Český Telecom informuje – klesnul nám zisk a dalších 50 tisíc lidí odhlásilo pevnou linku.

, 26. července 2005

Český Telecom dne 22.7.2005 zveřejnil své neauditované výsledky za první pololetí 2005. Zdá se, že ani tentokrát se v pravidelné finanční zprávě neobjevily žádné překvapivé výsledky. I nadále pokračuje trend z předchozích období, kdy vzestup výnosů z datových služeb stále ještě nedokáže nahradit pokles výnosů z hlasových služeb. Jenom za poslední 3 měsíce tohoto roku odhlásilo pevnou linku cca. 58 tisíc zákazníků. Zatímco ještě koncem března obhospodařoval ČTc celkem 3,307 milionu pevných linek, koncem června to bylo už jen 3,249 milionu linek. Abysme byli spravedliví, úbytek pevných linek nepostihl jenom ČR, je to trend, kterému se nevyhnula žádná z 10 nových zemí EU. Přesné statistiky najdete v případě zájmu na webu ITU (bohužel pouze do roku 2003).

„Výnosy z hovorného poklesly meziročně o 25 % na 4,1 mld. Kč. Výnosy z měsíčních a zřizovacích poplatků poklesly meziročně o 7 % na 5,7 mld. Kč. Celkový počet pevných linek ČESKÉHO TELECOMU k 30. červnu 2005 dosáhl 3 249 tisíc, o 4 % méně v porovnání s koncem roku 2004. PSTN linky zaznamenaly 3% pokles na 2,8 milionů, zatímco počet ISDN kanálů poklesl od počátku roku o 5 % na 466 tisíc.„

Konsolidované finanční výkazy skupiny ČESKÝ TELECOM, sestavené v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví. Konsolidované finanční výkazy zahrnují plnou konsolidaci Eurotelu. Všechny údaje jsou v milionech Kč. Zdroj:Český Telecom


Meziroční porovnání zisků a ztrát. Všechny údaje jsou v milionech Kč. Zdroj: Český Telecom

Zvláštní kapitolou je počet linek na jednoho zaměstnance. Podle tohoto často využívaného měřítka se nechá usoudit, jak je firma výkonná a efektivní. Ještě před nástupem minulého ředitele Gabriela Berdára připadalo na jednoho zaměstnance zhruba o 100 linek méně než dnes.

„Značnou část provozních nákladů tvořily osobní náklady ve výši 3 mld. Kč, meziročně o 4 % méně, včetně odstupného ve výši 186 mil. Kč. Počet zaměstnanců segmentu pevných technologií poklesl v prvním pololetí roku 2005 ve srovnání s koncem roku 2004 o 10 % a na konci období dosáhl 7 970. Pokračující pokles počtu zaměstnanců pomohl zlepšit provozní výkonnost měřenou počtem pevných linek na zaměstnance, která vzrostla meziročně o 11 % na 409 ke konci června 2005.

Zatím co zaměstnance není možné propouštět do nekonečna, pokles počtu pevných telefonních linek neztrácí na intenzitě. Jenom pro ilustraci – ještě v roce 2003 obhospodařoval Český Telecom cca. 3,626 milionu linek, dnes je to 3,249 (v roce 1998 kdy byl počet linek maximální jich bylo 3,741 milionu). Výsledek 409 linek na jednoho zaměstnance je sice krásný, ale podle některých analytiků pokud bude chtít ČTc v konkurenci uspět, bude muset nějaké zaměstnance naopak znovu zaměstnat. Takže jsem docela zvědavý, jestli dokáže toto číslo ČTc udržet (podle mého názoru nikoliv a již o Vánocích se vrátí pod 4 stovky na jednoho zaměstnance).

Když jsem si četl předběžné finanční výsledky v pátek poprvé, zaregistroval jsem výrok finančního ředitele Juraje Šedivého o tom, že výpadek příjmů z hlasových služeb se datovým službám podaří nahradit nejdříve koncem roku 2006. Od té doby jsem se však marně snažil tento výrok někde najít na internetu a už jsem nabyl přesvědčení, že se mi pouze něco zdálo. Dnes se mi ho však nečekaně podařilo najít v „Kronice minulého týdne“ na serveru ISDN.cz.

