Stydí se operátoři za Fair Use Policy aneb jak se v tom má uživatel vyznat?

, 31. května 2004

Na téma Fair Use Policy (nebo také Fair User/Usage Policy) toho již bylo napsáno
opravdu mnoho. Osobně jsem toto opatření vysvětloval uživatelům již koncem léta minulého
roku v tomto
článku
, kdy jsme požadovali, aby si Fair Use Policy mohl uplatňovat každý
operátor sám.

Diskuze k článku

skylark, 3. 7. 2006 (05:11):

jsem zvědav co nového se změnami se pripravuje (se mě zdá zě tu jsme 20 let za opicemi) uz i v poušti mají internet ,ale u nás stale ješte není dostupný , samo že myslím ten rychlý (aspon 2048/256)scifi je že nekdy bude pokrytí aspon 75% z rychlostí 16384/2048 u nás možná za 100let a to jestli. (proč to nedaj přes satelit), ale nemyslím za 50 000 nebo tak nejak ceny jsou tam pěkně vysoké

skylark, 3. 7. 2006 (04:56):

asi nijak (170*31)5270MB při rychlosti 512/128 je nejaký FUP zcestný

Darion, 29. 6. 2004 (08:18):

Nevim jakto ale u Expressu jsem davno prekrocil hranici 1 GB a porad mam 512 a ne 64!!

Janka, 8. 6. 2004 (11:57):

ad Libor

Ano,je to možné !

Petr Petr, 7. 6. 2004 (09:34):

Po zavedeni FUP u COL(VOLNY) mi zustali rychlosti stejne, ale kvalita linky se vyrazne zhorsili….pingy skacou nahoru a dolu..a pro pouziti sluzbz FAYN http://www.fayn.cz) je najednou ma linku pro toto nepouzitelna :((( !!!!.Pred zavedenim FUP bylo vse vporadku..test linky byl vporadku.
Toto je muj prenos celkove od zacatku mesice(mam sluzbu 512/128 10Gb):
Celkem za vybrané období
Celkem přijato bytů Celkem odesláno bytů Celkem přijato a odesláno bytů Celkem přijato Celkem odesláno Celkem přijato a odesláno
867878308 100975326 968853634 827 MB 689 KB 96 MB 304 KB 923 MB 994 KB…..coz je cca 170MB na den.

Tak to me teda zajima jak takove jak FUP prispelo k zlepseni meho ADSL!!!!?????

Libor, 5. 6. 2004 (12:07):

Ńevite zda lze ADSL zridit i pri Programu Home Mini od Telecomu??

Honza, 2. 6. 2004 (00:31):

Diky za odpovedi. A co v zahranici? Je neco takoveho mozne (otazka 2 a 3)?

Honza, 2. 6. 2004 (00:27):

Bral jsem, ze aspon nejakou cenu ma ADSL s mesicnim limitem 20GB. V ceniku telekomu Internet Broadband 1024/256, 20 GB za 2 438kc mesicne.

David, 1. 6. 2004 (22:03):

1) je to cena bez poplatku za telefon (krome jedineho pausalu od CTc – expres), takze clovek zaplati ADSL + pausal za telefon
2) myslim ze nemuzete, je potreba platit telefon, ADSL nestaci
3) myslim ze to nejde, vzdy je to svazano s konkretnim pevnym cislem

… cena ADSL – 1400,- … 1/4 platu? 5600,- za mesic plat? si delas srandu ne …

Honza, 31. 5. 2004 (23:30):

