Jak na online nákupy

, 27. listopadu 2012

Blíží se advent, a ne každý z nás si libuje v přeplněných nákupních centrech. Jednou z možností jak nakoupit bez všudypřítomných vánočních koled je nákup online z tepla domova. Jak ale vybrat ten pravý e–shop pro spokojený nákup?

V minulém roce bylo v České republice 21 000 e–shopů. Analýza jejich prodeje, nejčastějšího zboží, ale také motivace, nebo srovnávacích webů vznikla v rámci projektu shoptet.cz. A jaký je výsledek? V roce 2011 bylo nejvíce nakupovaným zbožím oblečení, elektronika a knihy. Mezi největší hráče na trhu patřily stálice českého internetu Alza, Mall.cz a kasa.cz. Celkový obrat činil 37 miliard Kč. Vše si můžete prohlédnout v podrobné infografice nebo přečíst celý článek.

infografika stav e-commerce v ČR v roce 2012

A co nás čeká letos? Výzkum, který provedl Seznam na přelomu září a října ukazuje, že objem nákupů online dále poroste. V současnosti 93% uživatelů Seznamu někdy nakoupilo online. Oproti minulému roku budou druhým nejčastějším dárkem knihy, které nahradily vybavení pro volný čas. Celý článek o tom, jak vidí Seznam letošní vánoce, napsal Jakub Šumanský.

My jsme se zeptali uživatelů na sociálních sítích na jejich zkušenosti a doporučení a sepsali pro vás zásady, které by měl kvalitní on–line obchod splňovat.

Vzhled

E-shop je výkladní skříní obchodníka. Stejně jako do kamenného obchodu je nutné do e–shopu investovat. Dobrý online obchodník umí pracovat se svým e–shopem a je do něj ochoten investovat čas a finance. Od kvalitního e-shopu můžete očekávat osobitý moderní design, jednoduché a přehledné ovládání obchodu. Vše je otázkou nastavení a nejde dosáhnout bez soustavné péče o web. Odezva webových stránek a rychlost načítání vám také napoví, zda byl majitel ochoten investovat do dostatečného výkonu na serveru.

Kvalitní online obchod má doménu prvního řádu (název.cz /.eu /.net…) a k ní přiřazené odpovídající emailové adresy. Pokud je kontaktní email na bezplatné službě typu seznam nebo centrum, svědčí to minimálně o neprofesionalitě prodávajícího.

• má obchod specifický vzhled, jednoduché a přehledná procházení, a doménu prvního řádu?

Kontakt

Možnost kontaktovat obchodníka, zeptat se na dodatečné informace, poradit s výběrem produktu, jsou věci které jsou v kamenném obchodě samozřejmostí. Na stejný standard máte nárok i online. Dobrý internetový obchod má uvedený telefon, dá se kontaktovat online na Skype nebo ICQ, v ideálním případě má také profil na sociálních sítích. Komunita fanoušků se buduje dlouho a pomalu a je výsledkem soustavné práce. Pokud máte jakékoli nejasnosti nebojte se zeptat. Důvěryhodný obchodník vám odpoví okamžitě, on-line v řádu minut a emailem do několika hodin.

Sociální sítě jsou v současnosti asi nejlepším vodítkem, jak poznat kvalitní e–shop. Velké obchody, které mají na Facebooku i desítky tisíc fanoušků, přinášejí každý den zajímavé informace o produktech, slevách a akcích. Máte-li problém s objednávkou nebo zbožím, který řešíte přes Facebook nebo Twitter, bude se jím obchodník bude zabývat, aby uklidnil své fanoušky. Je nutné si ale uvědomit, že získávání fanoušků a správa sociálních sítí je věc časově velmi náročná. Velké firmy zaměstnávají celé týmy lidí, které připravují obsah a odpovídají na dotazy. Malý e–shop s jedním zaměstnancem nemusí mít Facebookový profil, aby vám dokázal poskytnout perfektní služby.

Důležitá je také iniciativa obchodníka. Pokud jste se do obchodu nedovolali, ozval se vám zpět? Přišla vám zpráva o stavu zásilky? V případě jakéhokoli problému by vás měl obchodník kontaktovat a ne doufat, že na svou objednávku zapomenete.

