Nabídka Internetu Expres Start na zkoušku zdarma je formou samoinstalačního balíčku
a obsahuje bezplatné zřízení služby, 14-ti denní testovací období od
okamžiku zřízení služby a také zapůjčení modemu. Vše samozřejmě zdarma. Služba není
podmíněna žádným závazkem ani dalšími omezujícími podmínkami. Zákazníkům, kteří se
rozhodnou Internet Start používat i nadále se na účtu objeví pouze cena modemu –
1007,60 Kč bez DPH (1199Kč s DPH) a zbývající část
měsíčního poplatku ve výši 499,50 Kč bez DPH (594 Kč s
DPH), který v sobě už zahrnuje i zbývající část měsíčního poplatku za hlasové
služby. Prvních 14 dní je Internet zdarma.
Akční nabídku může uživatel
využít dvěma způsoby. Oproti záloze ve výši 1199 Kč je možné získat
samoinstalační balíček s registrační sadou s USB modemem Sagem F@st 840 v
prodejnách Telecomu, Eurotelu a některých hypermarketech (modem lze vrátit za
plnou částku). V tomto případě, však se však nejspíš bude muset uživatel stejně obrátit na
telefonické centrum s žádostí o aktivaci služby (alespoň tak mi to sdělili na info lince
ČTc)
Druhou možností je objednávka balíčku bez registrační sady telefonicky
na bezplatné lince 800 123 456 nebo na internetových stránkách
www.internetexpres.cz (cena modemu 0 Kč v případě vrácení do 14
dnů od zřízení služby). V tomto případě, uživatel obdrží do 5 dnů
od své telefonické objednávky instalační balíček. Zároveň s balíčkem by měla
dorazit SMS nebo e-mail, který ho bude informovat o aktivaci
služby. Zmiňovaných 14 dnů se tedy počítá od doby, kdy uživatel obdrží informační
SMS, že už je služba na jeho přípojce skutečně aktivní.
Co říci k této akční nabídce? Telecom se vydal
sice správným směrem, ale pochybuji o tom, jestli je tato nová nabídka dostatečně
„akční“. V první řadě mě zaráží délka „zkušebního
provozu“. Když už hodlá Český Telecom ukázat uživatelům vlídnější tvář, nikdy se mu
to nedaří dotáhnout do konce. Naprosto stejnou akční nabídku prováděl dominantní operátor
Telekomunikacja Polska u našich polských sousedů a zde slavila obrovský úspěch. Rozdíl
mezi českou a polskou akční nabídkou
je právě v délce „připojení zadarmo“. Zatímco Poláci si mohli
dopřát celý měsíc zdarma za symbolický 1 zlotý, Český
Telecom až tak „přátelský“ není a nabízí jenom 14 dní. Když
si dáte tu práci a navštívíte weby zahraničních operátorů najdete spoustu více, či méně
výhodných akčních nabídek (doporučuji zejména Itálii, Nizozemsko a Francii)
a zjistíte, že například taková „aktivace zdarma“ je už ve
světě téměř samozřejmostí.
Další věc, která by mě opravdu velmi zajímala je
aplikace Fair User Policy po dobu zkušebního provozu. Bude Telecom
uplatňovat „stejný metr“ na zákazníky, kteří si ADSL
bezplatně testují, nebo je nějakým způsobem zvýhodní a ponechá jim stejnou rychlost i když
poruší podmínky FUP?
Každopádně vám zřejmě dlužím
vysvětlení, proč jsem tolik přehnaně kritický. Podle našich informací, jsou plány Českého
Telecomu v oblasti ADSL víc než odvážné. Po pátečním setkání s novináři zveřejnila
ČTK zprávu,
podle které má v současné době ČTc celkem 42 tisíc uživatelů a do konce
roku by chtěl dosáhnout počtu 100 tisíc (alespoň takovou představu má
výkonný ředitel pro marketing David Duroň). Nám se však již před časem,
díky pozornému čtenáři podařilo odhalit původní plány ČTc, které byly
ještě mnohem odvážnější. Pokud máme věřit „Příloze
Zpravodaje ČESKÉHO TELECOMU o transformačním programu“ z července tohoto
roku, tak si Telecom troufal dokonce na 150 tisíc přípojek. Zdá se tedy,
že ze svých odvážných cílů poněkud polevuje :-).
Minimálně
od července tohoto roku tedy mají plány ČTc naprosto konkrétní podobu.
