Nemusíme být zrovna nadšenci do internetových technologií, ale se zkratkou VoIP (Voice over Internet protocol) nebo pojmem Internetová telefonie potažmo telefonování po Internetu se setkal již asi každý. A není se ani čemu divit, vždyť klasický World wide web (WWW) tady máme od počátku devadesátých let a první využívání VoIP se uvádí od roku 1995. Za uplynulou dobu se tato technologie stále vyvíjí a dnes se experti shodují na tom, že VoIP brzy nahradí klasickou telefonní síť. Přesto zdaleka ne každý má s tímto způsobem telefonování praktickou zkušenost.
Rovnou k jádru věci
Následující řádky si nekladou za cíl vyškolit čtenáře z technických detailů Internetové telefonie, ale je určen pro každého, kdo si chce s VoIP něco začít a pro každého, kdo se chce seznámit s nabídkou VoIP služeb na území České republiky. Kdo bude mít zájem o technické informace, může zkusit třeba pár základních odkazů z konce článku. Než ale přejdu ke konkrétním nabídkám, neodpustím si následující základní informace.
Především musíme správně chápat hlavní pojmy. Zkratka VoIP označuje technologii realizující přenos hlasu, zatímco termín telefonování po Internetu představuje konkrétní službu. Hlavní výhodou telefonování po Internetu jsou nižší náklady oproti „klasice“, a to nikterak zanedbatelně. Často se tyto úspory pohybují v řádu desítek procent. Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že nutnou podmínkou je internetové připojení. Asi bych měl spíše napsat plnohodnotné internetové připojení, protože klasický Dial-Up je příliš pomalý a za tímto účelem ho rozumně využít nelze. Stejné je to i u GPRS. Doporučované rychlostní minimum je 128 kb/s, ale důraz je kladen hlavně na kvalitu připojení. Odezvy by měly být krátké a samozřejmě aby nedocházelo k výpadkům. Požadavek co nejnižší odezvy (odborně by se mělo spíše hovořit o tzv. latenci což je rychlost doručování) vyřazuje ze hry i technologii CDMA, která přestože by neměla rychlostní problémy, tak právě odezva je zde delší. V ideálním případě je požadována odezva do 200 miliskeund. Při vyšších hodnotách už začíná být při telefonickém rozhovoru patrné zpoždění, což může vést až efektu opakování – skákání si do řeči.
Abychom mohli začít volat, budeme kromě zmíněného připojení potřebovat telefonní přístroj (buď tzv. IP telefon, nebo klasický telefon + speciální převodník, nebo PC se zvukovou kartou a mikrofonem) a pro plnohodnotné volání musíme svěřit „svůj osud“ do rukou některého operátora.
Je z čeho vybírat
Do přehledu jsem vybral 21 VoIP operátorů, kteří nabízejí veřejné telefonní číslo a samozřejmě i dostatečně kvalitní služby. Nechci tvrdit že tento přehled je kompletní, ale zahrnuje ty největší „hráče“ a tak by neměl být problém si vybrat.