Podívejte se na kontaktní informace. Kvalitní online obchod má také uvedený zápis z obchodního rejstříku, IČ, odpovědného vedoucího i sídlo, byť nemusí být odběrovým místem.

• jaké informace o sobě obchodník uvádí? Je uvedena odpovědná osoba, IČO, sídlo, telefon, profil na sociálních sítích? 

Produkty

Obvyklým nešvarem českých e–shopů jsou neúplné slepě kopírované informace z jiných webů a od výrobce. Dobrý obchodník zná své zboží, dokáže k němu sám sepsat jeho klady, zápory, podrobně popsat a vysvětlit jednotlivé funkce a doplnit fotografie.  Pokud je e-shop připojen k webu s novinkami v oboru a recenzemi zboží, máte jistotu, že vám dokáží také odborně a dobře poradit.

Přečtěte si důkladně podmínky prodeje. Některé obchody používají ilustrační fotografie jiných výrobků, negarantují barevné provedení nebo dokonce ani přesný typ zařízení.

• jsou výrobky důkladně popsané? Uvádí obchodník dodatečné informace o produktu, recenze, novinky z oboru?

Doplňující informace

Pro spokojený nákup je třeba aby měl e–shop uvedené kompletní informace o dopravě, způsobu platby, ale také průběhu případné reklamace. Kamenná prodejna není zárukou úspěšného vyřízení, ale dává vám větší šanci, že v případě komplikací můžete jednat osobně. Zboží máte také právo bez udání důvodu do 14 dnů vrátit.

• uvádí prodejce plnou cenu dopravy a dalších poplatků? Je na stránkách reklamační řád?

Není skladem jako skladem

To, že u výrobku svítí zeleným písmem nápis „skladem“ ještě neznamená, že vám bude dodán během několika hodin. Pokud je zboží na jiné pobočce může se dodání o několik dní prodloužit, skladem „u dodavatele“ je často spíše zbožným přáním a doba dodání se může prodloužit až na několik týdnů. Pokud kupujete například dárek k narozeninám, ujistěte se, že obchodník má věc fyzicky k dispozici.

• je zboží opravdu skladem? 

Doprava

Zřejmě jste se již setkali s historkami o vánočním dárku, který dorazil poštou 20. února. Je nutné si uvědomit, že množství objednávek se během adventu zněkolikanásobí. Dodání zboží v čas není tedy jen otázkou e-shopu, ale také nemusí být v silách přehlcené České pošty a dalších přepravních společností. Jednou ze zásad klidných vánoc je tedy objednávat v čas.

• objednáváte zboží s předstihem?

Platby

Zabezpečení platby kartou je v současné době na velmi vysoké úrovni a platba obvykle probíhá na webových stránkách banky. V případě, že si objednáte platbu dobírkou počítejte s vyšší cenou kvůli pojištění a nákladům na vyřízení. U větších dopravců je možná platba kartou i při předání dobírky.

Pokud neprovádíte platbu přímo obchodníkovi, ale zprostředkovatelské firmě můžete narazit na problémy se ztracenou platbou, nebo špatným variabilním symbolem. Vyřízení reklamace a spárování platby se tak může prodloužit a zbytečně zkomplikovat.

• platíte přímo obchodníkovi? umožňuje platbu kartou při převzetí dobírky?

Registrace

Prodejce nemá právo vyžadovat a schraňovat informace, které nejsou k nákupu nutné. Pokud neplánujete častější nákup ve stejném e–shopu máte u těch solidnějších  možnost nákupu bez registrace. Obchodníci často rádi opomíjejí fakt, že zákazník má mít právo se jedním kliknutím odhlásit z odběru informačních emailů.

• vyžaduje obchodník relevantní informace? Máte možnost odmítnout zasílání reklamních sdělení?

Srovnávání

Serverů, které porovnávají zboží je v Čechách několik. Mezi ty největší patří Heureka.cz a Zbozi.cz Předností těchto serverů je především porovnání cen výrobků a hodnocení jednotlivých e-shopů.

Na první pohled jednoduchý systém srovnání cen naráží na několik podstatných omezení. Porovnávané ceny totiž nemají zahrnuté poplatky za dopravu a způsob úhrady. Porovnávaná cena tak není konečná a může se podstatně lišit.