Osobne ADSL nemam a zatim se do nej ani nechystam. I kdyby sluzba byla kvalitni, tak mi nevyhovuji prave ty limity. Zavedenim denniho limitu se pro me stava sluzba jeste mene atraktivni a to protoze treba pul mesice stravim mimo domov. Kdyz si koupim drazsi variantu ADSL a budou praktikovane denni limity, tak pak tim, ze ho nevyuzivam se sam okradam. Kdyz budu treba doma jen poslednich 5 dni z celeho mesice (ne ze bych byl porad tak dlouho mimo domov), tak mi bude umozneno stahnout jen cast z toho, co jsem si zaplatil za cely mesic, i kdyz rychlost by mi teoreticky pohodlne stahnout mesicni limit dovolovala a cely mesic jsem vubec nic nestahnul. Kdyz budu mit zrovna smulu a ADSL mi kvuli nejake technicke poruse telekomu nepojede zrovna tech 5 dni co budu doma, tak nestahnu nic, mam smulu a nedostanu ani korunu nahrady.
Pokud by se zavadely denni limity, tak by u nich bylo treba pocitat prave s tema vypadkama, podle kterych nema zakaznik pravo na nahradu. S limitama by byl zakaznik nejen okraden o cas, ale i o objem dat (ale ve vysledku je stejne okraden), takze by to chtelo upravu smlouvy i v tomhle smeru.
Do denniho limitu bych urcite nesel, kdyby se mi zbyla kapacita neprepocitavala minimalne do nasledujiciho mesice. Do pripojeni, ktere by mi umoznovalo stahnout denne objem limit/30 bych nesel asi vubec. Zas ale zajimavejsi by to mozna bylo s vikendovym volnem, kde by se to dalo "dohnat".
Mesicni barevne limity pana Sovy nejsou spatne. Kdyby ADSL opravdu fungovalo rychlosti blizke reklamni, cena byla primerena (ne jak ted 1/4 cistyho beznyho platu), tak bych o tom mozna uvazoval.
Na limit 20GB by mi stacilo pripojeni 512/128. Dal bych nemel zajem o doprovodne sluzby jako 10MB e-mail a 10MB na web. To by snad cenu mohlo taky srazit. Kdyz uz mam pripojeni zmrzacene limitem, tak na nej nepotrebuju velkou ryhlost, protoze ho vyuziju hlavne na stahovani.
Podle reklamy zni nejlip "neomezene" pripojeni od telekomu Internet Expres, ale ouha, ono vubec neni neomezene a v nekterych lokacich, pokud se nemylim neni ani vysokorychlostni. Nema vylozene lzivou reklamu postihovat nejaky statni urad???
Kdybych si to objednal na zaklade reklamy, tak splacu nad vydelkem.
Kdyz ze zacatku FAQu vypichnu:
Internet Expres představuje komfortní a neomezený přístup na Internet za paušál bez hlídání času a doby připojení. Nabízí:
-nepřetržité připojení k Internetu 24 hodin denně (kdykoli bez rozlišení denní doby)
-neomezené množství dat
a o neco niz u Co to je Fair User Policy?
… Při přenášení nepřiměřeně velkého objemu dat bude rychlost přenosu dočasně snížena…
Tak bych spis cekal, ze za 24hod denne, 7dnu v tydnu se da zjistit akorat neprimerene maly objem dat.
Sam mam neomezene pripojeni pres GPRS (hlavne je to mobilni), ale i kdyz mi pri osobnim jednani pri reklamaci rekli, ze jsem pro ne ztratovy zakaznik, tak se me nepokousi omezit. Mozna ze pro meho poskytovatele znamena slovo neomezene opravdu neomezene.
Kdyby to nevadilo, tak bych mel na zaver par dotazu:
1)u vsech tech cen ruznych ADSL je cena vcetne pausalu za pevnou linku nebo bez ni?
2)ADSL bez pevne linky (telefonu) v CR mit nemuzu?
3)Existuje neco jako mobilita u ADSL? Ze bych mel mesicni pausal ADSL, ale stridave bych ho vyuzival ze dvou az peti pevnych linek ruzne po republice? Nebo z jakekoli linky na ktere ADSL jede? (s tim, ze bych si treba modem tahal sebou)

ind, 31. 5. 2004 (21:56):

A co Nextra, o té není ani slovo ?????

ind, 31. 5. 2004 (21:56):

A co Nextra, o té není ani slovo ?????

