„Mlynář se moc nevytáhnul! Prohlášení Tiscali – zas jen řeči a „skutek-utek“!“

, 9. října 2003

V následujících řádcích by jsme vás chtěli upozornit na nejdůležitější události uplynulého
týdne. Začal nám Invex a to je příležitost pro pana ministra, aby s náležitou popularitou
prodal výsledky své jednoroční práce na ministerstvu Informatiky. Kromě nově vzniklého
portálu veřejné zprávy“ se
uživatelé Internetu dozvěděli i několik méně pozitivních zpráv. Ultimátum ministra
týkající se ADSL dávno vypršelo a pan ministr zjistil, že regulovat se mu vlastně ani moc nechce (samozřejmě
prostřednictvím ČTÚ) a jiné páky na Telecom nemá. (viz rozhovor s Mlynářem). Také nového
zákona o elektronických komunikacích se jen tak nedočkáme. A jak to vše
řeší v Evropské unii? Už aby si na naše úředníky posvítila také evropská
komise!

Dalším velice zajímavým mediálním výstupem jsou už téměř pravidelné
komentáře generálního ředitele společnosti Tiscali pana Naveeda Gilla. Pan generální již
před rokem v několika svých vystoupeních kritizoval podmínky na českém telekomunikačním
trhu, rok uběhl jako voda a situace se bohužel opakuje. Podívejme se tedy jak vidí pan
Naveed Gill situaci kolem ADSL:

“Společnost TISCALI vítá skutečnost, že
i Český Telecom přivítal možnost prošetření způsobu, kterým Český Telecom poskytuje
alternativním operátorům služby ADSL. Vzhledem k tvrzení Českého Telecomu, že společnost
nemá co skrývat, se těšíme na plnou spolupráci Českého Telecomu a jeho otevřenost při
poskytování všech jeho záznamů o službách ADSL, které budou k dispozici nezávislému
šetření pod záštitou ČTÚ. Takové šetření by se mělo zabývat všemi aspekty kvality služeb
ADSL, jež Český Telecom poskytuje svým vlastním zákazníkům (tedy IOL) a zákazníkům
alternativních operátorů. Ke srovnávaným oblastem by měly patřit následující aspekty: 1)
rychlost aktivace služeb ADSL zákazníkům, 2) rychlost instalace zákaznického zařízení
ADSL, 3) rychlost zákaznických služeb v reakci na stížnosti a požadavky ohledně služeb, 4)
počet a trvání odstávek služeb ADSL v důsledku oprav a obsluhy sítě ze strany Českého
Telecomu, 5) skutečná úroveň agregace zákazníků, 6) přenosové rychlosti zákazníků ADSL v
rámci stejné úrovně deklarované agregace.“

ilustracesrc="getdata.php?id=47"

“TISCALI považuje
oblasti kvality aktivace, instalace, odstávek a zákaznických služeb za ty sektory, o které
jde v první řadě a které jsou potenciálně nejvíc vystaveny možnostem diskriminačního
jednání. Ovšem na rozdíl od Contactelu není společnost TISCALI přesvědčena o tom, že možná
manipulace s úrovní technické kvality ADSL je mimo kontrolu Českého Telecomu. Ve
skutečnosti mírné rozdíly v kvalitě propojovacích linek mezi IP sítěmi každého operátora
jsou již dané podmínkami konkrétní dohody o ADSL mezi příslušným operátorem a Českým
Telecomem. Co je však důležitější, alternativní operátoři nemají možnost kontroly
interních procesů v síti ADSL Českého Telecomu. A tak jen Český Telecom ví, co skutečně
provádí agregací a přenosovými rychlostmi uživatelů ADSL.“

O několik dní
později se pan Gill vyjádřil i k situaci kolem paušálního Dial-upu přesněji řečeno k
modelu účtování „FRIACO“ , který by umožnil zavedení intervalových i
neměřených paušálů tak, jak byli předjednané v rámci Internetového Fóra. Český Telecom
však 1.10.2003, tedy přesně v den kdy měl být spuštěn „pilotní projekt“
oznámil, že se pilotního projektu nezůčastní. Naveed Gill komentuje rozhodnutí ČTc
následovně:

