využití elektrického
vedení pro vedení datového signálu (řešitelné, spíše ovšem jen pro vnitřní sítě, i tam je
to ale vesměs dražší a podstatně méně kvalitní než vystavění Ethernetu). Úplný souhrn
novinek z konference by přesahoval rozsah článku, máme pro vás ale zajímavá data z
prezentace Českého Telecomu.
Proč se Český Telecom
nepochválí?
Není to tak dávno co jsem ve svých článcích vyzýval Český
Telecom k zveřejnění údajů o počtu instalovaných DSLAMů i o počtech volných ADSL portů na
ústřednách. Zajímalo mě to proto, že právě tyto údaje mají důležitou vypovídací hodnotu o
stavu ADSL v Česku a o vyhlídkách do blízké budoucnosti. Obecné povídačky o 2,6
milionech pokrytých zákazníků jsou sice vhodné do tiskových zpráv ČTc, ale nemají
absolutně žádnou vypovídací hodnotu pro kolik zákazníků je ADSL skutečně v dané chvíli
dostupné. Také proto jsme zhruba před měsícem stejné otázky ohledně počtu DSLAMů a
volných portů na ústřednách položili přímo Vladanovi Crhovi z ČTc.
Do dnešního dne jsme však neobdrželi odpověď. Na konferenci se ale s těmito údaji
pochlubili.
Pojďme se tedy společně podívat na ta velmi zajímavá čísla.
Následující tabulka ukazuje jak se vyvíjel trh s ADSL od jeho počátku do dnešních
dní. Kromě počtů ADSL přípojek o kterých vás pravidelně informujeme, totiž
obsahuje i velmi důležité počty nainstalovaných DSLAMů a také
celkovou kapacitu přípojek ADSL (počet všech ADSL portů). Pokud si tedy
odečtete od celkové kapacity odpovídající počet zrealizovaných přípojek, zjistíte kolik
volných portů měl v rezervě Český Telecom (kolik si v daném měsíci mohl dovolit připojit
nových zákazníků). Mně osobně přinesla tabulka odpověď na spoustu nevyjasněných
záležitostí z nedávné minulosti, kdy se ještě Internet pro všechny aktivně zúčastňoval
jednání s Českým Telecomem, ČTÚ a alternativci. Tehdy jsme půl roku téměř v každém článku
upozorňovali na nulový přírůstek nově
pokrytých lokalit. Pamatuji se na jednu velmi zajímavou roztržku s
Pavlem Jirouškem (tehdejší viceprezident pro služby velkoprodeje), kde se
mě tehdy snažil přesvědčit, že naše informace nejsou správné a ČTc velmi intenzivně
pracuje na rozšiřování pokrytí. Naší vášnivou debatu
„rozštípla“ tehdejší šéfka marketingové komunikace Lucie
Prokopová, která přispěchala s informací, že naposledy byl nově instalován DSLAM
na Praze 4. Dnes tedy víme, že to byl nadlouho poslední DSLAM, který ČTc v té
době nainstaloval.
Aktuální
penetrace tedy představuje 0,74 přípojky na 100 obyvatel, kapacita
postačuje na 1,18% pokrytí a je tedy využíváno přibližně 62% kapacity a
volných je přibližně 43 tisíc portů. Když si tento počet porovnáme se
situací na počátku tohoto roku, je zřejmé, že Český Telecom konečně na pokrytí pořádně
zapracoval. K tabulce si dovolím ještě malé vysvětlení. Mnohým z vás asi bude vrtat hlavou
ta neexistující informace o počtu portů za „září 2003“, když
o několik měsíců později v lednu 2004 při stejném počtu DSLAMů je již počet znám.
Nejpravděpodobnější vysvětlení pro tento stav, je takové, že v této době ČTc
posiloval kapacitu stávajících DSLAMů a proto se počet ADSL portů
postupně zvyšoval ačkoliv počet DSLAMů zůstal nadále stejný.
Z uvedených čísel je zřejmé, že Český Telecom to s ADSL začíná myslet vážně.
Rostoucí počet uživatelů ADSL bych však i nadále nepřipisoval
nějaké „velmi výhodné nabídce ADSL tarifů“. Podle mého názoru
má vysoké přírůstky nových ADSL přípojek na svědomí spíš
dobře zvládnutá masová reklamní kampaň na Internet Expres a zejména
velmi rychle rostoucí počet volných ADSL portů. Sliboval jsem, že jednou
až nastane čas, tak nebudu ČTc pouze kritizovat, ale pronesu na jeho adresu také pochvalu.
Dnes tedy musím přiznat, že Telecom otázku pokrytí pojal velmi zodpovědně a do budoucna
nezbývá nic jiného než mu popřát aby mu toto tempo vydrželo.
Graf vývoje
počtu ADSL přípojek, celkové kapacity ADSL portů a počtu DSLAMů.
Nadále však bude ČTc z mojí strany a
pevně doufám, že i ze strany odborné veřejnosti sklízet kritiku za to, že
do dnešních dní nezveřejnil velkoobchodní nabídku na bázi propojení a trh
s ADSL má tedy od začátku roku 2003 prakticky stále stejnou podobu. Všech
24 alternativních operátorů dohromady ukouslo dohromady s koláče ADSL trhu pouhých
cca. 20 procent a zbytek zůstal pro Telecom. Do dnešního
dne nemohou nabízet své vlastní rychlosti nebo jinou agregaci než 1:20 nebo 1:50. Taktéž
trh se službami určenými pro vysokorychlostní Internet (video a muzika) je i nadále
přístupný pouze pro ČTc, protože princip velkoobchodní nabídky neumožňuje alternativním
operátorům vytvořit podobný projekt jako je Starzone od Telecomu. Tak se snad
někdy za další dva roky dočkáme a ÚOHS si povšimne i tohoto
chování ČTc, které významně brzdí rozvoj ADSL trhu v ČR. A když to dobře dopadne, tak po
několika letech ČTc po všech těch odvoláních konečně zaplatí za své
hříchy z dávné minulosti.
Na závěr si dovolím opět několik čísel ze
Slovenska, kde si ADSL k 2.11.2004 dopřávalo již
28 922 uživatelů (penetrace 0,54 přípojky na 100 obyvatel) a paušální
dial-up Internet pod názvem Rodinný Internet si za 3 měsíce jeho
existence objednalo již 20 404 uživatelů.

Diskuze: 




Diskuze k článku