Jednání mezi ZUI, AO a Českým Telecomem ohledně ADSL začíná! Aneb jaká je realita a jak by ADSL mělo vypadat?

, 11. srpna 2003

Nejdřív bych chtěl čtenářům přiblížit současnou situaci. Následující pasáž by měla sloužit
pouze jako jakási rekapitulace a pozorně by jí měli číst zejména zodpovědný činitelé z ČTc
a také zaměstnanci dvou nezávislých institucí ČTÚ a UOHS.

Hlavní výhody
ADSL, aneb co slíbili a neplní 🙂

Toto jsou pasáže v kterých Český
Telecom a někteří alternativní operátoři vyzdvihují některé hlavní výhody ADSL.
Alternativním operátorům se však v této pasáži věnovat nechci, protože oni jsou bohužel
odkázaní na to, co jim ČTc poskytne a ocitli se tak v roli obyčejných dealerů (bohužel si
za vzniklou situaci můžou velkou měrou sami, kdyby při jednáních postupovali razantněji a
hlavně jednotně, nemuseli být dnes odkázáni na to, jestli se některý z hlavních plánovačů
vyspí dobře nebo špatně) Na stránkách
ČTc
tedy naleznete v současné době zhruba toto:

Nepřetržité připojení
24 hodin denně

ADSL znamená nepřetržité vysokorychlostní připojení, které
umožňuje okamžitě reagovat na příchozí emailové zprávy, surfovat bez nutnosti vždy nově
sestavovat spojení a hlavně odstraňuje čekací čas, který je nutný pro klasické modemové
sestavení a uvolnění telefonní linky při občasném připojování.

Toto spojení
má nejhorší Uptime ze všech internetových služeb většiny operátorů. Mnohahodinové výpadky
nejsou výjimkou. I kdyby to nová nabídka řešila, pak stejně zůstává jistá pachuť v ústech
– můžete mít sice ADSL 24 hodin denně, ale jako skutečné vysokorychlostní připojení jej
můžete využívat pouze několik dnů v měsíci a pak už musíte platit znovu a znovu. To už pak
můžeme za „nepřetržité připojení“ považovat i dial-up – také můžeme být připojeni třeba
celý rok, ale platit budeme jak mourovatí.

Vysokou rychlost připojení

Tímto dojde k významnému zkrácení doby potřebné k přijetí a odeslání
všech informací na připojeném počítači.

Většina uživatelů minulý týden s
aplikací overbookingu zažila nižší rychlost, než byli zvyklí na modemu, či kterou si mohou
pořídit koupí levnějšího připojení přes GPRS.

Neomezený objem přenesených
dat

Objem přenesených dat není limitován a je pouze na rozhodnutí
uživatele, kolik dat přenese.

V nové nabídce nikoliv. Z dosavadních
zkušeností vyplývá že víc než 90 procent uživatelů využívá první dvě nejlevnější varianty
ADSL s vysokou agregací – a právě pro tyto zákazníky připravil ČTc limitované
varianty.

Jednoduchá a přehledná kontrola nákladů
ADSL
nabízí připojení za fixní měsíční poplatek a tím odstraňuje potřebu neustálé kontroly
spotřebovaných finančních prostředků za připojení podle délky připojení nebo množství
přenesených dat.

V nové variantě už opět musíme neustále kontrolovat
spotřebované finanční prostředky za množství přenesených dat.

Nepřetržitý provoz
telefonní stanice nebo přípojky euroISDN2
Technologie ADSL umožňuje používat v
neomezeném rozsahu nově zvolenou službu i klasické telefonní služby současně.
Když už
mám ISDN, tak mohu používat stejně druhý kanál, jinak když si pořídím jinou – levnější,
kvalitnější a neomezenou formu připojení – kabelovku, GPRS, bezdrát – tak budu moci svůj
telefon využívat také v neomezeném rozsahu.

