Slíbil jsem některým účastníkům konference, že si najdu chvíli času a vysvětlím roli IPV na této konferenci i svůj trochu více plamenný závěr úvodního slova. Než se ale pustím do vysvětlování dovolte mi odkaz na bohatou fotogalerii z konference a záznam všech přednášek.
Akce ISP Futuretec se celkem zůčastnilo 138 lidí, rekord z minulého roku v počtu shlédnutí živého přenosu (2300 diváků) se sice překonat nepodařilo, přesto je 800 on-line diváků v průběhu několika hodin slušný výkon. Poděkování patří také panu Bláhovi ze sítě Šumava Net, který tentokrát poskytnul konektivitu pro častníky konference i on-line přenos a samozřejmě všem zaměstnancům hotelu Prácheň.
Konference takového rozsahu se plánuje vždy 2 až 3 měsíce předem. Koncem března se mi ozval tehdy ještě ředitel 802.cz Petr Pobořil s nápadem udělat konferenci o optických sítích. Vzhledem k vašemu nebývalému zájmu o přednášku pana Pobořila na konferenci Kam kráčí bezdrátové sítě jsem se i přes časovou zaneprázdněnost nakonec rozhodl konferenci spolupořádat . V průběhu příprav se však situace změnila vstupem společnosti Rio Media, která 802-ku odkoupila. Internet pro všechny se vzhledem k malým zkušenostem s optickými technologiemi dobrovolně vzdal účasti na tvorbě programu a společně s Alcomou jsme se soustředili spíše na technické zázemí konference (propagace, ubytování a servis pro účastníky). Navíc program konference visel víc než měsíc na webu IPV, takže účastníci dobře věděli co je čeká. Tolik k první kritice směřující k programové nabídce Futuretecu.
Druhou výtku bych snad za všechny účastníky mohl shrnout do tohoto příspěvku v diskuzi na našem webu:
„Prvnich 20 minut jsem měl dojem, že si mně v 6 hodin ráno spolu s mými důchodovými vyzvedl autobus na dědine a odvezl mně na predváděčku prodeje kosmodisku a vlněných dek, kde mi rozšafný hokynář s místním předskokanem vysvětlil, že pokud nebudu používat kosmodisk a pokud si do dvou let nekoupím jeho deku, tak zcela jiste umřu.“
Předpokládám, že rozšafným hokynářem je myšleno Rio Media a místním předskokanem jsem já osobně. Pokud bych se měl vyjádřit k rozšafnému hokynáři, tak ten v první řadě přišel na konferenci představit své technologie a nabídnout je ostatním lokálním providerům. To, že se uplynulé týdny v médiích probíral především nákupní apetit Rio Media, jeho následná snaha o transformaci a konsolidaci nakoupených ISP a třetí logický krok není nikomu známý, tuto společnost vrylo do podvědomí všech lidí s oboru telekomunikací trochu negativním způsobem. Tento pocit v ostatních ISP umocňuje ještě fakt, že vedení Rio Media má za sebou již jeden velmi povedený obchod – kdy postavilo na nohy kabelového operátora Karneval a pak ho prodalo největšímu konkurentovi UPC. Komu by mohla být ovšem tak velká síť opět prodána?
Na to vše jsem měl myslet v závěru svého úvodního slova, kdy několikrát z mých úst zaznělo slovo „prodej“ a název společnosti Rio Media. Pojďme si však vše co jsem hodně otevřeným způsobem zdělil v posledních 5 minutách trochu rozebrat.
Rio Media bude akcelerátorem trhu. Na tomto tvrzení si trvám. Rio Média není pouze „kapitálová rychlokvaška“ jelikož kromě dobrého finačního zázemí disponuje velmi slušnou technologií. V současné době je stále v „akvizičním módu“ (období kdy se rozhlíží po vhodných sítích ke koupi). Poté bude pravděpodobně následovat několikaleté období konsolidace – tedy období kdy je potřeba z nesourodých sítí vytvořit kompaktního, velkého a moderního operátora. Je tedy velmi nepravděpodobné, že by aktivity této firmy nechaly konkurenci klidně spát a nevybudily jí k nějaké reakci. Nicméně, kdo může tvrdit, že takovou nabídku nikdy nevyužije?