„Podle Šedivého vyrovnají datové služby pokles výnosů z tradičních služeb nejdříve na konci roku 2006. Od nových tarifů, které firma zavedla letos v květnu, očekává zmírnění dopadu klesajícího zájmu o volání z pevných linek. „

Tato zdánlivě nezajímavá informace však může mnohé naznačovat. Jako by se nám pan Šedivý snažil říct – nejbližší rok od nás žádné razantní kroky v datových ani hlasových službách nečekejte. Přitom ještě před rokem podle tvrzení ČTc linky odhlašovali především „důchodci“„sociálně slabší zákazníci“ využívající nejlevnější tarif (a podle ČTc prodělečný Home Mini). V tom případě je mi záhadou, proč ani po téměř 3 letech nedokážou datové služby nahradit výpadek těch hlasových – jedině, že by těch sociálně slabších bylo víc než ČTc předpokládá a většina si tedy objednává nejlevnější varianty ADSL.

Celkově na mě však tyto půlroční finanční výsledky působí mnohem důvěryhodnějším dojmem než všechny předešlé. Jako by se ČTc své pravidelné finanční výsledky před privatizací snažil tak nějak „uhladit“, nebo jinak řečeno „obléct nevěstu do nejhezčích šatů“. Legálních způsobů jak to udělat existuje mnoho (dá se docela pěkně pracovat s odpisy, mimořádnými odpisy, amortizací apod.) Ale možná je to jen můj pocit. Každopádně teď, když už je po privatizaci, najednou všichni dávají od Českého Telecomu ruce pryč. Stát již neprodlouží smlouvu s ČTc na poskytování komunikačních služeb a infrastruktury pro ministerstva (více zde) a Eurotelu, který se jako dceřinná firma významně podílel na výsledcích Českého Telecomu, se zas nedaří tak dobře jak se všeobecně očekávalo (tento týden zřejmě podle předběžných výpočtů přišel o pozici mobilní jedničky). Zřejmě nastal čas postavit se na vlastní nohy – tak přejeme hodně štěstí Český Telecome 🙂

Diskuze k článku

haf, 25. 7. 2006 (09:23):

jen nemohu neustále pochopit Telecom mají lidé u Telecomu tak nizké IQ?… Vždyť se pohříbívají sami.Já osobně při první příležitosti bez paušálu s Telecomem končím a již nikdy zpět. Wifi nechci aspoň né dnešní parametry co jsou u nás,třeba zákaz ztahování přes den. Jak by dopadli mobilní operátoři,kdyby nebylo výběru s pauš. nebo bez něj. Myslím stejně.

Martin, 23. 9. 2005 (11:41):

Už třetí den jsem bez netu, zrovna, když ho dcera začíná při začátku školy potřebovat, ohlášeno, předáno technikům a nic se neděje, dosud se nikdo neozval. Takhle si službu za 712.- rozhodně nepředstavuji, hledám rozumné wifi nebo něco podobného v Ruzyni. Dobráci totiž zvýšili fyzickou rychlost připojení na 2 Mb a administrativně ji omezují na placenou rychlost množstvím předávaných dat v časovém rámci kvůli službě Klik, ale přes tu moji linku to tím pádem evidentně neproleze.

jn, 23. 9. 2005 (10:26):

Stálá platba je drahá.Zlevnit internet nebo hlasovou službu.

krakonoš, 15. 8. 2005 (09:03):

Pokud manažeři zjistí, že firma je na cestě do kytek, (a to je jediné, co v případě Telecomu dokážou), udělají jen to, co jim umožní, aby se oni sami maximálně napakovali, firmu pošlou ke dnu a odejdou škodit jinam. Nevidím důvod, proč by zrovna Telecom měl být výjimkou.

john, 9. 8. 2005 (11:25):

predpokladam, ze i "manazeri" maj zdravej selskej rozum a snad….

krakonoš, 4. 8. 2005 (09:57):

Co na to telefonica? Někdo z nových šéfů Telecomu pronese nějaké moudro ve stylu, že pevná linka si své místo určitě najde a dojde k další ,,úpravě" tarifů (rozuměj zdražování). Telefónica bude spokojená, protože se bude naivně domnívat, že to bude mít za následek růst zisku.Ono totiž ze světa manažerů do všední reality je dál než ze Země na Měsíc a cestou je ještě Berlínská zeď. Nezbývá než doufat, že Wimax vypukne co nejdřív, protože Telecom opravdu začne vnímat realitu reálně teprve tehdy, až mu nějaký stařeček na samotě u lesa odhlásí poslední pevnou linku. Nevím jak oni, ale pro mne by 50.000 odhlášených linek po změně tarifů bylo velmi důrazné varování a jasný signál, že ne něco, ale všechno je špatně. Jenže Telecom, místo aby něco udělal sám se sebou, použije Saxaninu teleskopickou ruku (ČTÚ) a pokusí se zardousit Wi-Fi! Tohle není nic jiného než ubohá ničemnost.