“Přes nedávná veřejná tvrzení Českého Telecomu ohledně jeho
zájmu o širší a otevřenější spolupráci s ostatními operátory a přes pokračující výzvy
vlády České republiky ke snižování nákladů zákazníků na připojení k internetu
prostřednictvím telefonních linek se zdá, že skutečným přístupem Telecomu je – ´
jde veřejnost k čertu
´ a alternativní poskytovatelé internetových služeb s
ní.“
S tímto prohlášením pana ředitele nelze nesouhlasit a jako přímý účastník
jednání mohu jen potvrdit, že Českému Telecomu na zákaznících skutečně moc nezáleží. Dále
pan ředitel ještě přiostřuje:

“Buď Český Telecom nemá vůbec jasno, pokud
jde o podstatu modelu FRIACO, nebo úmyslně překrucuje pravdu o modelu FRIACO v naději, že
tím zmate tisk, vládu i veřejnost.“

“Pravdou však
je, že Český Telecom nemusí na realizaci modelu FRIACO vynakládat žádné investice. Model
FRIACO prostě otevírá současnou síť Českého Telecomu zabezpečující přístup k internetu
pomocí telefonních linek do té míry, že alternativním operátorům umožní přímo
účtovat uživatelům internetu různé paušální poplatky za různou dobu přístupu k internetu
přes telefonní síť Českého Telecomu, aniž by alternativní operátoři byli omezeni na prosté
prodávání velkoobchodní nabídky paušálních poplatků Českého Telecomu
.“

“Pokud by záměrem alternativních poskytovatelů
internetových služeb (ISP) bylo nabízet nepřetržitý, neměřený přístup k internetu po
telefonních linkách za paušální poplatek, vyžadoval by takový plán investici Českého
Telecomu za účelem rozšíření jeho vlastní sítě k pokrytí následně vzniklého nárůstu
internetového provozu. Ale žádný ISP by s takovým přístupem nepočítal. Byl by to totiž
postoj komerčně neproveditelný, jak ukázal příklad Velké Britanie, kde se Britský Telecom
pokoušel o zavedení podobné koncepce a místo toho má nyní přístup 24/7 (24hod/7dní v
týdnu), ale jen 150 hodin měsíčně.“ [
http://www.bt.com/ensemble/eps_wel
come.jsp
]

Zde si dovolím malou poznámku. Ani ZUI při jednáních po
Telecomu nežádalo neomezené Non-stop připojení. ČTc však shodil ze stolu nejen návrh na
neměřený paušál ale i Intervalový paušál si vysvětlil po svém ( svojí nabídkou nočního
paušálu od 22:00 do 05:00 však v roce 2003 opravdu trochu zaspal dobu). ZUI nadále
považuje svoje návrhy za „férové“ podklady k jednání. I nabídka British
Telecomu o které mluví pan ředitel, tedy 150 hodin (v Británii za 11-14 Liber, tedy asi za
500 – 650 Kč) by byla na našem trhu malou revolucí. Oněch 5 hodin denně v
kteroukoliv denní nebo noční dobu za stejnou cenu jako v Británii by zřejmě bylo
dostatečným impulsem k pořízení Internetu zejména pro lidi z venkovských oblastí, kde je
jiných možností levného připojení jako šafránu. (přesněji řečeno téměř
žádné).

„FRIACO pouze vytvoří konkurenční prostředí pro různé druhy paušálního
zpoplatnění originace volání k síti internetu, poskytne spotřebitelům široké možnosti
využít takový balíček paušálních poplatků, který jim bude nejlépe vyhovovat podle toho,
jak internet sami využívají, a učiní přístup k internetu po telefonních linkách pro
uživatele cenově dostupnějším. Pokud chcete vědět, proč Český Telecom doopravdy považuje
model FRIACO za neperspektivní, pravdivá odpověď zní – větší konkurence, širší volba pro
zákazníky a nižší cena za připojení.“

“Dosud jediným návrhem
Českého Telecomu na paušální zpoplatnění přístupu k internetu po telefonních linkách byl
jeden jediný balíček připojení mimo špičku, jehož cena je téměř stejná, jako kdyby
zákazník prostě platil za minutu. To je sice velmi výhodné z hlediska dalších zisků
Českého Telecomu, ale kde jsou výhody pro uživatele?“

