Včera ohlásilo tiskové oddělení společnosti Telefónica 02 překročení hranice 400 tisíc přípojek ADSL. Tisková zpráva jako obvykle obsahuje nadšené komentáře vrcholného managmentu:
„Rostoucí oblibu vysokorychlostního připojení od naší společnosti ilustruje i stoupající počet zákazníků služby INTERNET EXPRES, již si za poslední měsíc objednalo více než 15 000 zákazníků. Za úspěchem služby INTERNET EXPRES stojí zcela jistě i prázdninová akční nabídka surfování na prázdniny zdarma,“ říká Simon Burckhard, výkonný ředitel pro prodej (rezidenční segment) společnosti Telefónica O2 Czech Republic.
Nemohu se však ubránit dojmu, že ještě za Vladana Crhy (bývalý tiskový mluvčí) si PR oddělení, alespoň četlo své starší tiskové zprávy a své nadšení trochu korigovalo tak, aby čerstvé informace trochu navazovali na to, co již bylo na téma ADSL opublikováno.
Tempo růstu v posledních měsících zvolnilo.
Zatím co začátkem roku zejména díky navýšení rychlostí ADSL a velmi úspěšné reklamní kampani bylo tempo realizace nových přípojek skutečně velmi vysoké, zhruba od začátku dubna přibývají nový zákazníci výrazně pomaleji. Zatím co v roce 2005 přibylo každý týden v průměru 4200 nových ADSL linek, v polovině března to bylo již téměř 6000 tisíc týdně a Český Telecom ve své tiskové zprávě dokonce ohlásil rekordní týden, kdy dokázal zrealizovat 10 000 přípojek týdně. V následujících měsících se však tempo růstu postupně zvolnilo na současných cca. 3640 instalací týdně. Vývoj českého ADSL můžete sledovat v této tabulce.
Z dlouhodobých statistik většiny světových operátorů za posledních 5 let je zřejmé, že první 3 kvartály v roce je tempo růstu vždy o něco slabší a nejpomaleji přibývají nové přípojky zejména v letních měsících. Naopak nejpříznivějším obdobím je pro růst ADSL vždy až poslední kvartál. Stejná situace nastala tedy i v ČR, kdy Češi nezůstali sedět o prázdninách doma u počítače, ale vyrazili samozřejmě na zaslouženou dovolenou.
Nedá mi však abych se nevrátil k starší tiskové zprávě, kdy překročení hranice 400 tisíc uživatelů předpovídal tiskový mluvčí společnosti Telefónica O2 již na začátek prázdnin: „Vzhledem k současnému enormnímu zájmu o náš INTERNET EXPRES předpokládáme, že další milník, tj. 400 000 uživatelů ADSL v České republice zaznamenáme ještě před prázdninami,“ slibuje si od stále rostoucího počtu objednávek Martin Žabka, tiskový mluvčí společnosti ČESKÝ TELECOM.
Předcházející tabulka i její grafická podoba jasně ukazují jak tempo růstu ADSL v ČR polevilo. Jan Kraus sice v reklamě hoteliérům vysvětluje, že letos Češi k moři nedorazí, protože surfují doma na rychlém internetu – ve skutečnosti však Češi tak jako každý rok dali přednost svojí dovolené.
Kolik je vlastně pokryto lokalit?
Další nesrovnalost na kterou jsem při pročítání starších tiskových zpráv narazil, je počet pokrytých lokalit. Je docela dost dobře možné, že jsem tiskové zprávy pouze nějak špatně pochopil, nebo se tiskové oddělení v těch číslech trochu ztratilo.
Dne 9.1.2006 uváděl ČTc toto: „Celkově je dnes INTERNET EXPRES dostupný v 1717 lokalitách a jeho pokrytí zasahuje 90 procent všech zákazníků společnosti.“
Dne 26.4.2006 však počet lokalit záhadně poklesnul: “Zároveň ČESKÝ TELECOM pokryl špičkovou technologií pro vysokorychlostní přístup další lokality v České republice. K dnešnímu dni jich je již celkem 1 407, což je o 7 % více než na začátku letošního roku.“
Dne 13.6.2006 nám počet lokalit zase stoupá: „Nyní ČESKÝ TELECOM spravuje 1 581 lokalit, což je v porovnáním s lednem 2006 nárůst o 20 %. Toto představuje více než 90% pokrytí telefonních linek v České republice.“
Dne 1.8.2006 počet lokalit razantně stoupá: „Služby ADSL jsou přístupné ve 2 824 lokalitách České republiky, což představuje více než 94 procent všech pevných linek společnosti Telefónica O2 Czech Republic.“
Domnívám se, že bude zřejmě nějaký rozdíl mezi výrazem „90 % všech zákazníků“ a „90 procent telefonních linek“ nebo „94 % všech telefonních linek“. Rovněž nám za uplynulých 6 měsíců výrazně poklesl počet pevných linek a Telefónica také přistoupila na jiný způsob počítání pevných linek. Většina médií však takové „drobnosti ve vyjadřování“ není schopna rozeznat a tak by ke každé zprávě mělo být dostupné nějaké dodatečné vysvětlení – abychom se dopátrali jak to s tím pokrytím ADSL v ČR vlastně je.
Jaká je penetrace ADSL?
V penetraci ADSL i po 3 letech stále patříme k těm slabším státům EU. S penetrací 3,94 přípojky na 100 obyvatel jsme sice již přeskočili státy jako Slovensko, Litva, Lotyšsko nebo Řecko pořád je před námi ale Maďarsko, Slovinsko nebo Estonsko a samozřejmě celý zbytek vyspělejších států EU (kromě Řecka). Abychom dosáhli stejné penetrace jako stejně lidnaté Portugalsko museli bychom mít dnes již 700 tisíc přípojek, na Belgii bychom potřebovali 1,3 milionu přípojek a o severských státech jako Švédsko, Norsko, Finsko nebo Dánsko raději ani nemluvím.

Diskuze: 




Diskuze k článku