S jakými návrhy vstupuje
ZUI do jednání

1) – celkově snížit cenovou hladinu ADSL v
ČR

Cena za nejlevnější přípojku ADSL s DPH, s poplatkem za modem a s
poplatkem za telefonní linku se pohybuje okolo 1800 Kč. To je cena pořád příliš vysoká na
to, aby si tuto službu mohla dovolit domácnost s průměrným příjmem.Navíc do této ceny
pořád není započítána vyšší sazba DPH, které se se vstupem do EU stejně nevyhneme. Bez
poklesu koncové ceny pod 1 tisíc korun včetně všech zmiňovaných poplatků nemůže dojít k
opravdu masovému rozvoji ADSL v ČR (to, aby byl počet uživatelů ADSL co největší by měl
být také zájem akcionářů ČTc) ADSL totiž není jen o počtu uživatelů a objemu vybraných
peněz za tuto službu. Opravdu masový rozvoj ADSL totiž umožní i rozvoj jiných služeb
(multimediálních portálů, půjčoven videa a muziky, celoživotního vzdělávání, zábavného
průmyslu atd.) a zde se může významnou měrou realizovat i Český
Telecom.

2)- výrazně zlevnit přípojky určené pro méně náročné uživatele
(event. i s existencí objemových limitů)

Tak zde je požadavek jasný. Už
několik let dochází ve světe k snižování cen za ADSL tak, aby byla tato služba dostupná
opravdu každé domácnosti s pravidelným průměrným příjmem a nečinila velkou zátěž v
rodinném rozpočtu. Samozřejmě stlačování ceny pod 1000 Kč přináší jistá omezení (vyšší
hodnotu agregace nebo případné limity na objem přenesených dat). ZUI v zásadě není proti
těmto omezením ovšem musí být použity s rozvahou a také cena takto degradovaného ADSL musí
odpovídat kvalitě nabízeného produktu. Přeloženo do srozumitelné řeči – Telecom by
neměl nabízet za 1800 Kč připojení s vysokou hodnotou agregace, s limitem 10 GB –
když v téměř každém státě EU lze za stejnou cenu koupit službu bez limitu,mnohdy s vyšší
rychlostí a nižší agregací. Na druhé straně, když takto „limitovanou“ službu
nabídne za nejnižší možnou cenu, zpřístupní tuto službu opravdu široké veřejnosti a je zde
naděje, že z průměrného uživatele se postupem času stane uživatel zkušený, který přesedlá
na službu o něco málo dražší ( a samozřejmě kvalitnější).

3)- výrazně
snížit cenový gradient, tak aby rychlejší a kvalitnější přípojky (s nižší agregací) nebyly
o tolik dražší, jako dnes. Požadujeme stejný gradient, jaký je běžný v zemích
EU.

Tak tento požadavek osobně považuji za nejdůležitější. Český Telecom
totiž místo aby si náročných uživatelů vážil označí je za „stahovače“ (
Stahovač obecný – téměř kriminální živel, který se snaží co nejvíce využít svojí
přípojku ADSL a tak poslouchá od rána do večera rádio, stahuje si filmy – nejčastěji
porno, MP3-ky, různé nelegální prográmky a samozřejmě nemá na to, aby si koupil
kvalitnější, rychlejší variantu ADSL v podání Českého Telecomu za víc než 10 tisíc Kč).
Těchto podle ČTc 10 procent uživatelů utlačuje ty méně náročné uživatele a tak je musíme
nějak umravnit a zavést rovné podmínky pro všechny ( zavedením limitu). Řešení ČTc nese
název „Fair User/Usage Policy“:
U nového portfolia
Carrier Broadband Plus jsme uplatnili moderní princip tzv. Fair User/Usage Policy. Tento
princip je postaven na spravedlivém přístupu k zákazníkům. Základním principem je
uplatnění Fair User/Usage Policy po přenesení 10 GB dat u rychlosti 512/128 kbit/s a 20 GB
dat u rychlosti 1024/ 256 kbit/s. Tento datový kredit je nastaven mnohonásobně výše, než
je současný průměrný provoz, a dle našich statistik jej plně nevyužije 90-95 % koncových
zákazníků. Pouze 5-10 % koncových zákazníků tyto hodnoty překračuje a byl by jim naúčtován
poplatek za dodatečný datový balíček.

