Český Telecom dne 22.7.2005 zveřejnil své neauditované výsledky za první pololetí 2005. Zdá se, že ani tentokrát se v pravidelné finanční zprávě neobjevily žádné překvapivé výsledky. I nadále pokračuje trend z předchozích období, kdy vzestup výnosů z datových služeb stále ještě nedokáže nahradit pokles výnosů z hlasových služeb. Jenom za poslední 3 měsíce tohoto roku odhlásilo pevnou linku cca. 58 tisíc zákazníků. Zatímco ještě koncem března obhospodařoval ČTc celkem 3,307 milionu pevných linek, koncem června to bylo už jen 3,249 milionu linek. Abysme byli spravedliví, úbytek pevných linek nepostihl jenom ČR, je to trend, kterému se nevyhnula žádná z 10 nových zemí EU. Přesné statistiky najdete v případě zájmu na webu ITU (bohužel pouze do roku 2003).
„Výnosy z hovorného poklesly meziročně o 25 % na 4,1 mld. Kč. Výnosy z měsíčních a zřizovacích poplatků poklesly meziročně o 7 % na 5,7 mld. Kč. Celkový počet pevných linek ČESKÉHO TELECOMU k 30. červnu 2005 dosáhl 3 249 tisíc, o 4 % méně v porovnání s koncem roku 2004. PSTN linky zaznamenaly 3% pokles na 2,8 milionů, zatímco počet ISDN kanálů poklesl od počátku roku o 5 % na 466 tisíc.„
Konsolidované finanční výkazy skupiny ČESKÝ TELECOM, sestavené v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví. Konsolidované finanční výkazy zahrnují plnou konsolidaci Eurotelu. Všechny údaje jsou v milionech Kč. Zdroj:Český Telecom
Meziroční porovnání zisků a ztrát. Všechny údaje jsou v milionech Kč. Zdroj: Český Telecom
Zvláštní kapitolou je počet linek na jednoho zaměstnance. Podle tohoto často využívaného měřítka se nechá usoudit, jak je firma výkonná a efektivní. Ještě před nástupem minulého ředitele Gabriela Berdára připadalo na jednoho zaměstnance zhruba o 100 linek méně než dnes.
„Značnou část provozních nákladů tvořily osobní náklady ve výši 3 mld. Kč, meziročně o 4 % méně, včetně odstupného ve výši 186 mil. Kč. Počet zaměstnanců segmentu pevných technologií poklesl v prvním pololetí roku 2005 ve srovnání s koncem roku 2004 o 10 % a na konci období dosáhl 7 970. Pokračující pokles počtu zaměstnanců pomohl zlepšit provozní výkonnost měřenou počtem pevných linek na zaměstnance, která vzrostla meziročně o 11 % na 409 ke konci června 2005.“
Zatím co zaměstnance není možné propouštět do nekonečna, pokles počtu pevných telefonních linek neztrácí na intenzitě. Jenom pro ilustraci – ještě v roce 2003 obhospodařoval Český Telecom cca. 3,626 milionu linek, dnes je to 3,249 (v roce 1998 kdy byl počet linek maximální jich bylo 3,741 milionu). Výsledek 409 linek na jednoho zaměstnance je sice krásný, ale podle některých analytiků pokud bude chtít ČTc v konkurenci uspět, bude muset nějaké zaměstnance naopak znovu zaměstnat. Takže jsem docela zvědavý, jestli dokáže toto číslo ČTc udržet (podle mého názoru nikoliv a již o Vánocích se vrátí pod 4 stovky na jednoho zaměstnance).
Když jsem si četl předběžné finanční výsledky v pátek poprvé, zaregistroval jsem výrok finančního ředitele Juraje Šedivého o tom, že výpadek příjmů z hlasových služeb se datovým službám podaří nahradit nejdříve koncem roku 2006. Od té doby jsem se však marně snažil tento výrok někde najít na internetu a už jsem nabyl přesvědčení, že se mi pouze něco zdálo. Dnes se mi ho však nečekaně podařilo najít v „Kronice minulého týdne“ na serveru ISDN.cz.
„Podle Šedivého vyrovnají datové služby pokles výnosů z tradičních služeb nejdříve na konci roku 2006. Od nových tarifů, které firma zavedla letos v květnu, očekává zmírnění dopadu klesajícího zájmu o volání z pevných linek. „
Tato zdánlivě nezajímavá informace však může mnohé naznačovat. Jako by se nám pan Šedivý snažil říct – nejbližší rok od nás žádné razantní kroky v datových ani hlasových službách nečekejte. Přitom ještě před rokem podle tvrzení ČTc linky odhlašovali především „důchodci“ a „sociálně slabší zákazníci“ využívající nejlevnější tarif (a podle ČTc prodělečný Home Mini). V tom případě je mi záhadou, proč ani po téměř 3 letech nedokážou datové služby nahradit výpadek těch hlasových – jedině, že by těch sociálně slabších bylo víc než ČTc předpokládá a většina si tedy objednává nejlevnější varianty ADSL.
Celkově na mě však tyto půlroční finanční výsledky působí mnohem důvěryhodnějším dojmem než všechny předešlé. Jako by se ČTc své pravidelné finanční výsledky před privatizací snažil tak nějak „uhladit“, nebo jinak řečeno „obléct nevěstu do nejhezčích šatů“. Legálních způsobů jak to udělat existuje mnoho (dá se docela pěkně pracovat s odpisy, mimořádnými odpisy, amortizací apod.) Ale možná je to jen můj pocit. Každopádně teď, když už je po privatizaci, najednou všichni dávají od Českého Telecomu ruce pryč. Stát již neprodlouží smlouvu s ČTc na poskytování komunikačních služeb a infrastruktury pro ministerstva (více zde) a Eurotelu, který se jako dceřinná firma významně podílel na výsledcích Českého Telecomu, se zas nedaří tak dobře jak se všeobecně očekávalo (tento týden zřejmě podle předběžných výpočtů přišel o pozici mobilní jedničky). Zřejmě nastal čas postavit se na vlastní nohy – tak přejeme hodně štěstí Český Telecome 🙂

Diskuze: 




Diskuze k článku