ADSL pouze pro někoho, dočkají se paušálního Dial-upu méně nároční
uživatelé?
Jak už jsem uvedl v úvodu článku, dostal se paušální Dial-up v
souvislosti s událostmi posledních dní trochu na druhou kolej. Z údajů které máme k
dispozici však jasně vyplývá, že ještě několik let nepředstihne počet ADSL uživatelů ty
klasické Dial-upové zákazníky. Podle představitelů ČTc se položka Internet vyskytuje na
celkem 650 tisících účtech za telefon, z toho 150 tisíc připadá na službu ISDN, půl
milionu připadá na klasické vytáčené připojení (Dial-up) a pouze zhruba 30 tisíc zákazníků
má účet vyšší než 1 tisíc korun měsíčně. Z uvedených čísel jasně vyplývá, že i za
předpokladu vyplnění ambiciózního plánu ČTc o počtu 80 tisíc zákazníků v tomto roce,
zůstane u nás ještě mnoho uživatelů zejména v menších městech kterým ADSL služba zůstane
nedostupná a budou odkázaní na klasické Dial-up připojení. Vyřešením tohoto problému se
již několik měsíců zabývá Internetové Fórum, které mělo za úkol vytvořit několik nových
modelů Dial-up Internetu a mezi nimi také modely umožňující paušální připojení k
Internetu. Zástupci uživatelů navrhli hned několik modelů paušálního
Internetu, ze strany Českého Telecomu však dochází k neustálému oddalování řešení
paušálních modelů.

Řešením by
mohl být i model paušálního Internetu FRIACO, který hned na počátečním jednání navrhli
alternativní operátoři. Český Telecom však v posledních dnech používá trochu zmatenou
argumentaci. Na jedné straně totiž tvrdí, že by došlo k přetížení jeho sítě velkým počtem
trvale připojených zákazníků (v Rakousku k tomuto jevu skutečně došlo) na druhou stranu by
byl ochoten zainvestovat do posílení stávající sítě v případě, že by se mu tato investice
vrátila, což je opravdu pochopitelné. Nepochopitelný je však pro mě fakt, že se ČTc na
jedné straně bojí velkého náporu zájemců o paušál, na straně druhé se ptá, jestli se najde
dostatečný počet uživatelů, kvůli kterým by se vyplatilo paušální Dial-up Internet
zavádět. Pro technicky zdatnější uživatele musím připomenout, že jsme navrhli také řešení
předpokládaného přetížení úspěšně používané v několika státech (pouze Amerika vyřešila
problém se zahlcením velkými investicemi do stávající sítě) a to je přerušování
internetového spojení po 2-4 hodinách. Toto řešení by zároveň umožnilo konkurenci mezi
jednotlivými operátory, kteří by mohli zákazníkovi nadbíhat buď nízkou cenou a kratším
intervalem pro přerušení spojení nebo déle trvajícím souvislým spojením samozřejmě za
menší příplatek. Takto nastavený model by umožňoval zákazníkovi připojení k Internetu v
kteroukoliv denní nebo noční dobu a toto připojení by mu nebylo účtováno po minutách jako
doposud.

