Asi každý ví, o co jde. Chcete-li si pořídit ADSL, jste nuceni, ať chcete nebo ne, platit mimo paušálu za ADSL i paušál za hlasové služby, i když je třeba vůbec nepoužíváte. Na stránce Českého Telecomu věnované cenovým tarifům najdete následující nabídku: „Máte svou pevnou linku především kvůli Internetu a voláte jen málo? Právě pro vás je určen tarif Telefon Expres.“ Možná, že by bylo korektní změnit první větu na: „Máte svou pevnou linku především kvůli Internetu a voláte jen málo anebo nevoláte vůbec?“ Alespoň by to bylo jasnější pro ty, kdo opravdu chtějí jen a pouze internet.
Přesně taková byla i situace na Slovensku, kdo chtěl ADSL, musel zaplatit i paušál za hlasové služby. Dnes to však vypadá tak, že Slovak Telecom konečně povolil a od 1.května zruší vázání ADSL na hlasové služby. Pro informaci připomínám, že ačkoli Slovak Telecom patří do skupiny Deutsche Telekom, je jeho chování velice podobné našemu ČT, například v minulém roce dostal od Protimonopolního úřadu pokutu 885 miliónů za zneužívání dominantního postavení při poskytování přístupu k místním vedením.
Rozdíl je v tom, že slovenský telekomunikační regulátor hájí zájmy uživatelů lépe než regulátor náš a zakázal podmiňovat poskytování ADSL současným poskytováním hlasových služeb. Celá kauza je podrobně popsána zde.
Následovalo rozhodnutí soudu, které potvrdilo stanovisko telekomunikačního úřadu. Přesto Slovak Telecom dále tvrdil, že podle jeho právního výkladu nevázané ADSL poskytovat nemusí. Nicméně sdělil i to, že takový produkt v první polovině roku 2006 nabídne.
Protože byla situace i nadále nejasná, rozhodlo se naše partnerské sdružení na Slovensku zorganizovat výzvu, ve které na Slovak Telecomu požadovali, aby:
- Vytvořil takové podmínky pro užívání rychlého internetu přes ADSL, aby uživatel nemusel platit současně s ním za telefonní anebo jiné služby, které nepotřebuje.
- Celková cena cena rychlého internetu po splnění bodu 1 v žádném případě nestoupla proti současnému stavu.
- Upravil nabídku ostatním operátorům pro uvolnění místních vedení tak, aby mohla vzniknout silnější konkurenční soutěž mezi nabídkami rychlého internetu pro koncové uživatele.
Po té, co výzvu v krátké době podpořilo 1280 spotřebitelů, byla jejich jména vytištěna na 22 archů A4 a zaslána do Slovak Telecomu.
Vytištěné seznamy jmen lidí, kteří podpořili výzvu
Není překvapením, že se Slovak Telecom, jako „správná firma mající na mysli jen blaho svých zákazníků“ nejprve k výzvě postavil negativně a označil ji za nátlak, emotivně zabarvenou a fakty nepodloženou.
Mezitím na stránkách Slovanetu, což je největší alternativní operátor na Slovensku, proběhl průzkum, ve kterém více než 90% ze zúčastněných 5700 uživatelů internetu nesouhlasilo s vázaností ADSL na hlasové služby. Až 36% lidí, kteří nemají ADSL, by ho po zrušení vázanosti začalo využívat. Je třeba podotknout, že průzkum nebyl reprezentativní a uskutečnil se formou vyplnění dotazníku na stránkách Slovanetu.
Minulý týden jsme od slovenského IPV dostali zprávu, že Slovak Telecom oficiálně oznámil, že hlavní požadavek výzvy, tedy oddělení ADSL a hlasu, splní a od 1.května 2006 poskytne ADSL nevázanou na hlasové služby. Mimoto upraví ST i podmínky poskytování služby ADSL Partner tak, aby i ostatní poskytovatelé ADSL mohli velkoobchodně nakupovat nevázané ADSL a následně ho prodávat koncovým zákazníkům.
Pojďme si tedy celou věc shrnout s tím, že se podíváme na to, jaký je rozdíl mezi situací na Slovensku a v Česku. Nejpodstatnější výhodou, kterou má Slovensko oproti nám je zcela jistě Telekomunikační úřad. Ten již 16.2.2004 nařídil Slovak Telecomu, aby odstranil vázání ADSL a hlasové služby. Slovak Telecom proti tomuto rozhodnutí podal opravný prostředek, nicméně TÚ SR 16.6.2006 potvrdil svoje stanovisko s tím, že ADSL je sice datová služba poskytovaná na metalickém vedení pro hlas, nicméně využívá jiné frekvenční pásmo a je v podstatě na hlasové službě nezávislá.
Slovak Telecom se však nevzdal a obrátil se na soud s tím, aby byla vykonatelnost rozhodnutí pozastavena. K tomu došlo 9.8.2004. Překvapením alespoň pro ST bylo, že soud rozhodl ve prospěch TÚ. Mezitím se na Slovensku změnila legislativa a TÚ musel nejdříve provést analýzu relevantních trhů, která ukázala, že Slovak Telecom má na trhu dominantní postavení. Následovalo konečné rozhodnutí, kterým TÚ SR 20.10.2005 nařídil ST zrušit vázanost služeb ADSL. Proti tomuto rozhodnutí není odvolání a vstoupilo v platnost 1.1.2006.
