Sociální sítě pro živnostníky a malé firmy III. – Facebook

, 29. října 2013

asset.f.logo.lg„Být na Facebooku“ už není společenská povinnost mladých lidí. S otázkou, zda být aktivní na sociálních sítích, se ale stále častěji setkávají i živnostníci a malé firmy. Mnohdy však zůstane u zbožného přání nebo prázdného profilu. Co byste vy měli vědět, než spojíte své podnikání s touto sociální sítí?

Jak už jsme zmínili v prvním díle mini seriálu, raději žádný profil nežli prázdný. U některých sociálních sítí lze zamhouřit oči, u Facebooku je však nutnost věnovat se budování komunity ještě výraznější. Pojďme si projít několik zásadních otázek, které byste si měli položit dříve, než se rozhodnete začít:

Kdo

Výběr osob, které se budou o profil na facebooku starat, je nejdůležitějším krokem ve vašem rozhodování. Hledejte toho, kdo je vaší firmě nejlépe informovaný. Někoho, kdo má přehled o novinkách v oboru, je tvůrčí a umí se vyjadřovat. Takzvaný Insider neboli „člověk uvnitř“ musí být osoba, která rozumí proč, co a jak ve firmě vytváříte, chápat její vizi a mít přístup k zákulisí. Ideální osobou pro tuto pozici je někdo z manažerů, který má přístup do všech oblastí firmy.

TIP: Máte ve svém okolí člověka, který se na sociálních sítích pohybuje, baví ho moderní technologie a rád tráví svůj čas online? Zvažte, zda není tím pravým, jeho proškolení bude mnohem méně náročné.

Jak

V případě, že máte zvoleného svého Insidera, je třeba dohodnout si pravidla. Chcete být formální nebo klienty oslovovat křestním jménem? Mají být obsahem zábavné věci, nebo seriózní informace a články? Pokud bude profil spravovat více lidí, domluvte se na jejich povinnostech. Osoba z obchodního oddělení často neumí poradit s nastavením zařízení a technik nedohledá ztracenou objednávku. Při výběru správců se zamyslete nad různými oprávněními. Manager může spravovat oprávnění ostatních osob, případně dokonce stránku smazat nebo odebrat vaše oprávnění. Nakládejte proto s oprávněními obezřetně.

TIP: V případě, že řešíte na Facebooku konkrétní problém, je vhodné se podepsat. Zákazník nemá pocit, že komunikuje s vituálním správcem, ale konkrétním odborníkem, který ho má nastarost.

Za kolik

V případě, že chcete brát Facebook alespoň trochu vážně, je dobré určit si rozpočet. Kolik peněz chcete měsíčně investovat do reklamy a zviditelnění příspěvků? Jaké možnosti má správce při vymýšlení soutěží, případně „uplacení“ nespokojeného klienta? Vaše facebooková stránka si „pamatuje“ fakturační údaje. Hlídejte proto pečlivě nastavení reklam a jejich rozpočtu.

TIP: Určete si výši dárkového kupónu nebo slevy, kterou můžete klientovi nabídnout. Můžete tak v čas zažehnat možný konflikt na sociálních sítích.

asset.thumbs.up.lgZvážili jste předešlé kroky a přesto jste odhodláni pustit se do správy svého Facebook profilu? Máte svého insidera, rozpočet na reklamu, vytvořenou firemní stránku? Jak vytvořit věrnou komunitu, je už jen na vás. Přesto vám zkusíme nabídnout několik tipů, jak stránce vdechnout život a přivést první fanoušky.

1) Informace

Prvním krokem je doplnění základních informací o firmě, kontaktní adrese, nahrání prvních fotografií… Vytvořte si úvodní obrázek a logo firmy použijte jako profilovou fotografii. Pokud již máte nějakou historii, můžete přidat velké milníky v historii firmy. Otevření pobočky, rozšíření prostor, zakoupení nového zařízení, rekonstrukce prodejny… Zavzpomínejte na své velké kroky. V případě, že jste na trhu jen krátce, můžete se podělit o své zkušenosti se zakládáním firmy, úpravy prostor podnikání, postupné dovybavování.

TIP: Nenechte svou stránku prázdnou! Připravte si příspěvky, které byste na Facebook dali před jeho spuštěním a nastavte jejich zveřejnění v minulosti. Pokud si nevíte rady s rozměry obrázků, podívejte se sem.

1385481_484566481650615_1167576375_n

2) První fanoušci

Pozvěte na stránku své přátele, známé, kolegy a klienty. Prvních 30 fanoušků vám zpřístupní přehled aktivit, který vás bude provázet vaším profilem a poradí, které příspěvky jsou mezi vašimi fanoušky nejpopulárnější. Analytics nabízí velké množství informací o fanoušcích, jejich věku, místu odkud pocházejí, zda jde o studenty nebo pracující… Při nastavení reklamy se zaměřte na různé cílové skupiny, své fanoušky nebo naopak budoucí zákazníky. Mějte na paměti, že reklamní obrázek nesmí obsahovat více jak 20% textu. Budoucím komplikacím s autorskými právy se také vyhnete, pokud vytvoříte své vlastní.

TIP: Přehledy stránky vám také ukáže, jaká je vaše cílová skupina, kdy je nejvíce z vašich fanoušků online a na koho zaměřit placenou reklamu. Vše je přehledně v češtině.

3) Buďte interaktivní!

