Yelp – řekněte svůj názor

, 6. srpna 2013

YelpGeolokační sítě se pomalu a jistě stávají běžnou součástí života majitelů chytrých telefonů. Nové funkce, datové služby a systém GPS vytváří podmínky, ve kterých vznikají zajímavá propojení již osvědčených služeb. Na jedné straně jednoduché mobilní aplikace, na straně druhé weby specializované na vyhledávání služeb. Dozrál čas, aby se tyto světy protly. Přichází Yelp.

Hledáte automechanika, restauraci, kadeřníka nebo příjemný bar? Foursquare je příliš hravý, Facebook Places příliš osobní a profily firem ve vyhledávačích nepřehledné? Yelp je legendární americká aplikace pro hodnocení míst ve vašem okolí a od 10. července dostupná i v České republice.

Kde se vzal Yelp?

První kdo přišel s myšlenkou na Yelp byl v roce 2004 Russel Simmons, když se snažil najít dobrého lékaře. Nápad vytvořit databázi okolních míst rychle zaujal část zaměstnanců finanční společnosti PayPal, kteří v čele s investorem Maxem Levchinem založili online službu inspirovanou světoznámými Žlutými stránkami (Yellow pages – Yelp). Původní nevábný koncept založený jako emailová služba se brzy dočkal přepracování a v roce 2005 byl spuštěn jako webová aplikace. Služba se velmi rychle rozrostla a s postupem času přibývaly klíčové funkce: informace o podnicích, hodnocení, fotografie a stále dokonalejší mobilní prostředí. Ve 2. čtvrtletí 2013 vykázala služba více než 108 milionů aktivních uživatelů, kteří již napsali více než 42 milionů recenzí.

 

online-review-monitoring-28

Pro vstup do České republiky se nabízely dvě cesty. Začít s čistým štítem a nechat uživatele pomalu vytvářet stránky pro jednotlivá místa, nebo odkoupit již existující databázi a doplnit ji o reference úzkého kruhu vybraných uživatelů. Yelp zvolil druhou cestu a nemusíte se tak obávat, že mapa vašeho okolí bude prázdná. Tento způsob s sebou bohužel přináší množství nepřesností, které sice budou s postupem času odstraňovány, ale na informace o umístění nebo třeba otvírací době se zatím nedá úplně spolehnout. Vzhledem ke stálým uživatelům, kteří přicházejí především ze zahraničí, najdete největší množství recenzí v Praze a bude ještě nějaký čas trvat, než se výrazně rozšíří i do dalších obcí a odlehlejších míst.

Doporučení je základ

Osobní doporučení bylo dlouho jediným způsobem, jak získat nové zákazníky. Přelomem v 19. a 20. století byl nástup reklamy, který přinesl stále dokonalejší a dokonalejší nástroje jak zaujmout. V současné době, kdy jsme reklamou zahlceni ze všech stran se vrátila potřeba osobních doporučení, objektivního názoru jednotlivce, který je ve stejné situaci jako vy. Jak ale získat názory ze svého okolí v anonymním světě velkoměst jinak, než na internetu?

monitor-yelp-reviews-3

Infografika zobrazuje sestupně nejvyhledávanější položky: restaurace, wellness, potraviny, noční život, služby… Pro zákazníky je pak nejdůležitější text recenzí, počet hvězdiček, počet recenzí a až na posledním místě jsou názory nejbližších.

Jak na to

Yelp funguje na základě uživatelských recenzí. Navštívíte místo nebo podnik, podělíte se o své dojmy, zkušenosti a informujete okolí o jeho přednostech i záporech. K tomu slouží aplikace dostupné na mobilní operační systémy  AndroidiOS, WindowsBlackberry. Pokud nepatříte mezi majitele podporovaných zařízení, stále můžete být plnohodnotnými uživateli pomocí webové stránky yelp.cz nebo její mobilní verze. Stránka je velmi jednoduše uspořádána a samozřejmostí je plná podpora češtiny. Do řádku stačí zadat místo a požadovaný typ (bar, restaurace, zubař, vyhlídka… ) a systém vám sám nabídne další specifikace, podle kterých můžete své vyhledávání upřesnit. Náhled podniku pak nabídne detailní informace o místě, provozní době a nabízených službách.