David, 31. 5. 2004 (21:47):

Můj dotaz na operátora zákaznického centra ISP Volny.cz, který jsem položil – "Kde mohu zjistit denní limit?" mi přišla následující odpověď:

… "tento limit se stanovuje na jinou hodnotu kazdy den. Neni mozne jej zjistit okamzite. Urcuje se podle nejpomalejsiho stahovace z nejvyssich 10% uzivatelu ADSL" …

jen bych okomentoval odpoved operátora pana Pavla Špačka, že je to docela dobrá informace a je jen škoda, že k takovéto informaci se člověk dostane teprve když položí dotaz v několika variacích, v mém případě 4x od 19.5.2004 🙂 Škoda že takováto informace, jak FUP funguje u Volny.cz není veřejně přístupná přímo na webu a že v podtatě je úplně jiná oproti údajům na webu, kde stojí že je vypočítáván ze všech uživatelů, což je v rozporu s odpovědí 🙁

Ale takové označení "uživatelů" by bylo lepší než "stahovačů", mě tento výraz přijde dosti hanlivý 🙂

Jinak že se to nedá zjistit okamžitě je velice zvláštní, nebo že by neuměl webmaster portalu adsl.volny.cz použít jednoduchý SQL dotaz do databáze na proměnnou, která představuje limitující objem? Zvlaštní …

kix, 31. 5. 2004 (19:57):

Problém této stupnice je v tom, že při agregaci 1:50 neumožní tak velké limity při rozumném zachování kvality služby. Na přípojku při agregaci 1:50 přenesete v průměru 4GB maximálně. Takže bych tipnul (při stávajících parametrech ADSL), že barevná stupnice by mohla obsahovat jen modrou a žlutou, ale ne už ty další. Jinak by těch "modrých" uživatelů muselo být neúměrná většina.
Za druhé ono "být bez obav" a "žádné významné zhoršení kvality služby mu nehrozí" je dost silné tvrzení, do kterého si nikdo netroufne.

Petr Petr, 31. 5. 2004 (18:57):

Ano….presne po transparentnosti volam.
To ze je denni limit stanoveny stejne u COL pro sluzbu 512/128 3GB resp. 10GB je velmi podivne:-( .Navic pokud by uzivatele sluzby o limitu 10Gb prenesely v prumeru 8GB,tak uzivatel co to che vyuzit uplne pak nema sanci??
Spise bych souhlasil s dennim limitem 100 resp. 333MB.
Navic mi neni jasne u COL(Czech Online),zda po prekroceni 10GB se stale plati za prenesena data navic ci nikoliv.
Pokud ano, tak za zaplacena DATA navic dostanu degradujici linku…ma to pak nejaky vyznam…proste je mi tahle FUP u COL ted velmi nejasna…nejake dalsi podrobnejsi informace by se mi hodily.

K tem datovym limitum.ADSL je povazovanio vsude za BROANBAND sluzbu a myslim ze vetsina svetovych operatoru nema problem u domacich linek s objemy do 20GB mesicne..tak u nas ma karneval 20GB mesicne a UPC svoji FUP uplatnuje podle mych informaci od ruznych uzivatelu take nekde kolem od 20GB.
Bohuzel jenom CTc porad vidi ADSL jako sluzbu k prohlizeni nemultimedialnich stranek a vyzvedavani emailu.ADSL jsou i-net radia,televize,videa..dnes uz obrovska dema…mohl bych pokracovat donekonecna….muj meter by spise vypadal takhle….zelena 0-7,oranzova 8-14GB a cervena 15-21GB….ano priznavam…jsem jeden z narocnych uzivatelu….ale o tom snad BROANDBAND je.

Miloslav Sova, 31. 5. 2004 (17:47):

Můj názor je takový, že přesně stanovené limity nejsou nutné, ale alespoň rámcově stanovená pravidla jsou bohužel v našich podmínkách potřebná. Jednak poskytovatelé ADSL ještě pořádně "nedozráli" a také jsou ve velmi těžké situaci (zatím jsou pořád přeprodejci ADSL, nemohou ovlivnit spoustu důležitých parametrů služby). V ČR ještě neuzrála doba na "gumová" pravidla. Nikdo tady nevolá, po přesně stanoveném limitu. Umím si však představit na webu každého alternativního operátora takovou barevnou stupnici (něco podobného jako mají v USA "stupeň ohrožení terorizmem").