Takto vypadá současný stav v síti ČTc při
počtu zhruba 8000 uživatelů.

K řešení „Fair
User/Usage Policy“ se ještě vrátíme. Hlavní argument ČTc má na první pohled jednu
vadu na kráse. Z těchto grafů není dost dobře patrné, jestli se zde uváděný počet
„stahovačů“ týká pouze nejlevnějších variant ADSL s vysokou agregací. V
případě, že grafy zahrnují všechny varianty dostupné na trhu, dopouští se zde ČTc dost
podstatné chyby – protože těch několik málo procent uživatelů linek o rychlosti 512
a 1024 kb/s s nižší agregací a s možností tyto linky sdílet – dokáže zřejmě
vyprodukovat provoz daleko vyšší a tak trochu pozměnit celou statistiku.
Připusťme
však, že na těchto grafech něco je (osobně si myslím, že se nejedná o nic nenormálního a
podobné rozložení využití služeb ADSL je i v jiných státech EU), připusťme také, že
stahovači jsou pro síť ČTc vážnou hrozbou. Musí se však tato situace řešit limitem
na objem přenesených dat?
V státech EU jsou totiž nejlevnější přípojky určené
opravdu široké veřejnosti a náročnější uživatelé Internetu si „nějaké to Euro“
připlatí za varianty kvalitnější. Výraz „nějaké
to Euro“ jsem myslel doslovně, protože za kvalitnější a rychlejší variantu si
obvykle náročnější uživatel připlatí něco kolem 20 Euro. U nás je situace poněkud
jiná. Náročnější uživatel v současnosti zaplatí za variantu 512 kb/s zhruba 6000 tisíc Kč
za variantu 1024 kb/s zhruba 10 000 tisíc Kč. To si to opravdu dobře rozmyslí objednat si
„něco lepšího“ a tak se snaží ze své přípojky vymáčknout co nejvíc
.
Právě proto by se měl Český Telecom zamyslet na současným stavem, nepromarnit svojí šanci
jako to udělal u technologie ISDN a výrazně zmenšit rozdíly mezi jednotlivými variantami
ADSL, aby tak motivoval náročné uživatele k přechodu na kvalitnější verze svého produktu.

4) Aby konečně bylo dosaženo ADSL na bázi propojení – aby si mohli
alternativní operátoři sami určovat jednotlivé parametry služby a nebyli odkázáni na to,
co jim nabídne Telecom!

Neudržitelnost současného stavu v plné síle odhalilo
zavedení agregace ze strany ČTc a představení nových modelů. Zákazníci kteří volali na
linky svých operátorů slyšeli totiž stále jednu a tu samou odpověď „Za všechno může
Telecom, my nemůžeme vůbec nic dělat“. Rovněž si nedokážu představit jednotlivé AO
jak budou vysvětlovat vznik nových modelů a zánik těch starých všem těm zákazníkům, kteří
uzavřeli se svým operátorem smlouvu na konkrétní variantu na nějakou delší dobu.
Alternativní operátoři musí mít možnost sami nabídnout svojí vlastní rychlost,
hodnotu agregace, nebo případný datový nebo časový limit – jenom to přinese
skutečnou konkurenci na náš trh s vysokorychlostním
připojením.