| Unient Communications, a.s. http://viphone.cz/ viphone 15 547 uživatelů (VII.2006) 22 000 uživatelů (IV.2007) |
MATTES AD, spol. s r.o. http://www.802.cz/ 802.VOX 14 500 uživatelů (XI.2006) 19 000 uživatelů (IV.2007) 33 333 uživatelů (X.2007) |
FAYN Telecommunications s.r.o. http://www.fayn.cz/ FAYN Free 10 000 uživatelů (1.9.2006) |
| Czech On Line, a. s. http://volani.volny.cz/ VOLNÝ TelefoNet 5 000 uživatelů (1.11.2006) |
WIA spol. s r.o. http://www.sipy.cz/ SIPY 4 050 uživatelů (3.11.2006) |
ha-vel internet s.r.o. http://www.ha-vel.cz/ ha-vel voice VoIP 3 800 uživatelů (1.9.2006) |
| CANISTEC s.r.o. http://www.mujtelefon.cz/ Můj telefon |
RETE internet, s.r.o. http://www.retecall.cz/ Retecall 1 500 uživatelů (17.11.2006) |
IPEX a. s. http://www.voipex.cz/ VoIPEX |
| LAM plus, s. r. o. http://www.vasesit.cz Vaše síť |
VOINET s.r.o. http://www.voinet.cz/ Voipeasy |
SITKOM spol. s r.o. http://www.sitkom.cz/ Standard |
| Penelopa, s.r.o. http://www.softphone.cz/ Softphone |
NEOTECH a.s. http://www.neotel.cz/ Neotel |
NEW TELEKOM, spol. s r.o. http://www.newtelecom.cz/ New Call |
| SkyNet, a. s. http://www.skyfon.cz/ SkyFon |
Český bezdrát s.r.o. http://www.eri.cz/ EriVoIP |
AVONET, s.r.o. http://avonet.cz/ AVONET VoIP |
| OpavaNet a.s. http://www.iptel.cz/ VOIP 300 uživatelů (19.11.2006) |
XPHONE s.r.o. http://www.xphone.cz/ XPHONE |
František Kocourek http://www.volejlevne.cz/ Volej levně |
| Služba | Paušál [Kč] | Aktivace [Kč] | Tarifikace | ČR místní [Kč] | ČR dálkové [Kč] | ČR mobilní [Kč] |
| viphone | 0 | 0 | 60+1 | 1,00 | 1,00 | 4,50 |
| 802.VOX | 0 | 0 | 1+1 | 0,42 (0,77) | 0,42 (0,77) | 4,11 |
| FAYN | 0 | 0 | 60+30 | 1,06 | 1,06 | 4,63 |
| VOLNÝ | 0 | 249 | různě | 0,59 (1,29) 120+60 | 0,74 (1,57) 120+60 | 4,19 (5,89) 60+30 |
| SIPY | 0 | 0 | 1+1 | 1,18 | 1,18 | 4,75 |
| ha-vel | 0 | – | různě | 0,59 (1,19) | 1,19 | 5,65 |
| Můj telefon | 0 | 0 | 60+60 | 0,52 (0,79) | 0,52 (0,79) | 4,52 |
| Retecall | 0 | 0 | 1+1 | 0,95 | 0,95 | 4,28 |
| VoIPEX | – | 500 (kredit) | 60+60 | 0,60 (1,9) | 0,60 (1,9) | 5,00 |
| Vaše síť | 0 | 464 | různě | 1,18 (120+60) | 1,18 (120+60) | 4,75 (60+30) |
| Voipeasy | 99 | 599 | 30 + 1 | 0,68 (1,40) | 0,68 (1,40) | 5,30 |
| SITKOM | 0 | 210 | 1+1 | 1,13 | 1,13 | 4,70 |
| Softphone | 0 | 595 (119 Kč kredit) | 1+1 | 1,07 (1,31) | 1,31 | 5,95 |
| Neotel | 0 | 594 | – | 1,18 | 1,18 | 4,75 |
| New Call | 0 | 583 | různě | 1,18 (120+60) | 1,18 (120+60) | 4,14 (60+60) |
| SkyFon | 0 | 226 | 1+1 | 0,70 (0,98) | 0,70 (0,98) | 4,70 |
| EriVoIP | 0 | 0 | 60+1 | 0,58 (0,94) | 0,58 (0,94) | 4,63 |
| AVONET | 0 | 298 | různě | 0,75 (1,00) 60+60 | 0,75 (1,00) 60+60 | 4,75 (60 +30) |
| OpavaNet | 0 | 0 | 60+1 | 0,71 (1,19) | 0,71 (1,19) | 5,00 |
| XPHONE | – | 0 | 1+1 | 0,82 (0,99) | 0,82 (0,99) | 4,75 |
| Volej levně | 0 | 0 | – | 0,49 (0,89) | 0,49 (0,89) | 4,70 |
| Uvedené ceny jsou včetně DPH 19%. | ||||||
V tabulce naleznete 21 VoIP nabídek. Stále se ukazuje, že většina poskytovatelů ve svých tarifech zohledňuje časová období, tedy rozdělení dne na období ve špičce respektive mimo špičku. Špička, někdy nazývaná i silným provozem je shodně deklarována jako období 07:00 – 19:00, zatímco slabý provoz je 19:00 – 07:00 + státní svátky a dny pracovního volna a klidu. Poslední tři sloupce tabulky uvádějí ceny za jednu minutu volání. Je-li uvedena i hodnota v závorce, pak tato znamená cenu ve špičce. Společné pro všechny operátory je i to, že hovory ve vlastní síti jsou zdarma. Několik operátorů má navíc ještě dohody mezi sebou, takže zcela zdarma můžete telefonovat i mezi více sítěmi, ale o tom ještě později. Rovněž je potřeba zdůraznit, že u některých nabídek se hovorné při místním volání odlišuje od hovorného dálkového (meziměstského).