„TISCALI bude i
nadále usilovat – jménem zákazníků a alternativních poskytovatelů internetových služeb
(IPS) – o otevření trhu v oblasti připojení k internetu. Vyzýváme Ministerstvo informací
ke splnění svého zveřejněného slibu zlepšovat českým uživatelům podmínky internetového
přístupu. Spekulace některých internetových analytiků o konci modelu FRIACO jsou
předčasné. FRIACO lze realizovat snadno a rychle a s dostatečným tlakem ze strany vlády,
regulátora, organizací na ochranu spotřebitelů, tisku a uživatelů internetu realizován
bude.“

Diskuze k článku

Jetson, 17. 10. 2003 (06:01):

Nadáváte na Mlynáře. Ale proč? On udělal jedinou rozumnou věc a nechal se připojit k internetu bezdrátem od CZfree. Teď už tedy nemá žádný důvod nadávat na podmínky Telesráče a řešit, že většina lidí v tomhle státě, jejichž zájmy má prosazovat, musí tvrdě zaplatit za každý okamžik on-line.

Mike, 15. 10. 2003 (00:09):

Já bych vyhlásil sbírku…..každý by dal kolem 100,- korun a pak by pánové z InternetuProVsechny mohli začít s pořádnou masivní reklamní kampaní… :o)
Co vy na to… :o)

Sova Miloslav, 14. 10. 2003 (02:44):

Díky za kritiku, v rychlosti jsem se zapoměl podepsat:-)Přiznávám bleskovka nepatří k nejvydařenějším kouskům, na druhou stranu bych uvítal, kdyby jste napsal co konkrétně se vám nelíbí.Dřív než odpovíte doporučuji si přejít všechny tisková prohlášení PR-oddělení za poslední rok, které vydali AO (zejména pak Tiscali). Možná pak pochopíte proč jsem zvolil ten ironický tón:-)Všichni totiž protestují, všichni mají plno výhrad, ale situace na českém telekomunikačním trhu se za poslední rok téměř nezměnila a AO se v rozporu se svými plamennými prohlášeními snaží potají vyjednat s ČTc výhodnější podmínky než konkurence. Zákazník však zůstává i nadále na posledním místě:-(

Fortimbras, 13. 10. 2003 (18:29):

OK,ale každý soudný člověk musí uznat,že úroveň tohohle článku značně pokulhává za úrovní těch osatních…tak ať si internetprovsechny.cz nekazí renomé a nedělá ostudu.

Eduard Svarc, 13. 10. 2003 (12:10):

Panove nenapadejte lidi co pisi tyhle clanky. Napadejte ty hydry co nas nuti platit a platit.

Ja nevim jak vy ale mne jakekoliv podbizive titulky a jine veci nevadi. Stejne tak i pravopis (nikdo neni neomylny).

Co mne vadi je ze nemam moznost se pripojit na Internet a vsichni my znami po svete na mne koukaji jak na opici setresenou ze stromu kdyz jim reknu ze platim za 256kbit/s pripojeni skoro 400$. Primo mi nabizeji ze mi poslou prispevky a nebo mne rovnou nabizeji prestehovani.

Kdo by se mel vystehovat je pan Mlynar, CTU, CT a vsechny podobne organizace.

Petr, 13. 10. 2003 (10:28):

Jestli tomu dobre rozumim, tak CT nema kapacity, aby pripojil k internetu pres dial-up uzivatele, ale ma kapacity, aby pripojoval pres ADSL? Nebo je proste tak neschopny, ze nedokaze pokryt poptavku ?
BTW: Po trech mesicich, kdy byla moznost objednat si na mem telefonim cisle ADSL tato moznost proste zmizela ….

malina, 12. 10. 2003 (19:39):

Zkusil sem napsat mejl 3 firmám které tady u nás(Břeclavsko)inzerují že poskytují bezdrát a žádná neodpověděla.Já nevím jestli nemají zájem abych jim platil za 64kbit 1000kč.

Petr, 11. 10. 2003 (18:38):

Clanek je to dobry. Pan Fortimbras si zjevne neuvedomuje, ze nase okolni kocourkovska realita sama spis patri do byvaleho deniku Super. Kdyz ji nekdo trefne a bez zjemnujiciho balastu dokaze popsat, povazuji to za kvalitni vykon. Radobykultivovanost, kterou by zrejme rad, by jen nahravala lzim a vykrucovani Mlynare a spol.