john, 1. 8. 2005 (22:02):

ale jo, samo souhlas
ted snad nastane novy boom s wimaxem….
telefonice asi nezbyva, nez jit po datovych sluzbach za zajimave ceny….
taky bych radsi mel v baraku optak bez vselijakych omezeni… s garantovanou rychlosti alespon pro online TV 256 🙁
no v dobe pocatku sireni HDTV pres inet jsme zase nak pozadu

no uvidime, co na to telefonica…?

krakonoš, 1. 8. 2005 (09:16):

Tržní prostředí v telekomunikacích u nás nastane tehdy, až se alternativní operátoři zbaví závislosti na pevných linkách; lhostejno jak. Až si bude každý moci vybrat páteřní síť (pokud nemá vlastní) a způsob, jak se spojí s klientem. V našich podmínkách je řešení jediné: BEZDRÁTY, protože Telecom je nenažranec a není s ním rozumná řeč. To, že má vysoké náklady je jen jeho problém, který mne, jako zákazníka absolutně nezajímá! Pokud není schopen přijít s kvalitní a finančně únosnou službou, udělá to už brzy někdo jiný.

john, 30. 7. 2005 (22:28):

to, co se stalo, holt pdle nejvetsiho ekonoma vsech dob konecne zacala fungovat "neviditelna ruka"….

krakonoš, 30. 7. 2005 (16:26):

Opakuji znova, už po mnohokrátzé: TELECOM MI (NAŠTĚSTÍ( MůŽE BÝT UKRADENÝ! Článek je jen pustá teorie, realita vypadá jinak. Až si každý bude moci vybrat, jestli chce za totéž platit X peněz Telecomu, nebo X/2 někomu jinému, co myslíte, že se stane?

JirkaB, 29. 7. 2005 (10:41):

Krakonošovi – Je úsměvné sledovat, jak moc byste si přál zánik Telecomu, ale tady je jednoznačně přání otcem myšlenky. Možná Vám tedy udělá radost tento článek:

http://mobil.idnes.cz/mob_ceny.asp?r=mob_ceny& c=A050726_124004_mob_ceny_msj

Z něj je patrné, že Telecom se k sebevraždě rozhodně nechystá a naopak moc dobře ví, co si může dovolit.

krakonoš, 29. 7. 2005 (10:21):

Kdyby s tím začla teď hned, tak už je pomalu pozdě. Do konce příštího roku bude celá republika pokryta Wimaxem a nikdo nebude ty jejich dráty potřebovat, takže je neudají ani zadarmo. Zůstane jim jedině nějaká ta páteřní optika, ale firem, které mají vlastní (a lepší) je u nás víc než dost. Problém je v tom, že se o nich zatím neví, protože nemají přístup na poslední míli a platit předražené LLU a kolokaci se jim nechce. S nástupem Wimaxu tento problém zmizí a Telecom se z dominantního operátora stane jedním z mnoha. Je otázka, jestli tuhle radikální změnu ustojí; obávám se, že ne, ale to už bude jedno. Prostě z trhu zmizí jedna neschopná firma.

astray, 28. 7. 2005 (23:31):

At po tobe zustane jen zluty smrad, ktery se co nejrychleji rozplyne!

Petr, 28. 7. 2005 (21:03):

No ono to bude asi jinak nez krach. Telecomu se ujme Telefonica a ta zacne prosazovat svou. Jeste dlouho bude klesat pocet pevnych linek, ale jednou se zastavi.
Nastane ustaleni a mozna i zrizovani novych linek pokud Telefonica prijde s necim novym. Treba ADSL2…. .

CSA, 28. 7. 2005 (15:38):

Doufám že zkrachuje … po tom všem 🙂

CSA, 28. 7. 2005 (15:36):

Protože jinak by na tobě ČT nic nevydělal .. a o tom to je 🙂 Bohužel

krakonoš, 28. 7. 2005 (08:54):

Máš recht. Naštěstí se tu už brzy začne profesionálně prodávat a instalovat Wimax, čímž odpadne nutnost používat pro telekomunikační služby telekomácké dráty, což je dobrá zpráva pro alternativce, kteří budou konečně moci využívat pro poskytování internetu a hlasových služeb vlastní páteřní sítě. Je velmi pravděpodobné, že dojde k mohutnému rozšíření VoIP na úkor klasických pevných linek (V Kanadě je přes wimax připojeno přes 4 miliony uživatelů). Takže Telecom má dvě možnosti: Buď totálně změnit svou obchodní politiku, nebo zkrachovat.

