Zástupci uživatelů versus Český Telecom aneb jak se rodí paušál

, 26. listopadu 2002

Na téma ADSL nebo paušálu u služby dial-up se toho napsalo již hodně, bohužel vedení
Českého Telecomu jako by ani nechtělo slyšet hlas svých zákazníků, kteří se vzhledem k
přístupu ČTc začínají pomalu dělit na dvě skupiny. První z nich využívají anebo hodlají
využívat alternativní způsob připojení, kam dnes patří zejména bezdrátové sítě a kabelová
TV. Ti druzí méně šťastní, žijící zejména na menších obcích, kam uvedené technologie
nedosáhnou, jsou odsouzeni k nočnímu životu, protože připojit se ve špičce na Internet
přes běžnou telefonní linku bez toho, aniž by zruinoval rodinné finance, si může dovolit
jen málokdo.

V předešlých článcích občanské sdružení Internet pro všechny informovalo o vzniku
platformy zástupců uživatelů kde se na vzájemné spolupráci dohodli občanská sdružení
BMI,SOS,OPZT a IPV. Zástupci těchto sdružení přijali nabídku účastnit se jednání
Internetového fóra tak, aby mohli aktivně zasahovat do vytváření nového modelu Internetu
na příští rok., který by byl přijatelný i pro běžného uživatele a v souladu s trendy ve
vyspělých zemích.

Dnes, kdy jsou jednání ve své polovině, by bylo vhodné
uživatele informovat o všem, co se do dnešního dne podařilo dojednat. Přiznám se, že do
doby, než jsem si osobně vyzkoušel jednat o čemkoliv s představiteli Českého Telecomu,
podezříval jsem alternativní operátory z vlažného přístupu k celé věci a dokonce jsem si
myslel, že jim ten katastrofální stav na trhu s internetovým připojením vyhovuje a vadí
jim jenom to, že z toho velkého koláče zisku nedokážou ukousnout víc. Po uskutečněných
jednáních jsem nabyl dojmu, že alternativci by si spíše zasloužili cenu za trpělivost, že
to tady už dávno nezabalili a nepřenechali celý trh Českému Telecomu.

První
otázka, kterou jsme se snažili vyřešit, je vznik paušálu u standardního vytáčeného
připojení. Představitelé Telecomu začali hned od začátku pálit tím nejtěžším kalibrem –
problém je ve stojanech RSU – jsou to jakési koncentrátory, které svádějí místní smyčky do
jednoho spoje, odkud vede propojení dvěma trakty PRI k samotné ústředně. Tyto trakty PRI
jsou schopné pojmout dohromady až 60 současně vedených hovorů. A právě tady je kámen
úrazu.Ukázalo se že ta tolik opěvovaná síť ČTc, kterou oni sami prezentují jako jednu z
nejmodernějších v Evropě, je silně poddimenzovaná. V případe že se na jednom takovém
RSU-čku najde 60 trvale připojených uživatelů Internetu, nikdo jiný už se nikam nedovolá.
Pro úplnost je potřebné dodat, že takových zařízení je po celé republice asi dva a půl
tisíce.

Nabízí se otázka proč, nepostavit další stojany RSU a nezdvojnásobit
tak jejich kapacitu? Bylo by to nesmírně finančně náročné a navíc i podle mého názoru
zbytečné. Tento katastrofický scénář se za určitých předpokladů totiž nemusí nikdy
vyplnit. Pro ty, co si při čtení těchto řádků vzali do ruky kalkulačku a počítají 2500 x
60, raději na to číslo které vám vyjde, hned zapomeňte, protože bylo by to sice jednoduché
spočíst že 150 tisíc trvale připojených přivede sít Telecomu ke kolapsu a 140 tisíc lidí
síť zvládne bez problému. S tím, jak ubývají dostupné kanály klesá také dostupnost spojení
pro ostatní účastníky rychleji než lineárně. Je to složitá matematika (teorie hromadné
obsluhy, vymyslel to pan Erlang). Při obsazení RSU cca 470 přípojkami je pravděpodobnost,
že na vás nevyjde linka a hovor bude odmítnut 0,01, což je obvykle přijatelné. Při 980
přípojkách to není 0,02 ale 0,4 a to už je neúnosné (každé 4 pokusy z 10 jsou neúspěšné).
A to ještě jde o model bez opakování, tj. předpokládá se, že volající to po neúspěchu vzdá
a ne, že to zkouší znovu. Jestli je i toto vysvětlení pro některé čtenáře složité, nic si
z toho nedělejte, prostě se musíme smířit s tím, že to tak skutečně je a jen těžko to jde
nějak technicky bez velkých nákladů a hlavně v dohledné době vyřešit.