Fortimbras, 11. 10. 2003 (17:21):

Tenhle článek je asi apríl,že jo?Nebo se někdo zbláznil a teď se takhle baví…jak může někdo napsat že tenhle článek "výbornej"?Je úplně příšernej,nebo mám jinej odkaz a čtu něco jinýho?
První,co mě zarazilo byl titulek,mimochodem,je stejný,jako je celý článek,uřvanější než první strana deníku Super.Ale co,třeba je to jen ten titulek a článek bude v pohodě,řekl sem si…a ono ne.
Nečetl jsem si článek celý,vydržel jsem jen odstavec.Za tu chvilku ale autor článku stihl napáchat dvě pravopisné chyby(možná víc) a hlavně tak nějak naznačit,že tohle číst nemá cenu…zase se nabízí srovnání s naštěstí-už-mrtvým deníkem Super,samý vykřičník,agresivní a podbízivé výkřiky…dál není co dodat,marně jsem pod článkem hledal podpis,zajímalo by mě,kdo TOHLE vyplodil…

Sova Miloslav, 11. 10. 2003 (00:35):

Tento web nesponzoruje nikdo, nebo přesněji řečeno v poslední době ho sponzoruju já a pan Pavel Sviták (který už prací na tomto projektu strávil stovky možná tisíce hodin bez nároku na odměnu). Jěště nějaká otázka?:-))Proč to děláme? Někdy se sám sebe ptám proč:-)

jerry, 10. 10. 2003 (20:27):

Je to pravda chtelo by to vetsi podporu medii !!

Vasek Koral, 10. 10. 2003 (13:56):

Ano, tenhle souhrnny clanek je vytecny! A autor ma pravdu, ze pouhe breceni nad rozlitym mlekem nestaci – co takhle mala protestni demonstrace, za podpory medii?

MilanK, 10. 10. 2003 (12:16):

Zdravím,
kdo sponzoruje tento web, jaký je jeho cíl, koho web zastupuje a jakou má šanci na prosazení "svých" požadavků?
Díky

Kategorie Bleskovky.

Diskuze: 13 Comments

Navštivte také

Speedmeter Internetu pro všechny

Katalog Wifi sítí

Reklama:

Bleskovky

Rádi bychom Vás pozvali na naší ISP Roadshow zaměřenou na poskytovatele internetového připojení

, 21.9. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Rádi bychom Vás pozvali na naší ISP Roadshow zaměřenou na poskytovatele internetového připojení

Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

, 28.4. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

, 22.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

, 28.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

, 6.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

, 14.1. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

, 19.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

, 12.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

, 8.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

Ruší vaše vysílače meteoradary? Nově máte 48 hodin na odstranění rušení bez sankce.

, 4.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Ruší vaše vysílače meteoradary? Nově máte 48 hodin na odstranění rušení bez sankce.

Více bleskovek →

Články

Viete čo má spoločné kotol s omrznutými trolejami a anténami?

, 26.1. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Viete čo má spoločné kotol s omrznutými trolejami a anténami?

Počasie počas Vianoc otestovalo pripravenosť operátorov

, 28.12. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Počasie počas Vianoc otestovalo pripravenosť operátorov

Viete, že aj regionálni operátori majú zaujímavé vianočné ponuky?

, 11.12. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Viete, že aj regionálni operátori majú zaujímavé vianočné ponuky?

Mobilné služby počas dovolenky

, 10.7. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Mobilné služby počas dovolenky

Svetový deň telekomunikácií a informačnej spoločnosti nám pripomína, ako sa svet vďaka telekomunikáciám zmenil

, 17.5. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Svetový deň telekomunikácií a informačnej spoločnosti nám pripomína, ako sa svet vďaka telekomunikáciám zmenil

Zo súťaže a etického podnikania telekomunikačných operátorov budú profitovať zákazníci

, 29.3. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Zo súťaže a etického podnikania telekomunikačných operátorov budú profitovať zákazníci

Viete čo majú spoločné zvieratá ukrývajúce sa pred zimou, stovky kilogramov ľadu a orkán PIT?

, 1.3. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Viete čo majú spoločné zvieratá ukrývajúce sa pred zimou, stovky kilogramov ľadu a orkán PIT?