Velmi zajímavým údajem je tarifikace. Způsob tarifikace vyjadřuje jaká je minimální cena hovoru a po jaké době se účtuje. Například tarifikace 1 + 1 znamená ideální variantu – účtuje se po vteřinách. Naproti tomu při tarifikaci 120 + 60, odpovídá nejnižší cena hovoru dvou minutám a dále se účtuje po minutách. Z tabulky je jasné, že výhodná tarifikace 1+1 je použita zhruba jen u třetiny vybraných poskytovatelů. V prvních dvou sloupcích tabulky se dozvíte, jaký je měsíční paušál a kolik zaplatíte za aktivaci, tj. za přidělení veřejného telefonního čísla.
Peering je super
O několik řádek výše jsem se zmínil o možnosti volání zdarma. To ve skutečnosti znamená, že operátorovi neplatíme žádné minutové hovorné, pokud je hovor uskutečněn v jeho síti, nebo v některé ze sítí vzájemně propojených. Toto propojování, které je pro zákazníka rozhodně přínosem se často u operátorů označuje z angl. slovem Peering. Jak je to s Peeringem u operátorů z naší tabulky ukazuje následující graf.
| Volání zdarma v rámci VoIP Peeringu |
Je docela pravděpodobné, že existují ještě další dohodnuté spolupráce hlavně u menších operátorů. Jak píše Jiří Peterka již ve svém starším článku, lze očekávat, že trend ke vzájemnému propojování bude dále pokračovat a k peeringu se budou přidávat další a další operátoři. Síť, vzniklá jejich propojením (peeringem), bude růst paralelně ke klasické telefonní síti a bude k ní vytvářet zajímavou alternativu.
Že bychom ale v budoucnu mohli volat zcela zdarma se asi čekat nedá, někteří operátoři již dnes zavádějí paušály, ty jsou ale pořád výhodnější než jsme tomu zvyklí u klasické technologie
Závěrečné shrnutí
V tomto článku jsem se snažil nastínit dostupné alternativy VoIP služeb. V tabulce naleznete ceny za volání na území České republiky, vyhlašovat nějaké pořadí mezi představenými operátory by nebylo korektní, nemám praktické zkušenosti se všemi, a proto bude konečné rozhodnutí na čtenáři. Myslím si, že konečné rozhodnutí by se mělo opírat nejen o cenu, ale i o zmíněný peering, aktivaci zdarma, telefonní přístroj, dále samozřejmě i VoIP kodeky, které zajišťují konverzi analogového hlasového signálu do jeho digitální kódované podoby a odlišují svou velikostí, kvalitou zvuku, požadavky na šířku pásma a výpočetní výkon. Každý kdo je majitelem kvalitního připojení (například přes kabelovou televizi) a používá klasický telefonní přístroj od O2 (dříve Český Telecom), by neměl váhat, protože přechodem na VoIP v tomto případě ušetří nejvíce. U WiFi jakožto nejrozšířenějšího typu připojení to samozřejmě platí také, akorát se mohou v některých případech objevovat problémy s kvalitou připojení. Přechod na internetovou telefonii je asi nejméně výhodný pro majitele ADSL linek. Ty jsou totiž nuceni platit nevýhodný hlasový tarif od O2, čímž se pro ně hlavní výhoda VoIP snižuje.
Další informace:
Fórum o VoIP – http://www.telefonujeme.cz/
Český VoIP portál – http://www.freevoice.cz/

Diskuze: 




Diskuze k článku