Nešťastná agregace

Na toto téma už se
toho napsalo opravdu hodně. Agregace byla sice 8.8.2003 pozastavená , ale opět má
být spuštěna 15. října, tedy přesně měsíc poté, kdy uvede na trh nové přípojky Plus – sice
nominálně rychlejší, ale s objemovým limitem a se stejnou agregací 1:50, která dnes
způsobuje takové problémy. Není mi dost dobře jasné co se do té doby změní? Za dva měsíce
stoupne zanedbatelně počet uživatelů, řekněme na 10 tisíc a ani struktura uživatelů se
výrazně nezmění. Lze tedy předpokládat, že agregace bude mít stejný účinek jako před
týdnem a vzbudí oprávněnou nevoli uživatelů. Nechce se mi věřit, že by Český Telecom
počítal s tím, že už se nebude agregovat přípojka o rychlosti 192 kb/s, ale přípojka o
rychlosti 512 kb/s takže zde i při markantním poklesu rychlosti přece jen nedosáhne
skutečná rychlost hodnoty Dial-upu jak tomu bylo pře nedávnem. Aby uživatelé měli
představu jak vypadá agregace jinde ve světě dovolím si použít tabulku, kterou už před
nedávnem publikoval server ISDN.cz a která jasně ukazuje, jak je to s rozdílem mezi
deklarovanou a skutečnou hodnotou rychlosti u přípojek 512/256 kb/s. Na serveru ADSLGuide dochází k pravidelnému měření u všech
větších poskytovatelů ADSL (menší jsou z porovnání vyloučení, protože zde není zajištěn
dostatečně reprezentativní vzorek). Toto měření je prováděno už více než rok (od června
2002) a při letmém pohledu na po sobě jdoucí žebříčky 10 nejrychlejších operátorů je
zajímavé zjištění, jak se postupem času zvyšuje průměrná skutečná rychlost. Zatímco v roce
2002 nejnižší průměrná rychlost dosahovala hodnoty 418 kb/s, dnes dosahuje nejpomalejší
rychlost hodnoty 433.5 kb/s. Pro objektivitu je třeba dodat, že se jedná skutečně o 10
nejrychlejších z několika desítek operátorů, kteří se do žebříčku nevešli (buď byli
pomalejší nebo neměli dostatečné množství uživatelů).

Fair User Policy
– rovnost všech uživatelů

Fair-User Policy je alespoň podle mého
názoru v podobě jak ji hodlá uplatňovat ČTc nejhorší možné řešení, které pouze zhorší
celou situaci. Několik uživatelů celkem správně v diskusích poukázalo na fakt, že každému
uživateli začíná zúčtovací období někdy jindy. Takže neustále tu bude někdo, kdo se bude
blížit ke konci měsíce a bude mu zbývat spousta dat do vyčerpání limitu. Jelikož si však
službu řádně zaplatil, začne prostě poslední dny využívat službu daleko intenzivněji než
po celý měsíc. Zrovna tak ten, kdo třeba udělá 10,2 Gb (moc nevěřím systému varování,
který představil Český Telecom, jedná se o sérii upozornění které by uživatel dostal
formou e-mailu při vyčerpání 70 a 90 procent svého limitu) a bude muset zaplatit další
peníze navíc za přečerpání limitu, samozřejmě se bude chtít nějak „zahojit“ a
tak prostě zapne nějakou P2P síť nebo stráví při hraní online FPS her ( FIRST PERSON
SHOOTER) například Quake místo obvyklých 2 hodin celou noc, prostě se těch zbylých 9,8 Gb
bude snažit využít – přece nezaplatí 300 Kč za 200 Mb, to by to měl dražší nežli dial-up.
V případě, že Telecom bude trvat na tomto řešení, bude důležité, aby princip Fair
User Policy uplatňoval ISP a ne poskytovatel přístupu! Rovněž je velmi důležité, aby byl
tento nástroj využit pouze u nejlevnější varianty ADSL.
Když už jsem vzpomenul
hráče – je to taková zvláštní komunita, kterou si všude ve světě hýčkají jen ČTc o ně
zřejmě nemá zájem. Opravdu aktivní hráč který stráví hraním několik hodin denně je schopen
vygenerovat měsíční provoz od 2 do 5GB dat. To je však pouze provoz vytvořený hraním her,
kde jsou ostatní aktivity? Při zavedení agregace u přípojky 512 kb/s lze předpokládat
pokles až na hodnoty zhruba 150 – 200 kb/s, alespoň podle „testu“, který
ČTc minulý týden provedl a to je rychlost téměř srovnatelná s dnešní
„neagregovanou“ 192 kb/s variantou.