Nižší hodnocení jednotlivých obchodů nemusí být ukazatelem špatné péče o zákazníky. Heureka odesílá formulář pro hodnocení 10 dní od objednání, kdy zboží ještě nemusí být dodáno. Negativní hodnocení může napsat zákazník před tím, než vadné zboží reklamuje a o vstřícném řešení reklamace se již nedovíte.

Porovnávání zboží lze tedy brát jako orientační. Příliš nízká cena může být podezřelá, ceny zboží, které není v akci, se ve velkých e–shopech obvykle liší pouze o koruny. Hodnocení nad 90 % je vodítkem, že se na obchod můžete spolehnout, nejvíce vám však prozradí recenze jednotlivých uživatelů.

• má e–shop nějaké negativní hodnocení? Je relevantní? Opakuje se?

Certifikáty

V Čechách působí Asociace pro elektronickou komerci, která zaštiťuje e–shopy, testuje kvalitu jejich služeb, úplnost informací a proces nákupu. Asociace má v současnosti přes 300 členů a certifikát se uděluje s platností jednoho roku.

 

Certifikát Bezpečný obchod je udělován e–shopům, které byly testovány na bezpečnost systému a podporu zákazníkům. Riziko, že dojde k úniku vašich osobních a kontaktních informací je tak minimální.

Závěrem

I při dodržení všech zásad může dojít při nákupu ke komplikacím. Ochota věnovat čas svým webovým stránkám, novinkám v oboru a komunikaci s budoucími i bývalými zákazníky nemusí znamenat nejnižší cenu na trhu, ale je nejlepší zárukou vstřícnosti při řešení.

Pokud vás problematika zaujala, připojte se do diskuze na síti Twitter pod hashtagem #dobryobchod.

Štítky: , , .

Diskuze k článku

J.P., 15. 3. 2013 (12:24):

Hodnocení jsou dobrá věc ale je to především o lidech. Informační emaily už mi dnes přijdou extra otravné. Zvlášť když je tam napsáno že jsem si je vyžádal, to dovede opravdu naštvat. Ale jsou i výjimky. Kupoval jsem sluchátka na http://www.megazone.cz a tam reklamní emaily nezasílají, dokonce i když jsem se zaregistroval. Snad postupně i ostatním shopům dojde že tudy cesta nevede.

Schumik, 27. 11. 2012 (20:53):

good job 🙂

noctambule, 27. 11. 2012 (10:14):

High five mate 🙂

Kategorie Internet.

Štítky: , , .

Diskuze: 3 Comments

Navštivte také

Speedmeter Internetu pro všechny

Katalog Wifi sítí

Reklama:

Bleskovky

Rádi bychom Vás pozvali na naší ISP Roadshow zaměřenou na poskytovatele internetového připojení

, 21.9. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Rádi bychom Vás pozvali na naší ISP Roadshow zaměřenou na poskytovatele internetového připojení

Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

, 28.4. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

, 22.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

, 28.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

, 6.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

, 14.1. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

, 19.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

, 12.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

, 8.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

Ruší vaše vysílače meteoradary? Nově máte 48 hodin na odstranění rušení bez sankce.

, 4.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Ruší vaše vysílače meteoradary? Nově máte 48 hodin na odstranění rušení bez sankce.

Více bleskovek →

Články

Viete, že aj regionálni operátori majú zaujímavé vianočné ponuky?

, 11.12. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Viete, že aj regionálni operátori majú zaujímavé vianočné ponuky?

Mobilné služby počas dovolenky

, 10.7. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Mobilné služby počas dovolenky

Svetový deň telekomunikácií a informačnej spoločnosti nám pripomína, ako sa svet vďaka telekomunikáciám zmenil

, 17.5. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Svetový deň telekomunikácií a informačnej spoločnosti nám pripomína, ako sa svet vďaka telekomunikáciám zmenil

Zo súťaže a etického podnikania telekomunikačných operátorov budú profitovať zákazníci

, 29.3. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Zo súťaže a etického podnikania telekomunikačných operátorov budú profitovať zákazníci

Viete čo majú spoločné zvieratá ukrývajúce sa pred zimou, stovky kilogramov ľadu a orkán PIT?

, 1.3. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Viete čo majú spoločné zvieratá ukrývajúce sa pred zimou, stovky kilogramov ľadu a orkán PIT?

Nová pravidla kybernetické bezpečnosti

, 20.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Nová pravidla kybernetické bezpečnosti