Miki, 27. 7. 2005 (20:17):

A bude hůř !

john, 27. 7. 2005 (19:39):

jys hcopne csti nebo jsi obycejny "prudak"?

Miloslav Sova, 27. 7. 2005 (05:53):

Dobrý den,
snad to nebude tak horké:-) Dvě hrubky v prvním odstavci jsem odstranil a rovněž doplnil asi 6 čárek. Článek jsem psal a zveřejňoval v 5 hodin ráno, po 13 hodinové službě. Mohl jsem počkat a zveřejnit článek o den později, nebo to risknout a zveřejnit okamžitě. Na svojí obranu mohu podotknout pouze jediné – všechny školy jsem absolvoval na Slovensku. Můžeme si někdy spolu napsat diktát podle slovenského pravopisu. Uvidíme jestli to zvládnete bez chyby 🙂

lokoj, 26. 7. 2005 (21:53):

dobre jim tak kdyby to zlevnili lidi by neodchazeli

Honza, 26. 7. 2005 (14:47):

Souhlasím, pravopis hrozný, o čárkách ani nemluvím. Člověk pak ani neví, kdy věta končí a kdy začíná.

jerky, 26. 7. 2005 (12:19):

Nemůžete si ten článek po sobě nechat zkontrolovat? Když jen v prvním odstavci je dvakrát špatně i-y, o čárkách nemluvě, nebyl jsem to už dál schopen ani číst….:(

barokna, 26. 7. 2005 (11:54):

může mi prosím někdo rozumný vysvětlit, proč když chci jenom data, tak musím platit hlasové služby??? v případě pdsl, samozřejmě…

Olda, 26. 7. 2005 (09:27):

Myslíte, že si ČTc ještě zaslouží přání "mnoho štěstí"? Po těch letech neomezeného, monopolního "podnikání", kdy jedinou starostí managementu bylo včas si zamluvit letenky na dovolenou, se snad dostávají do reality. A tak jako ČTc kašle na nás – uživatele – teď začínají uživatelé kašlat na ČTc (odhlašování linek).

krakonoš, 26. 7. 2005 (09:00):

Šťastnou cestu do kytek, Telecome. Nechť je Ti země, do které zahrabáváš své kabely, lehká.

Kategorie Bleskovky.

Diskuze: 26 Comments

Navštivte také

Speedmeter Internetu pro všechny

Katalog Wifi sítí

Reklama:

Bleskovky

Rádi bychom Vás pozvali na naší ISP Roadshow zaměřenou na poskytovatele internetového připojení

, 21.9. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Rádi bychom Vás pozvali na naší ISP Roadshow zaměřenou na poskytovatele internetového připojení

Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

, 28.4. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

, 22.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

, 28.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

, 6.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

, 14.1. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

, 19.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

, 12.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

, 8.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

Ruší vaše vysílače meteoradary? Nově máte 48 hodin na odstranění rušení bez sankce.

, 4.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Ruší vaše vysílače meteoradary? Nově máte 48 hodin na odstranění rušení bez sankce.

Více bleskovek →

Články

Počasie počas Vianoc otestovalo pripravenosť operátorov

, 28.12. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Počasie počas Vianoc otestovalo pripravenosť operátorov

Viete, že aj regionálni operátori majú zaujímavé vianočné ponuky?

, 11.12. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Viete, že aj regionálni operátori majú zaujímavé vianočné ponuky?

Mobilné služby počas dovolenky

, 10.7. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Mobilné služby počas dovolenky

Svetový deň telekomunikácií a informačnej spoločnosti nám pripomína, ako sa svet vďaka telekomunikáciám zmenil

, 17.5. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Svetový deň telekomunikácií a informačnej spoločnosti nám pripomína, ako sa svet vďaka telekomunikáciám zmenil

Zo súťaže a etického podnikania telekomunikačných operátorov budú profitovať zákazníci

, 29.3. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Zo súťaže a etického podnikania telekomunikačných operátorov budú profitovať zákazníci

Viete čo majú spoločné zvieratá ukrývajúce sa pred zimou, stovky kilogramov ľadu a orkán PIT?

, 1.3. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Viete čo majú spoločné zvieratá ukrývajúce sa pred zimou, stovky kilogramov ľadu a orkán PIT?