Tak nějak by se jednou větou nechaly shrnout neauditované finanční výsledky za první tři čtvrtletí roku 2005. Tyto výsledky zahrnují plnou konsolidaci Eurotelu, 100% vlastněné dceřiné společnosti, a jsou tedy meziročně zcela srovnatelné. Kompletní zprávu najdete přímo na stránkách Českého Telecomu. My se podíváme pouze na nejzajímavější čísla, která jsou srozumitelná široké čtenářské veřejnosti.
„Skutečnost, že za prvních devět měsíců roku 2005 bylo již 19 procent výnosů skupiny generováno službami vysokorychlostního internetu, datovými a dalšími službami s přidanou hodnotou ve srovnání s 16 procenty ve stejném období loňského roku, potvrzuje, že se nám úspěšně daří reagovat na rychle se měnící telekomunikační trh a preference našich zákazníků. Naší výhodou je, že se tomuto trendu můžeme přizpůsobovat jako člen skupiny Telefónica a těžit z jejích globálních marketingových zkušeností a technického know how“, řekl Juraj Šedivý, 1. místopředseda představenstva a finanční ředitel.
Tvrzení, že se Telecomu úspěšně daří reagovat na rychle se měnící telekomunikační trh je možná trochu předčasné a osobně bych s takovým prohlášením ještě možná několik měsíců počkal. Růst výnosů z datových služeb totiž ještě nějakou dobu nestačí plně nahradit výpadek výnosů z klasických hlasových služeb (plné nahrazení výpadku z hlasových služeb se odhaduje až na konec roku 2006).
Konsolidované finanční výkazy skupiny ČESKÝ TELECOM, sestavené v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví. Konsolidované finanční výkazy zahrnují plnou konsolidaci Eurotelu. Všechny údaje jsou v milionech Kč.
1) včetně krátkodobých realizovatelných finančních aktiv a cenných papírů držených do splatnosti
2) včetně zisků / (ztrát) z přecenění finančních nástrojů
Každopádně nárůst ADSL přípojek o 120 tisíc od začátku roku je v porovnání s předešlým rokem skutečně impozantní (počet aktivních ADSL přípojek k 30. září 2005 dosáhl 221 tisíc). Jenom ve třetím čtvrtletí přitom čistý přírůstek ADSL linek činil 58 tisíc. Z celkového počtu 221 tisíc přípojek připadá cca. 80% na koncové zákazníky ČTc, o zbytek se dělí alternativní operátoři. Vzhledem k tomu, že podle neoficiálních údajů až polovinu všech objednaných přípojek tvoří nejpomalejší varianty 128 kb/s a 256 kb/s, bude docela zajímavé sledovat, jaké služby pro své zákazníky hodlá ČTc připravit. Reálně dosahované rychlosti (viz. poslední výsledky měření rychlostí) jsou pořád velmi nízké a Fair User Policy dosti přísná na to, aby uživatelé vysokorychlostního Internetu (pokud ho tak vůbec lze nazývat) mohli využívat vše, na co je láká reklama na úspěšný produkt Internet Expres.
Výnosy z hovorného poklesly meziročně o 24 % na 5,8 mld. Kč. Tato kategorie výnosů zaznamenala 22% pokles ve třetím čtvrtletí roku 2005 ve srovnání se stejným obdobím předcházejícího roku, zatímco ve druhém a prvním čtvrtletí dosáhl meziroční pokles 24% a 26 %. Celkové výnosy z internetu, datových služeb, služeb s přidanou hodnotou a ostatních telekomunikačních služeb vzrostly dohromady meziročně o 23 % na 3,3 mld. Kč. Nejvyšší nárůst v této kategorii výnosů zaznamenaly výnosy z poskytování služeb vysokorychlostního internetu, které za prvních devět měsíců roku 2005 dosáhly 1 mld. Kč, ve srovnání s 305 mil. Kč ve stejném období předcházejícího roku. Výnosy Eurotelu z hovorného a stálých poplatků za přístup do sítě vzrostly meziročně dohromady o 1 % na 12,9 mld. Kč, zatímco celkový provoz měřený počtem minut v prvních devíti měsících roku 2005 vzrostl o 7 %. Konsolidovaný čistý zisk celé skupiny dosáhl výše 4,8 mld. Kč, meziročně o 6 % více.
S poklesem výnosů a zisku v oblasti klasických hlasových služeb úzce souvisí také pokles počtu pevných linek. Pokles počtu pevných linek se nepodařilo Českému Telecomu zastavit ani v třetím čtvrtletí, kdy přišel o dal�ích 60 tisíc linek. Zatím co na konci března tohoto roku obhospodařoval ještě 3,307 milionu pevných linek, na konci června to bylo už jenom 3,249 milionu a k 30. září 2005 poklesl jejich počet na 3,189 milionu.
Počet zaměstnanců celé skupiny Český Telecom koncem září činil 10 246 (7780 připadá na Český Telecom a 2466 na Eurotel). Přitom počet zaměstnanců segmentu pevných linek činil v červnu 7970, takže velké propouštění už asi skončilo (za třetí čtvrtletí úbytek cca. 190 zaměstnanců). Provozní výkonnost měřená počtem pevných linek na jednoho zaměstnance podle Českého Telecomu činila koncem září 412 linek (mě vychází číslo 410). Pokud si bude chtít ČTc udržet stejnou provozní výkonnost i na konci roku, bude muset ještě pár zaměstnanců propustit nebo razantně zabrzdit úbytek pevných linek.
Nehodlám vás již dále trápit dalšími čísly. Na téma finančních výsledků Českého Telecomu si jistě v případě zájmu vyhledáte mnohem podrobnější analýzy od skutečných odborníků. Na úplný závěr si dovolím pro porovnání poskytnout pouze odkaz na náš komentář k pololetním finančním výsledkům Českého Telecomu.

Diskuze: 




Diskuze k článku