Jestli o takto
postavený model bude zájem? Sám ačkoliv už několik měsíců bojuji za dostupné ADSL bydlím
na vesnici, takže jsem odkázán na obyčejný Dial-up. Při ceně zhruba 60 Kč za hodinu ve
špičce se mi opravdu vyplatilo navštívit tiskovou konferenci ČTc osobně, cesta autobusem
(téměř 140 km) mě vyšla na 85 Kč, zatímco kdybych sledoval tiskovou konferenci z domova,
zaplatil bych při délce trvání hodinu a půl něco málo přes 100Kč. Chtěl jsem tím pouze
naznačit, že by mi vůbec nevadilo přerušení po předem dohodnuté době zakotvené v řádně
podepsané smlouvě, když by mi to umožnilo připojení v kteroukoliv denní dobu bez
tarifikace po minutách. Jaké je řešení této situace? Dovolím si navrhnout panu
ministrovi Mlynářovi aby z titulu své funkce stanovil konkrétní datum, do kterého musí být
model umožňující paušální
připojení vypracován, podobně jako to učinil u služby ADSL. Představitelé ZUI
se 4.března setkali s panem ministrem Vladimírem Mlynářem a informovali ho o průběhu
jednání, o neochotě ČTc jednat o paušálním Internetu a i problematice vysokých cen za
ADSL. Jednání jsem se bohužel osobně nezúčastnil, ale zprostředkovaně mohu potvrdit, že
pan ministr se vyjádřil, že věří, že i v případě paušálů se podaří dosáhnout již v brzké
době dohody. Paušál je podle něj službou, která by českým uživatelům určitě měla být
nabídnuta, byť pro začátek možná za více, než ZUI požadovaných 600 Kč měsíčně (cena 600 Kč
je myšlena bez poplatku za telefonní linku).
Vypracuje ČTÚ analýzu cen
služby ADSL a jaké to může mít důsledky?
Hned druhý den po tiskové
konferenci ČTc na téma ADSL a po neutichajících protestech ohledně cen ADSL (podotýkám
nejen ze strany ZUI ,svoje srovnání vydala také ČTK) se pan ministr rozhodl požádat Český
telekomunikační úřad o srovnání cen za tuto službu u nás a ve světe a ukončit tak
dlouhotrvající spor mezi uživateli a Českým Telecomem, který naopak tvrdí, že jeho ceny
jsou dokonce nižší než je průměr EU. Informoval jsem se tedy přímo na ČTÚ u ředitelky
odboru ekonomické regulace paní Miluše Ševerové, jestli se nejedná ze strany pana ministra
pouze o hezké gesto, které nemá pro zákazníky žádný praktický význam. Paní ředitelka mě
ubezpečila, že na monitorování cen usilovně pracují a v případě zjištění, že jsme skutečně
několikrát dražší než běžné ceny v Evropě, je ČTÚ skutečně připraven zařadit koncovou cenu
ADSL do regulace. Doufejme tedy, že pracovníci ČTÚ využijí všechny možnost, jak získat
hodnověrné informace o cenách v Evropě i to i takové které nejsou obyčejnému uživateli
Internetu dostupné. ČTÚ si totiž může kromě klasického vyhledání cen na stránkách
jednotlivých operátorů vyžádat i informace od partnerských regulátorů v jednotlivých
zemích a rovněž může využít placených studií Point-Topicu, Oftelu, OECD, kde jsou
jednotliví národní operátoři rozebráni opravdu důsledně.
Nedá mi, abych se ještě
nevyjádřil k prohlášení ČTc, že naše ceny jsou plně srovnatelné s průměrem EU a že je
nutno brát v potaz i skutečnost, že se tato služba u nás teprve zavádí. Můj osobní názor
je, že ČTc měl dost času na to, aby odpozoroval marketingové tahy v státech EU a vyvaroval
se chyb, kterých se dopustili ti, co před několika lety začínali. Pravdivost argumentu, že
ceny napraví konkurence si budete moci v následujících měsících ověřit sami – už
dnes je vidět jak zanedbatelný je rozdíl mezi cenami jednotlivých alternativních operátorů
a nic podstatného se nezmění do doby, než ČTc připraví novou velkoobchodní nabídku ( někdy
začátkem roku 2004). Také se stoupající rychlostí při zachování ceny to bude zřejmě
zajímavé. V současné době je nejlevnější nabídka u nás 192/64Kb/s za zhruba 1600 Kč,
přičemž za stejnou cenu si dopřávají zákazníci v Německu rychlosti 768/128Kb/s. O kolik a
jak často by musel ČTc navýšit rychlost, aby český uživatel dostával za stejné peníze
stejně kvalitní službu? Bude to za rok, za dva nebo za 5 let? Poslední důležitá věc je,
jak ceny všech variant nejen té nejlevnější a použitá agregace souvisí z rozvojem této
služby. Ve všech státech světa je nejpomalejší a zároveň nejlacinější varianta určená
průměrnému uživateli Internetu. U nás je však varianta 512/128 kb/s natolik finančně
nedostupná pro domácnosti, že se všichni obáváme, že variantu 192/64 si objednají
nejnáročnější uživatelé Internetu a to v kombinaci s agregací 1:50 skutečně může přinést
určité potíže. Každopádně těmito slovy nechci nijak odrazovat potenciální zájemce o službu
ADSL a pro domácnost, u které překročí měsíční účet částku 1500 Kč je asi volba jasná.
Jestliže vezme ČTÚ tento produkt do regulace, mělo by se Ministerstvo Informatiky snažit,
aby existovala určitá nabídka, která by zaručila shodný přístup k informacím, jako mají
západní státy, ať nám už dále neutíkají. Musela by být asi ochuzená o určité vlastnosti a
tak by to byla např. linka 128/64, s limitem 1000 MB, neveřejnou IP, overbookingem 1:50,
ale za koncovou cenu třeba 500 Kč (plus poplatek za telefonní linku). To by stačilo velké
části obyvatelstva na sebevzdělání a
zvyšování své internetové gramotnosti, a přitom by tu byl stále velký prostor pro
další služby s přidanou hodnotou.
Zvláštní poděkování za poskytnutí materiálů
uvedených v článku patří panu Jiřímu Peterkovi.

Diskuze: 




Diskuze k článku