Metody použitelné pro
masové rozšíření ADSL

Už v několika článcích (tady a také zde) jsme zmínili metody, které se úspěšně používají ve světe na podporu
rozvoje ADSL služeb. Mezi velmi účinné metody, které využívají nejen v Americe a Anglii,
ale např i ve Francii, patří podpora ADSL ze strany státních institucí v lokalitách, kde
domácí uživatelé nedosahují počet,který je potřebný pro zavedení této služby. V menším
městečku nebo vesnici si tak ADSL objedná radnice, místní továrna, škola případně
nemocnice a umožní tak namontování DSLAM na místní ústřednu. Existuje ještě mnoho dalších
způsobů včetně lokálních hrdinů, přímé objednávky prostřednictvím
korespondenčních lístků
, rozdílných cen ADSL ve městě a v odlehlejších oblastech atd.
Já bych však chtěl upozornit na jeden konkrétní způsob, který mi na našem trhu velmi
chybí. Samozřejmě už jsem vyzkoušel zadat svoje telefonní číslo do různých aplikací, kde
se mi objevilo, že v tuto chvíli jsem bohužel mimo dosah ADSL. Dozvěděl jsem se sice to,
co už dávno vím, že k nám na vesnici ADSL v tuto chvíli nikdo nezavede – nevím však
nic víc. Jako uživatele by mě však zajímalo, kdy je reálná možnost, že by zde ADSL
bylo, kolik potřebuje ČTc uživatelů na jednu ústřednu, aby zde namontoval DSLAM a co je
nejhlavnější – kolik už je v současné době zájemců v mém okolí!
O podobné
aplikaci jsem mluvil již s předcházejícími řediteli – panem Přemyslem Klímou a Ondřejem
Felixem. Nikdy jsem nedostal uspokojivou odpověď, proč něco podobného nejde vytvořit u
nás.Také proto jsme se do Dial-up průzkumu (téměř 4000 respondentů) na našem serveru
pokusili zamontovat také otázky týkající se ADSL a jednotlivý zájemci se zobrazují na úrovni bývalých
UTO
(uzlových telefonních obvodů). Čtc by však mohl vytvořit aplikaci, která by šla až
na úroveň jednotlivých ústředen a RSU stojanů. Nedávno se v diskusi na serveru Internet
pro všechny objevil zajímavý názor „údajného“ zaměstnance ČTc. Jeho diskusní
příspěvek však vystihuje z největší pravděpodobností jeden z důvodů proč tak ČTc neučiní:

Český Telecom nějakou veřejně přístupnou databázi, kde by bylo patrné, kolik
uživatelů má zájem o ADSL a kolik jich ještě zbývá k tomu, aby se DSLAM zřídil, neplánuje.
Důvod je jednoduchý (a teď bych nerad polemizoval s tím, jestli je legitimní nebo ne –
prostě takový důvod je) – „konkurence“. Pokud by měl do takové databáze
přístup nějaký konkurenční provider (např. bezdrátového připojení), mohl by na základě
předpokládané poptávky začít budovat přípojné body. Investice do vybavení ústředny pro
ADSL jsou opravdu velké a žádná firma nedá údaje klíčové pro takovou velkou investici k
dispozici konkurenci.