Screen Shot 2013-08-05 at 22.50.16

Recenze místa jsou na rozdíl od Foursquare nebo Facebook Places obvykle rozsáhlejší a komentují podnik z více úhlů pohledu: vybavení, servis, atmosféru, speciality, přednosti místa i jeho nedostatky. Systém umožňuje také komunikaci zákazník – správce. Systém zajímavým způsobem chrání obě strany před slovní přestřelkou a není možné napsat další zprávu, dokud na tu první někdo neodpoví. Na vaši negativní referenci může pozorný majitel místa reagovat a pokusit se ji uvést na pravou míru, případně si vaše připomínky vzít k srdci a nedostatky odstranit. Recenze můžete také třídit podle data, hodnocení, charakteru (užitečná / zábavná) a zkušenosti hodnotících uživatelů.

Screen Shot 2013-08-05 at 23.32.23

Jste majitel?

Sociální sítě nabízí silný a efektivní nástroj jak si bezplatně zajistit pozornost svého okolí. Tím spíše ve fázi, kdy je služba novinkou a ve vyhledávání se tak budete objevovat na prvních místech i bez placené reklamy. Registraci svého místa si můžete bezplatně vytvořit zde, nebo již existující místo zaregistrovat pomocí ikony kufříku „Pracuješ tady? Zaregistruj podnik“. Je jen na vás, zda se v budoucnu rozhodnete do služby investovat, nebo platformu opustíte.

Posledních pár slov

Sociální sítě jsou ve střední Evropě stále ještě nevyužitou silou, kterou můžete ovlivnit chování prodávajících a dát zpětnou vazbu. Obchodník tak může najít svá slabá místa a udělat vás spokojenějšími. Zároveň také motivací pro provozovatele, kteří si už nemohou dovolit nekvalitní servis. Špatná reference totiž může být cejch, kterého se podnik bude jen těžko a dlouho zbavovat. Pro úspěch Yelpu je potřeba jen drobné maličkosti. Naučit české zákazníky vyjádřit svůj názor, veřejně ocenit dobrou a vytrvalou práci i překonat strach projevit nesouhlas.

Štítky: , , .

Diskuze k článku

Diskuze ke článku je uzavřena.

Kategorie Internet.

Štítky: , , .

Diskuze: Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Yelp – řekněte svůj názor

Navštivte také

Speedmeter Internetu pro všechny

Katalog Wifi sítí

Reklama:

Bleskovky

Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

, 28.4. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

, 22.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

, 28.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

, 6.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

, 14.1. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

, 19.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

, 12.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

, 8.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

Ruší vaše vysílače meteoradary? Nově máte 48 hodin na odstranění rušení bez sankce.

, 4.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Ruší vaše vysílače meteoradary? Nově máte 48 hodin na odstranění rušení bez sankce.

Více bleskovek →

Články

Mobilné služby počas dovolenky

, 10.7. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Mobilné služby počas dovolenky

Svetový deň telekomunikácií a informačnej spoločnosti nám pripomína, ako sa svet vďaka telekomunikáciám zmenil

, 17.5. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Svetový deň telekomunikácií a informačnej spoločnosti nám pripomína, ako sa svet vďaka telekomunikáciám zmenil

Zo súťaže a etického podnikania telekomunikačných operátorov budú profitovať zákazníci

, 29.3. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Zo súťaže a etického podnikania telekomunikačných operátorov budú profitovať zákazníci

Viete čo majú spoločné zvieratá ukrývajúce sa pred zimou, stovky kilogramov ľadu a orkán PIT?

, 1.3. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Viete čo majú spoločné zvieratá ukrývajúce sa pred zimou, stovky kilogramov ľadu a orkán PIT?

Nová pravidla kybernetické bezpečnosti

, 20.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Nová pravidla kybernetické bezpečnosti

Na návšteve v rádiu, ktoré je držiteľom slovenského rekordu

, 13.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Na návšteve v rádiu, ktoré je držiteľom slovenského rekordu

Vitaj Silvester alebo úsmevné poohliadnutie sa za končiacim rokom 2022

, 29.12. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Vitaj Silvester alebo úsmevné poohliadnutie sa za končiacim rokom 2022

Operátori hľadajú riešenie vysokých cien elektrickej energie

, 31.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Operátori hľadajú riešenie vysokých cien elektrickej energie

Spolek Internet pro všechny nepovažuje reklamy O2 za korektní

, 25.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Spolek Internet pro všechny nepovažuje reklamy O2 za korektní