Problém
je v tom, že vedení Telecomu nechce uznat, že na celý problém je potřebné se dívat v
širších souvislostech. První věc, kterou pánové od Telecomu nejsou ochotni akceptovat, je
fakt, že v případě rychlého spuštění technologie ADSL za přijatelnou cenu (všichni si
ještě moc dobře vzpomínáte na službu IOL Platinum, která byla opravdu výhodná – pomalá,
drahá a s omezením objemu přenesených dat). Času na přípravu této technologie měl ČTc víc
než dost – vzpomeňte si na datum prvního spuštění a vzpomeňte si na datum spuštění
zkušebního provozu. Na naší otázku, jestli jsou ochotni akceptovat předpoklad, že ADSL
odčerpá většinu uživatelů, kteří by měli zájem o trvalé připojení k Internetu, nám bylo
odpovězeno takto:

„Analýza trhu výrazně s daleko vyšší penetrací fixní
telefonie i s vyšším využíváním Internetu ukazuje, že alternativní technologie (převážně
ADSL) zásadně v krátkodobém a střednědobém časovém horizontu neovlivní dynamiku trhu
dial-up Internetu, tzn. že nevede k nižšímu využívání či poklesu nárůstu provozu dial-up
Internetu.“

Na tomto místě by možná bylo vhodné začít mluvit řečí čísel.
Telecom se pouští do těchto odvážných tvrzení ve chvíli, kdy jeho zkušenost s ADSL je
zhruba měsíční. Zkušebně – komerční provoz služby IOL Platinum, na kterou se mu
podařilo nalákat zhruba několik stovek uživatelů, trval vzhledem k zákazu ČTÚ pouze jeden
měsíc. Je třeba upozornit na známou skutečnost, že IOL Platinum ČTc v základní variantě
nabízel za cca 2000 Kč při rychlosti 256/64kb/s navíc s měsíčním datovým limitem 500 MB.
Není divu, že zákazníci o takto nabízenou službu, neprojevili velký zájem. Nebudu zde
uvádět ceny v jednotlivých zemích
světa
, abych vás přesvědčil o tom, jak byla nabídka ČTc nadsazená, dovolím si jen
upozornit na fakt, že například v Anglii právě díky cenové politice tamního operátora
přibývá každý týden cca. 20 tisíc nových uživatelů a u našich nejbližších sousedů v
Německu jenom za tento rok přibylo 700 tisíc nových uživatelů ADSL a koncem tohoto roku by
měl celkový počet uživatelů v Německu překročit 3 miliony.

Dalším důležitým faktorem, který svědčí pro náš názor,
že uživatelé Internetu v ČR nebudou mít zájem prostřednictvím služby Dial-up 24 hodin
denně 30 dní v měsíci okupovat Internet, je studie provedená britským telekomunikačním
regulátorem Oftel, která jasně říká kolik hodin týdně využívají členové britských
domácností k připojení k Internetu. Průměrná domácnost stráví internetovým připojením 9
hodin týdně – nabízí se tedy další otázka pro ČTc – kde vzali přesvědčení, že česká
domácnost by se chovala výrazně odlišněji. Všechno je to spíše o svobodě, aby si uživatel
sám mohl zvolit, kdy a na jak dlouho se k Internetu připojí.

To potvrzuje i následující graf, který
ukazuje rozdělení britských domácností podle času stráveného týdně na Internetu. Vidíme,
že skoro 70% domácností stráví týdně na Internetu do 10 hodin.

Dále nelze předpokládat, že všichni současní uživatelé
Dial-upu by si ze dne na den objednali celodenní paušál. Tento proces by byl postupný a
pozvolný. I dnes je mezi námi spoustu uživatelů, kteří mají účet 300 korun měsíčně,
stáhnou si svojí poštu, odpoví známým na e-maily a z časových nebo jiných důvodů nemají
zájem využívat všechny možnosti, které současný Internet přináší. Samozřejmě budete
požadovat vysvětlení, jak jsme k tomuto názoru dospěli, bohužel studie vztahující se na
chování českého uživatele, buď neexistují nebo si je Telecom pečlivě střeží. Proto si
dovolíme znovu operovat studií Oftelu, kde je patrné, jak dlouhý a pozvolný je proces
přechodu k paušálu. Právě tato pozvolnost a konečná čísla uživatelů využívajících výhod
paušálního připojení, dávají technikům Telecomu dostatek času na případné posílení nejvíc
vytížených míst.