Jestli je toto skutečný důvod, proč něco podobného
nezkusí ČTc, nebo je problém někde úplně jinde, nedokážu posoudit. Z pohledu uživatele se
mi zdá zrovna tento argument trochu zavádějící. Český Telecom nikdy nepatřil zrovna k
pružným firmám co se týče chování ke svým potenciálním zákazníkům. Stejný přístup jako
jiní poskytovatelé připojení by měl přece k databázi i ČTc a zrovna tak jako kdokoliv
jiný, by se mohl dostatečně rychle rozhoupat k tomu, aby do konkrétní lokality zavedl
bezdrát nebo ADSL podle toho, která varianta by byla pro uživatele i ČTc schůdnější!
Rovněž se divím třeba velkým alternativním operátorům, jako je Tiscali, Czech On-Line nebo
Contactel , že už něco podobného nevymysleli. Osobně bych se na nikoho z nich nezlobil,
kdyby jednou zneužili mojí adresu a nabídli mi možnost registrovat se jako vážný zájemce o
ADSL s tím, že bych si mohl každý den kontrolovat jaká je situace v mém regionu. Na závěr
bych chtěl pouze vyjádřit, přesvědčení, že nejen ČTc ale i alternativní operátoři pochopí
z koho mají své zisky a začnou skutečně bojovat o toho svého zákazníka. Jinak uchopí
občané iniciativu do vlastních rukou a podobně jako je tomu ve všech menších městech a
některých vesnicích, začnou budovat své vlastní privátní bezdrátové sítě. Za všechny můžu
uvést příklad z mého rodného města Sušice, kde v současné době fungují už 4 bezdrátové
sítě a ačkoliv v některých částech tohoto města je údajně dostupná technologie ADSL. I
přesto, že je ADSL v této lokalitě dostupné, všichni trochu zdatnější uživatelé využívají
právě bezdrát. K
dnešnímu dni tak ČTc a AO ztratil jen v tomto městě víc než 150 technicky zdatných
uživatelů, kteří nebyli ochotni akceptovat předražený Dial-up a čekat, až někdo pochopí,
jak se má prodávat vysokorychlostní Internet.

Diskuze k článku

Diskuze ke článku je uzavřena.

Kategorie Technologie.

Diskuze: Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Jednání mezi ZUI, AO a Českým Telecomem ohledně ADSL začíná! Aneb jaká je realita a jak by ADSL mělo vypadat?

Navštivte také

Speedmeter Internetu pro všechny

Katalog Wifi sítí

Bleskovky

Nový podpredseda Telekomunikačnej únie SR chce zlepšiť spoluprácu v regiónoch

, 21.6. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Nový podpredseda Telekomunikačnej únie SR chce zlepšiť spoluprácu v regiónoch

Rádi bychom Vás pozvali na naší ISP Roadshow zaměřenou na poskytovatele internetového připojení

, 21.9. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Rádi bychom Vás pozvali na naší ISP Roadshow zaměřenou na poskytovatele internetového připojení

Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

, 28.4. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

, 22.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

, 28.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

, 6.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

, 14.1. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

, 19.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

, 12.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

, 8.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

Více bleskovek →

Články

Ako cez dovolenku predísť vysokému účtu za mobilné služby

, 31.7. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Ako cez dovolenku predísť vysokému účtu za mobilné služby

Pozvánka na konferenciu „Kam kráčajú bezdrôtové siete“ v obci Belá

, 21.7. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na konferenciu „Kam kráčajú bezdrôtové siete“ v obci Belá

Konference v Mlázovech opět překonala všechna očekávání

, 24.6. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Konference v Mlázovech opět překonala všechna očekávání

Pre spustenie autokina sa takmer dostali do problémov 

, 23.4. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pre spustenie autokina sa takmer dostali do problémov 

Pozvánka na konferenci do Mlázov –  Kam kráčí bezdrátové sítě 2025

, 3.3. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na konferenci do Mlázov –  Kam kráčí bezdrátové sítě 2025

Sociálne poukazy pre žiakov na internetové pripojenie znížia digitálnu chudobu na Slovensku.

, 25.1. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Sociálne poukazy pre žiakov na internetové pripojenie znížia digitálnu chudobu na Slovensku.

Viete, že aj regionálni operátori majú zaujímavé vianočné ponuky?

, 12.12. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Viete, že aj regionálni operátori majú zaujímavé vianočné ponuky?

Zprávy ze zavirovaného světa: Britové likvidují Hikvision a Apple zavádí inactivity reboot

, 8.12. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Zprávy ze zavirovaného světa: Britové likvidují Hikvision a Apple zavádí inactivity reboot