Obecně platí, že nejúspěšnějšími příspěvky jsou videa, pak fotografie a nejméně zobrazení má prostý text. Najděte k textu vtipný obrázek, vytvořte ho v grafickém editoru nebo vyfoťte. Šance na sdílení se mnohonásobně zvýší. Připravte jednoduché soutěže o ceny. Při jejich zadávání mějte na paměti podmínky soutěže nastavené tak, abyste byli schopni určit jednoznačného vítěze. Častou chybou je cena pro určité pořadí fanoušků (600. fanoušek dostane… ), kterou nedokážete zpětně vysledovat. Měňte pravidelně úvodní fotografii. Nebojte se ani velkého množství příspěvků nebo jejich případné občasné zopakování. Většina ze zveřejněných informací kvůli algoritmům Facebooku neprojde na zeď stejnému uživateli.

TIP: Vytvářejte co nejvíce vlastního obsahu. Autentické fotografie nebo několika vteřinové video nahrané na mobilní telefon často udělá víc práce, než profesionální příspěvek.

4) Buďte pohotoví

Největší špičky na sociálních sítích se předhánějí v průměrném čase odpovědi. Ti nejlepší mají průměr okolo 45 minut a 97 % zodpovězených dotazů. Občasné nahlížení na firemní profil by se pro vás mělo stát stejně přirozené, jako je kontrola emailové schránky. Vaši zákazníci očekávají na sociálních sítích stejný přístup jako při mailovém nebo telefonickém kontaktu.

TIP: Nastavte si upozornění na svém mobilním telefonu. O příspěvcích se tak dozvíte nejrychleji.

5) Ne tak tvrdě

Nestavte své hodnocení na množství fanoušků. Mnohem důležitějším ukazatelem pro vás je jejich zapojení a dosah, ke kolika lidem se vaše sdělení dostalo.

Vytvoření Facebook komunity je běh na dlouhou trať a hledání toho správného kompromisu mezi vámi a vašimi klienty může být často flustrující. Správa sociálních sítí vyžaduje vytrvalost, originalitu a velkou míru sebereflexe. Nebojte se podělit o každodenní příhody a snažte se Facebook používat v souladu s atmosférou ve firmě. Pokud se vaši zákazníci rádi zastaví v kanceláři na kus řeči nasbírat nejnovější vtipy, budou si pro ně chodit rádi i na váš profil.

Na závěr se nechte nechat inspirovat těmi nejlepšími. Máme pro vás infografiku socialbakers o nejvýraznějších firmách první poloviny roku 2013.

Co jsou tedy nejvýraznější znaky úspěšných firem? Podle Socialbakers je důležitá především vaše interakce s fanoušky, otevřenost ohledně problémů a zákulisí firmy, odpovědi na dotazy klientů a rychlost vaší odpovědi. Za poslední 2 roky vzrostlo množství zodpovězených otázek z 5 % na více než 60 %. Nejvýraznějšími hráčí na poli socíálních sítí jsou aerolinky, bankovní institucetelekomunikační operátoři. Aerolinie vedou i v rychlosti odpovědi zákazníkům, která se u těch nejlepších blíží 45 minutám. Překonejte je! Soustavnou péčí a správou svých sociálních sítí můžete získat nejen nové zákazníky, ale také vlivné zastánce v případě negativních reakcí na vaši práci.

.

Štítky: , .

Diskuze k článku

Diskuze ke článku je uzavřena.

Kategorie Internet.

Štítky: , .

Diskuze: Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Sociální sítě pro živnostníky a malé firmy III. – Facebook

Navštivte také

Speedmeter Internetu pro všechny

Katalog Wifi sítí

Reklama:

Bleskovky

Články

 

Doporučujeme

Aby wifi doma fungovala.

Zpoplatnění bezlicenčních pásem by zdražilo internet, nebo snížilo jeho dostupnost

Internethome končí s bezdrátem. Nespokojení klienti často volí osvědčené lokální ISP.

Budeme mít internet z dronů a balonů?

Rychlosti internetu v lednu 2014, poprvé přes 70 tisíc měření a několik novinek

LTE? Žádnou mobilní revoluci nečekejte…

Proč PPF koupila českou a slovenskou Telefóniku?

Speedmeter IPV pro zařízení se systémem Android nově na Google Play

Mobilní revoluce nebo evoluce?

Mobilní bezdrátové datové přenosy v roce 2013

Waze – doprava na dlani

Stručný úvod do geosociálních sítí

Lednové rychlosti na internetu řečí grafů a čísel

Databáze knihoven a rozcestník pro knihovníky i poskytovatele připojení

Instagram – cesta k úspěchu

Naměřené rychlosti internetových připojení v prosinci

Sdílení a zálohování s Dropboxem

Webové aplikace s geolokací

Posílání datových balíků po Internetu

AirFiber24 – ostrý test z reálného provozu

Česká republika a rychlosti internetu podle Akamai

PPF Petra Kellnera se přihlásila do aukce kmitočtů. Překvapivý kandidát na čtvrtého operátora.

Pinterest – nová hvězda mezi sociálními sítěmi

Velké srovnání mobilního Internetu v České republice pro rok 2012

Google nejen vyhledávačem: Umíte správně vyhledávat?

Malware a jeho současné podoby

Soumrak volného 10 GHz pásma aneb kdo má zájem na jeho zarušení?

Velké srovnání VoIP tarifů

Couchsurfing: Cestujte a spojte svět díky internetu

Mobilní Internet a LTE

Sociální sítě pro začátečníky: Které vybrat?

Sociální sítě pro začátečníky – Facebook a Twitter, je mezi nimi vůbec rozdíl?

Speedmeter, Speedtest, Speedometer – velký test měřáků rychlosti dostupných v ČR.

Stav broadbandu v ČR aneb zaostřeno na optiku.

Odkazy odjinud


Tip: Navštivte sekci VoIP a porovnejte nabídku více než třech desítek operátorů!

Podporujeme:

www.sumavanet.cz i4eSmall.gif (2K) pravedneslogo.gif (5K)