Poslední
argument je opravdu jednoduchý a jen těžko ho potvrdí jakýkoliv průzkum. Když vyjdeme z
předpokladu, že 99 procent dial-upistů vlastní jen jeden telefonní přístroj, tak je pro mě
jen těžko pochopitelné, že by někdo chtěl trvale blokovat svůj telefon připojením k
Internetu, když by měl na výběr mnohem rychlejší a kvalitnější ADSL. Pokud bych měl
shrnout všechny předešlé řádky do jedné věty, která by byla srozumitelná úplně každému,
vyjádřil bych se asi takto – „Představitelé ČTc jako hlavní projektant této stavby
odmítají postavit lávku přes řeku i když všichni dobře víme, že za pár měsíců se bude o
pár metrů dál stavět nový velký most.“

Abychom nesvalovali všechnu vinu jen na
představitele ČTc, bylo by vhodné podívat se i na našeho regulátora ČTU, potažmo na nově
vznikající ministerstvo informatiky. Všeobecně převládající názor na liknavost našeho
regulátora, není daleko od pravdy, na obranu ČTU je však třeba podotknout, že v případě
ADSL vydal již 2 rozhodnutí, které představitelé Telecomu nerespektovali a uvidíme jak se
postaví k poslednímu rozhodnutí, které nařizuje nejpozději v prosincovém telekomunikačním
věstníku zveřejnit velkoobchodní nabídku ADSL. V případě že tak neudělá, může mu ČTU
nařídit pokutu až do výše 5 milionu – nedovolím si odhadnout, jak by to ČTc postihlo –
podle mého názoru je to podobné jako kdyby policisté rozdávali 50 korunovou pokutu za
špatné parkování a 100 korun za rychlou jízdu. Zástupci uživatelů jednali minulý pátek
také s ministrem Mlynářem, lepší by byl výraz, předložili mu svoje požadavky a vyslechli
si jeho názor na věc. Pan ministr očekává, že většinu problému vyřeší privatizace. To
znamená, že pokud bude privatizace úspěšná, ujme se vlastnických práv nový vlastník, v
případě jejího neúspěchu se zhostí vlastnických práv v plném rozsahu stát. Stát už však
tuto možnost měl po dobu 12 let, místo toho držel nad ČTc po celou tuto dobu ochrannou
ruku a zásoboval ho státními zakázkami. Je proto těžké uvěřit, že dnes by se stát stal
prozíravým managerem, který by byl ochotný vzdát se krátkodobého zisku ve prospěch získání
nových zákazníků a investic do technologie ADSL a čekat, až se mu tato opatření za pár let
vrátí.

Diskuze k článku

Vladimir Krupala, 12. 1. 2003 (21:00):

Vážení přátelé!

Když tak pročítám všechny stránky okolo problematiky ADSL v Česku, chce se mi zvracet.
V létě jsem byl autem v Řecku – jel jsem mimo jiné přes Rumunsko. Co mám dodat – je to tam prostě katastrofa, jak u nás předpokládám tak zhruba před 60 lety. Cesty děravé, kolem samé husy, koně a osli. Všichni tam snad pěstují melouny a pasou všeliké zvířectvo. Auta- DACIE jako národní vozidlo, bez světel, zkrátka u nás na technické by se asi vyvrátil i nejtvrdší technik. V noci tam lítají po cestách neosvětlené koňské povozy a u cesty stopují (ve 3 až 4 ráno) i staré baby kolem 60 let. Ne, nechci se jim ani smát, ani pomlouvat, spíš ty obyčejné lidi člověk lituje.
Proč ale o tom píši??? Protože když teď čtu, že ADSL už začíná fungovat už i tam, chce se mi opravdu zvracet!
Měl bych jeden vzkaz pro pány konšele z Telecomu.
"Vážení konšelé, vy jste ale PĚKNÉ PRASATA !!!! Vyhnal bych vás tam všecky aspoň na 30 let!!! Proč byste měli poslouchat kohokoliv v této republice? Vždyť svoje výplaty dostanete! A malé rozhodně nejsou! A kdybyste náhodou měli málo, zvednete poplatky za telefon!!! Vždyť když dá každý žebrák v této republice jenom jedinou korunku, bude to nějakých pár milionů. A nebojím se, že to bude jenom jedna korunka! Jen tak dál!
Doufám, že co nejdřív přijde čas, kdy nebudeme mít HOLÉ ruce, ale HOLE V RUCE a pak už možná budete i slyšet!!!"