Telecom dobře ví, že v ČR je nejméně 300 000 tisíc zákazníků, kteří mají
zájem o vysokorychlostní Internet. Také ví, že jeho původní plány získat cca. 50
tisíc uživatelů do konce roku 2004, jsou naprosto nedostačující
a proto si stanovil nový, tentokrát snad až příliš odvážný cíl 150 000 uživatelů
(původní červencové plány). To by však znamenalo, že ve zbývajících 4 měsících by
musel nainstalovat téměř 110 000 přípojek. Aby to dokázal, musel by mít na konci roku
namontováno víc než 1000 DSLAMů a musel by zvládnout zejména ke konci
roku i 2000 přípojek denně (což je současný týdenní výsledek). A to jsou
všechno pouze technické předpoklady. Aby se však našel dostatečný počet zájemců, musel by
jim Český Telecom také něco nabídnout. A aby se jich našlo 110 tisíc musela by to být
opravdu „bombastická nabídka“, ale to „14dní
zdarma“, ať se na mě nikdo nezlobí, skutečně není. Jak bych si já představoval
nabídku Internet Expresu Start, aby zaujala dostatečný počet lidí? První měsíc
zdarma, akční cena 499 Kč (včetně DPH) po dobu následujících 3 měsíců, standardní cena 699
Kč (včetně DPH) a současný limit v rámci FUP který činí 250 MB týdně zvednout alespoň na
1GB. Tak nějak bych si já představoval „boj o kritickou masu
uživatelů“. Co vy na to dámy a pánové s Internet Expres týmu?
I nadále zůstávají nedořešené otázky
ohledně „propojení“ u ADSL. Český Telecom si sám stanovil ceny u ADSL ve své
velkoobchodní nabídce. Regulátor ČTÚ však snad i díky našim aprílovým článkům
o falešném cenovém rozhodnutí, vydal skutečné „neaprílové cenové
rozhodnutí“, které stanovuje ceny výrazně nižší.
Neznám podrobnosti jednání mezi alternativními operátory a ČTc, ale vše naznačuje, že
dosud nikdo neuzavřel nějakou novou smlouvu o propojení. Podle neoficiálních informací,
tedy Telecom zasílá alternativním operátorům faktury s dosavadními velkoobchodními cenami
a operátoři platí pouze to, co nařizuje rozhodnutí ČTÚ (ke stejným závěrům došel nedávno i
pan Jiří Peterka ve svém
článku na Lupě). Definitivní vyřešení otázky „propojení“
by totiž také posunulo trh s ADSL zas o krok dál.
Možná nejen mě, by zajímalo upřesnění informace ohledně prodloužení maximální
vzdálenosti od ústředny (důležité pro možnost zřízení ADSL). Podle
Vladana Crhy k prodloužení vzdálenosti a tím i ke zvýšení dostupnosti
ADSL, došlo 2.srpna tohoto roku:
„Doposud byla
možnost pořídit si vysokorychlostní internet z technických důvodů podmíněna vzdáleností do
3 km od ústředny/DSLAMu. Nyní to bude možné pro Internet Expres Start (256/64
kbps) do 3,8 km a pro Internet Expres (512/128 kbps) do 3,4 km.“
Také jste si všimli, že pan Crha mluví pouze o službě Internet
Expres? Platí tedy prodloužení vzdálenosti pouze pro tento produkt, nebo se vztahuje na
všechny nabídky ADSL od všech alternativních operátorů? Logické by bylo, že
vzdálenost 3,8 km by se měla vztahovat na všechny nabídky o rychlosti 256/64 kb/s
a 3,4 km na všechny nabídky 512/128 kb/s. Je mi však divné, že se s touto velmi
důležitou věcí alternativní operátoři svým uživatelům nepochlubili.
Naopak
velmi pozitivně hodnotím další krok Českého Telecomu a tím je možnost
ověření dostupnosti služby Internet Expres pomocí SMS zprávy. Již v
sobotu jsem si tuto službu osobně několikrát vyzkoušel a po 2 hodinách jsem se dočkal také
odpovědi (o víkendu však docházelo k testování celé služby, dnes by již měla
odpověď dorazit mnohem dříve). O tom, že stačí odeslat SMS zprávu na číslo
724 185 184 ve tvaru „Internet Expres xxx xxx
xxx“ už asi víte z pátečních bleskovek na různých technických serverech.
Pro upřesnění bych pouze dodal, že odpovědi se dočkáte i v případě, že číslo napíšete
bez mezer (Internet Expres xxxxxxxxx) nebo když číslo
zadáte v mezinárodním formátu (Internet Expres +420xxxxxxxxx). Doufám, že
obdržíte veselejší zprávu než je ta moje:
„V současné době není z
technických důvodů služba Internet Expres pro telefonní číslo xxx xxx xxx dostupná. Na
rozšiřování dostupnosti služby pracujeme.“
Na závěr bych si za
všechny uživatele dovolil vyslovit přání, aby se už co nejdříve rozpoutala druhá vývojová fáze ADSL,
nesoucí název „Boj o kritickou masu“ (2004-2007), tak jak je
to popisováno v dokumentu ČTc, provázeného „zuřivou“
konkurencí a snižováním cen. Osobně bych však ale už nejradši zažíval
třetí závěrečné vývojové období, nesoucí název
„Saturace“ (2007-2009), které slibuje obrovský výběr
broadbandových služeb a ještě nižší ceny.

Diskuze: 




Diskuze k článku