Jsou zde však celkem tři cesty, jak takovou nabídku položit na stůl.
První cestou jsou výroky o „prodeji“ a „zániku těch kdo nezainvestují do optiky“. Ve chvíli kdy v přednášecím sále sedí cca. 70 středně velkých lokálních operátorů, z kterých má již většina první seznámení s optickými technologiemi za sebou a většina z nich vybudovala své sítě od nuly, není zrovna nejvhodnější nastínit pesimistické scénáře prodeje či dokonce zániku bezdrátových sítí. Rovněž není vhodné několikrát zmínit společnost Rio Média, která se stále nachází ve stádiu akvizic a je proto velmi pravděpodobné, že stále hledá vhodné poskytovatele, které by začlenila do své nově budované sítě. To je moje největší „faux pas“ za které, bych se těm účastníkům, kterých se má slova dotkla rád a upřimně omluvil.
Druhá cesta, kterou se dá taková nabídka položit na stůl je prosté sdělení, že má kapitálově silná společnost zavedené standardy a postupy výstavby sítě a je ochotná se podělit o know how, pokud budete odebírat jejich služby, což může přinést i řadu výhod, zejména u technologicky náročných aplikací.
Třetí cesta vyložení karet na stůl přímo souvisí s tou druhou, jenže navíc otevřeně říká – a až bude Vaše chuť pracovat u konce, svoji společnost nám prodáte a my ji budeme moci ohodnotit podle míry složitosti integrace do sítě.
Bojím se ale, že byla zvolena cesta první, která poněkud neštastně neuznává možnost dalšího rozvoje jiných sítí…
Sleduji osudy vašich sítí již víc než 5 let. Mnoho lokálních ISP znám osobně, s dalšími si občas něco napíšu, občas prohodím pár slov přes skype. Dobře vím, že jste své sítě doslova vydupali ze země a jste na ně náležitě hrdí. Pokud se tedy odhodláte k refinancování svých sítí, investic do optiky či IPTV, musí to být po vaší důkladné analýze. Vy sami by jste měli nejlépe znát potřeby svých zákazníků a zároveň odhadnout efektivitu svých vlastních investic. Špatně se ale hledá správná ekonomická prognóza, v současné situaci na trhu. I když se má slova v závěru mého příspěvku týkaly oněch 60% sítí ve větších městech, ani to mně neopravňuje vás poučovat co máte nebo nemáte dělat.
Dost bylo sypání popela na hlavu. Pro mnoho účastníků byla konference přínosná a já věřím, že i ti, kteří tvrdí, že se nic nového nedozvěděli s odstupem času uznají, že nezanedbatelným přínosem je již možnost porovnat své technologie s technologií konkurence a seznámit se s plány společnosti, která v posledních týdnech vzbudila nebývalý zájem médií.
Na úplný závěr si dovolím vyzvat, všechny účastníky konference a také ty, kteří se z nějakého důvodu nemohli zúčastnit, aby mi na e-mail miloslav.sova@internetprovsechny.cz nejpozději do 15. července 2009 , zaslali své návrhy na témata, která by měla zaznít na podzimní konferenci Kam kráčí bezdrátové sítě 2009. Budeme se na Vás těšit tentokrát v osvědčené organizační sestavě IPV, Sloane Park a Alcoma. Bude záležet také na vás, jestli se na konferenci dozvíte něco nového, nebo jestli bude největší atrakcí „pečený pašík“, který má jednu velkou výhodu – nesklame a neurazí vůbec nikoho 🙂

Diskuze: 




Diskuze k článku