Modrá barva – rozsah 0-4GB měsíčně – uživatel může být naprosto bez obav

Žlutá barva – rozsah 4-8 GB měsíčně – uživatel může být stále ještě klidný, žádné významné zhoršení kvality služby mu nehrozí

Oranžová barva – rozsah 8-20 GB měsíčně – uživatel by měl přibrzdit nebo pouvažovat o přechodu na profi varianty, riziko omezení rychlosti vysoké

Červená barva – rozsah 20 GB a víc – omezení rychlosti očekávejte každou chvíli, téměř jistě uvažujte o přechodu na profi varianty

Podobná stupnice by mohla existovat i pro denní limity. A že nic podobného ve světě není? To přece vůbec nevadí. Alespoň v nečem bychom byli první:-)

A co si o tom myslí ostatní diskutující? Opravdu by nás zajímal také váš názor:-)

David, 31. 5. 2004 (17:25):

Můj názor na FUP je takový to. Při stanovené volné hranici denního limitu je možné, že ISP může tvrdit že bylo aplikováno FUP a vy s tím nic nenaděláte a nemáte odvolání. To se mi moc nelíbí. Pokud je porucha na straně poskytovatele (nebo ČTc), tak nemáte šanci zjistit příčinu, protože je pro ISP nejjednodušší říct, že jste prostě stáhl moc a jede to pomalu kvůli FUP.

Po přečtení článku mě napadlo jak bych si představoval limit na den. Jednoznačně by měl vycházet z limitu měsíčního vyděleným počtem dnů. Nevím proč bych měl být porovnáván s jinými uživateli, kteří využívají 24 hodinového připojení méně než já (příklad je i-net rádio, někdo třeba vůbec nepoužívá). Služba má být definována pro uživatele jako jednotlivce. Z dokumentů které má uživatel možnost přečíst se pouze dozví, že je limit na den. Ale z takového vysvětlení člověk chápe, že ten limit je pro všechny stejný, ať zaplatí v ceně služby 3GB nebo 10GB. Což se mi fér nezdá.

S aplikováním FUP by se podle mého názoru měla změnit nabídka služeb, která by vycházela z těchto limitů. Například "ADSL 100MB" by mi jasně řeklo, že můžu stáhnout 100MB a "ADSL 300MB" by řekla obdobu. Po překročení by se služba zpomalila. U variant 3GB a 10GB vidím pouze rozdíl v ceně, za "stejnou" poskytnutou službu při stejné "rychlosti".

V článku bylo psáno že u jiných ISP v zahraničí je to podobné, že také informace nevisí na každém webu. Myslím, že v tomhle by jsme se lišit mohli a naši ISP by mohli být transparentní, poté by se v zahraničí mohli inspirovat 🙂

Kategorie Bleskovky.

Diskuze: 17 Comments

Navštivte také

Speedmeter Internetu pro všechny

Katalog Wifi sítí

Reklama:

Bleskovky

Rádi bychom Vás pozvali na naší ISP Roadshow zaměřenou na poskytovatele internetového připojení

, 21.9. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Rádi bychom Vás pozvali na naší ISP Roadshow zaměřenou na poskytovatele internetového připojení

Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

, 28.4. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

, 22.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

, 28.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

, 6.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

, 14.1. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

, 19.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

, 12.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

, 8.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

Ruší vaše vysílače meteoradary? Nově máte 48 hodin na odstranění rušení bez sankce.

, 4.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Ruší vaše vysílače meteoradary? Nově máte 48 hodin na odstranění rušení bez sankce.

Více bleskovek →

Články

Počasie počas Vianoc otestovalo pripravenosť operátorov

, 28.12. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Počasie počas Vianoc otestovalo pripravenosť operátorov

Viete, že aj regionálni operátori majú zaujímavé vianočné ponuky?

, 11.12. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Viete, že aj regionálni operátori majú zaujímavé vianočné ponuky?

Mobilné služby počas dovolenky

, 10.7. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Mobilné služby počas dovolenky

Svetový deň telekomunikácií a informačnej spoločnosti nám pripomína, ako sa svet vďaka telekomunikáciám zmenil

, 17.5. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Svetový deň telekomunikácií a informačnej spoločnosti nám pripomína, ako sa svet vďaka telekomunikáciám zmenil

Zo súťaže a etického podnikania telekomunikačných operátorov budú profitovať zákazníci

, 29.3. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Zo súťaže a etického podnikania telekomunikačných operátorov budú profitovať zákazníci

Viete čo majú spoločné zvieratá ukrývajúce sa pred zimou, stovky kilogramov ľadu a orkán PIT?

, 1.3. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Viete čo majú spoločné zvieratá ukrývajúce sa pred zimou, stovky kilogramov ľadu a orkán PIT?