Malviny, 11. 1. 2003 (13:31):

Michale, chapu, ze Te to stve, me taky, ale: nejde o to, ze Telecomu jde o prachy a ne o lidi. To je prece spravne, byli by blbi, kdyby monopolu nevyuzivali, kdyz mohou. Potiz je v tom, ze stat dlouhodobe brani konkurenci (a zatim to na zmenu nevypada). Jestli se nekdy dockame konkurence, tak jim o lidi zacne jit, protoze pujde o prachy. A o ty jde az v prvni rade, jak pravi klasik.

Michal, 10. 1. 2003 (20:52):

Zdar lidi,
jak tak čtu tyhle ty články tak bych taky jim rozbil doslova hubu. Jsem taky na modemu a protože nemám co na práci, tak jsem tam nonstop. Myslím si že když by někdo viděl můj učet který se pohybuje v řádech tisíc korun tak by se zděsil ale telecom ne, je mu jde fakt o prachy a ne o lidi. A rychlí linky té se fakt nedočkáme, bohužel. á bych ji uvítal jako vy, ale taky bych uvítal i klasickou pevnou linku za nějaký rozumný peníz. I kdyby se stal zázrak, stačilo by i klidně měsíčně dát 1000Kč/1 měsíc nonstop bez omezení. Vždyt spousta lidí by to hnedka vzala.
Já na netu jsem dlouho ale nikdo nevydrží na netu tolik hodin aby ho to nezničilo. Telekom je nenažraná koza která žere a skoro nic nedává.

Čekám na odpověd.

Arkady, 28. 11. 2002 (11:06):

..no a jelikoz se privatizace CTc opet zrusila je jakakoliv moznost toho ze novy vlastnik se bude chovat normalne zase v prachu….

František Ružička, 28. 11. 2002 (09:18):

Samo se nestane nikdy nic. Držím palce organizátorům občanského sdružení Internet pro všechny, aby se jim podařilo změnit "něco" k lepšímu, nebo alespoň vytvořit atmosféru pro jakoukoliv kvalitativní změnu. Přeji hodně sil, štěstí a odhodlání.

Harcuba, 28. 11. 2002 (08:57):

Je videt, ze tato vyzva tady neni nadarmo a ze se neco nedeje. Stale doufam, ze se zde jednou objevi clanek o tom, ze CT vyjde na trh z pausalnim tarifem pro nas Dial-upisty (jak casove tak datove neomezeny) za rozumnou cenu. Timto chci zaroven vsem organizatorum vyzvy podekovat a poprat hodne trpelivosti a uspechu s CT a CTU

Mik, 27. 11. 2002 (21:26):

Moc pěkný článek, ale co nám to vlastně řeklo o tom jestli se bude ADSL rozšiřovat- kdy a za jakou cenu?

Kategorie Bleskovky.

Diskuze: 7 Comments

Navštivte také

Speedmeter Internetu pro všechny

Katalog Wifi sítí

Reklama:

Bleskovky

Rádi bychom Vás pozvali na naší ISP Roadshow zaměřenou na poskytovatele internetového připojení

, 21.9. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Rádi bychom Vás pozvali na naší ISP Roadshow zaměřenou na poskytovatele internetového připojení

Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

, 28.4. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

, 22.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

, 28.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

, 6.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

, 14.1. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

, 19.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

, 12.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

, 8.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

Ruší vaše vysílače meteoradary? Nově máte 48 hodin na odstranění rušení bez sankce.

, 4.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Ruší vaše vysílače meteoradary? Nově máte 48 hodin na odstranění rušení bez sankce.

Více bleskovek →

Články

Počasie počas Vianoc otestovalo pripravenosť operátorov

, 28.12. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Počasie počas Vianoc otestovalo pripravenosť operátorov

Viete, že aj regionálni operátori majú zaujímavé vianočné ponuky?

, 11.12. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Viete, že aj regionálni operátori majú zaujímavé vianočné ponuky?

Mobilné služby počas dovolenky

, 10.7. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Mobilné služby počas dovolenky

Svetový deň telekomunikácií a informačnej spoločnosti nám pripomína, ako sa svet vďaka telekomunikáciám zmenil

, 17.5. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Svetový deň telekomunikácií a informačnej spoločnosti nám pripomína, ako sa svet vďaka telekomunikáciám zmenil

Zo súťaže a etického podnikania telekomunikačných operátorov budú profitovať zákazníci

, 29.3. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Zo súťaže a etického podnikania telekomunikačných operátorov budú profitovať zákazníci

Viete čo majú spoločné zvieratá ukrývajúce sa pred zimou, stovky kilogramov ľadu a orkán PIT?

, 1.3. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Viete čo majú spoločné zvieratá ukrývajúce sa pred zimou, stovky kilogramov ľadu a orkán PIT?