Slovak Telecom se se svou porážkou nechtěl smířit a stále vysílal do světa informace o tom, že není povinen nařízení splnit. Proto vznikla výzva, která byla spíše už jen třešničkou na dortu, protože nechápu, jak by ST nařízení regulačního orgánu mohl nesplnit. S výši pokut má totiž své zkušenosti, jak jsem psal na začátku článku.
Situace v Česku vypadá mnohem hůř a to hlavně zásluhou státu, který jde Českému Telecomu na ruku. O tom, že má ČT v oblasti hlasových služeb skrze pevné linky a ADSL dominantní postavení, nemůže být sporu. Nevím teď z hlavy, jaký podíl má ČT na hlasových službách, co se týče ADSL, jedná se asi o 88%. ADSL pomocí zpřístupnění místních smyček, tedy takové ADSL, které již dnes existuje bez nutnosti platit paušál za hlas, má malé pokrytí a pohybuje se odhadem někde mezi 10 až 20 tisíci přípojkami.
Přitom Zákon o ochraně hospodářské soutěže hovoří jasně. Dominantní postavení na trhu má soutěžitel nebo společně více soutěžitelů (společná dominance), kterým jejich tržní síla umožňuje chovat se ve značné míře nezávisle na jiných soutěžitelích nebo spotřebitelích. A pochybovat o tom, že se zrovna Český Telecom takhle chová, značí nedostatek zdravého úsudku.
V zákoně se dále píše, že zneužívání dominantního postavení na újmu jiných soutěžitelů nebo spotřebitelů je zakázáno. Mezi zneužití dominantního postavení patří mimo jiné zejména vázání souhlasu s uzavřením smlouvy na podmínku, že druhá smluvní strana odebere i další plnění, které s požadovaným předmětem smlouvy věcně ani podle obchodních zvyklostí nesouvisí.
V současné době se zdá býti největší překážkou Český telekomunikační úřad. Nejen že mu připadá vázání ADSL na hlas zřejmě v pořádku, protože s tím nic nedělá, i když by se mohl poučit od svých slovenských kolegů, kteří začali činit již před 2 roky. ČTÚ nebyl ani schopen v termínu nařízeném zákonem 127/2005 dodat analýzy relevantních trhů, což jsou analýzy jednotlivých oblastí telekomunikačního trhu, které by měly ukázat, zda je či není v dané oblasti konkurenční prostředí. Navíc to podle některých zpráv vypadá tak, že zatím dokončené analýzy jsou pěkný paskvil. To může být i jeden z důvodů pro odvolání předsedy ČTÚ Davida Stádníka.
Bohužel, Pavel Dvořák, který nastoupil na jeho místo, pracoval do 30.4.2005 jako poradce správních orgánů Českého Telecomu. I když tento fakt nemusí mít na jeho práci vliv a řízení ČTÚ vliv, musím se ptát, zda-li u nás nemáme jiného schopného manažera, který by byl ochoten řídit ČTÚ a není a nebyl spojený s dominantním operátorem? Možná, že je to takový národní zvyk, ať se podíváte na jakoukoli oblast, všude najdete partičky lidí, kteří se pohybují sem a tam mezi firmami a státními úřady, jako by se nechumelilo. Možná opravdu máme málo odbornků. Ale možná je něco shnilého ve státě dánském, pardon českém.
Někteří uživatelé argumentují proti zavedení ADSL bez hlasového tarifu tím, že by ČT jednoduše vzal paušál, který dnes zákazník zaplatí za telefonní linku a přičetl by ho k paušálu za ADSL. Pokud srovnáte ceny za ADSL nabízené dnes alternativními operátory přes LLU, tedy bez paušálu, dostanete podobnou sumu, jako je výše uvedený součet. Otázkou je, zda-li to při dnešní neexistenci konkurenčního prostředí není spíše záměr alternativců. Osobně se však domnívám, že onen paušál, který dnes činí 329 Kč, je vyšší než skutečné náklady na provoz/existenci telefonní linky a ČT si do něj započítává kde co. Když nebudete po dobu jednoho až šesti měsíců používat pevnou linku, ale budete si chtít nechat číslo a linku po této době zprovoznit, zaplatíte měsíční paušál pouze 125 Kč. Je sice pravda, že na základě toho nemůžeme rovnou říci, že náklady na linku jsou 125 Kč měsíčně, jedná se však o číslo, které je určitě zajímavé. Nechme se ale překvapit, jak budou vypadat ceny na Slovensku.
Na závěr bych chtěl poznamenat, že i kdyby v součtu zůstala cena ADSL stejná jako dnes, povede to každopádně k určitému zprůhlednění cen ADSL, které by ve výsledku mohlo vést k tlaku na jejich snížení, možná i skrze diskusi o tom, jaké náklady na telefonní linku jsou oprávněné a jaké ne.

Diskuze: 




Diskuze k článku