Facebook ztrácí dech: Mladí se bouří

, 28. ledna 2014

Facebook dislikeBlíží se výročí 10 let od založení Facebooku. Ačkoli je tento “dědeček” sociálních sítí stále nejpoužívanější, objevují se již delší dobu náznaky, že být na Facebooku už není „cool“.

Když jsem se v roce 2007 vracel ze zahraničí do České republiky, vezl jsem si s sebou nejen dárky pro známé, angličtinu pokřivenou životem mezi imigranty a nově nabytou zručnost v nošení talířů. Mezi baťůžkáři, kolegy i známými jsem zaslechl první zmínky o Facebooku, který sjednocoval online účty lidí z celého světa. V době AOL, MSN, ICQ, Skype, Spolužáků a Lidé.cz bylo nepředstavitelné, že by velkou část mého okolí bylo možné najít pomocí reálného jména na jedné sociální síti.

„Možná, že elektřina byla „cool“, když se poprvé objevila, ale lidé si na ni rychle zvykli. Otázkou je, chtějí si lidé doma rozsvítit, protože je to „cool“?“

Mark Zuckerberg

Jak řekl Mark Zuckerberg ve svém nedávném rozhovoru pro Atlantic: „Facebook nezajímá, že není cool. Jeho cílem je být všudypřítomným nástrojem. Vzhledem k tomu, že 50% online aplikací používá Facebook jako způsob přihlášení, se dá říct, že se mu to úspěšně daří.

V poslední době se ale začínají čím dál častěji objevovat informace, že obliba Facebooku u mladých lidí postupně klesá. Poprask způsobil lednový výzkum univerzity Princeton, který tvrdí, že do roku 2017 přijde Facebook o všechny své uživatele. Facebook sice upozornil na absurditu výzkumu, kdy pomocí stejné metodiky dokázal, že univerzita nebude mít v roce 2021 jediného studenta a na Zemi v roce 2060 dojde vzduch. Další trendy v užívání Facebooku však tak snadno zlehčovat nejde.

Mladí versus Facebook

Počet mladých lidí na Facebooku reálně stagnuje. Zuckerberg sice ještě v červenci odmítal fakt, že by k úbytku uživatelů docházelo, po dlouhých dohadech to však ve svém prohlášení připustila i sama sociální síť. Poukazuje sice na fakt, že jde pouze o USA a toto směřování nejde vztahovat na celý svět, americké trendy se však často promítají do celosvětového vývoje až se zpožděním. Proč tedy adolescenti ztrácejí o Facebook zájem?

Rodiče

Facebook se dostává do situace, kdy svou velikostí začíná škodit sám sobě. Podle iStrategyLabs počet uživatelů nad 35 let stoupl za poslední 3 roky o více než 70%, počet mladých ve věku 13-17 klesl o více než 25%. Ve vysvětlení se většina mladých lidí shoduje: „Chcete-li nás od něčeho odradit, zařiďte, aby to dělali naši rodiče“. Tak vnímají nástup rodinných příslušníků do kdysi výhradně teenagerského prostředí. Přirozená snaha rodičů kontrolovat své děti nutí adolescenty, aby se zkrátka pohybovali jinde.

Soukromí

Facebook-SecurityFacebook je opakem internetu, ne jeho rozšířením. Internet sám o sobě je společenstvím malých roztříštěných komunit a skupin s podobnými zájmy. Facebook je sjednocuje do jedné aplikace. Zatímco internet byl dlouhou dobu postavený na anonymitě, Facebook a další tlačí na zveřejnění osobních údajů a užívání reálné identity. Nejen rodičovský dohled, ale také korporace, které často lustrují chování svých budoucích i stávajících zaměstnanců na sociálních sítích, zesilují potřebu mladých lidí sdružovat se v anonymnějším prostředí. Situaci nepomáhají ani skandály o sledování soukromých zpráv a neodeslaných příspěvků.

Všeho moc škodí

Vzkazy, fotografie, soukromé zprávy, videa… Facebook spojuje množství nejrůznějších funkcí, které jednotlivé nezávislé specializované aplikace dělají lépe. Právě proto získává na popularitě twitter, Instagram (vlastněný Facebookem), Snapchat, WhatsApp a další.

Zahlceni reklamou

Další výtkou, která se z blogových příspěvků nejčastěji ozývá, je tlak Facebooku na co nejvyšší zisk. Prioritou již není sociální síť, ale prodej reklamy. Mladá generace si začíná uvědomovat, že časem stráveným na sociální síti vlastně shromažďuje data, na základě kterých Facebook prodává reklamu. Sponzorované příspěvky a reklama jsou všudypřítomné, aplikace a hry nutí uživatele do rozesílání pozvánek a zapojování svých známých. Placená propagace soukromých příspěvků a poplatky za rozesílání hromadných zpráv jsou jen dalším přikládáním do ohně nespokojenosti.

Pro a proti

Na současnou pozici Facebooku existují různé názory. Zastánci této sítě tvrdí, že je určena vysokoškolákům a dospělým, kteří se pohybují mezi různými okruhy lidí. Mladí tak možná jen potřebují čas, dospět do věku, pro který je síť přizpůsobena. Dospělí jsou také ti, kteří “drží peněženku” a především na ně je facebooková reklama cílena.

Druhým táborem zůstávají mladí, otrávení hamižností Facebooku, který ve snaze násobit zisk dělá službu prakticky nepoužitelnou. Sponzorované reklamní příspěvky zaplňují profily a to málo, co projde algoritmy generujícími virální obsah, jsou většinou plytká videa sdílená z pochybných serverů. V kolotoči hledání alespoň trochu smysluplného obsahu tak poslušně procházíme reklamu za reklamou a vynášíme hodnotu akcií obyčejné online služby do absurdních výšin. Není překvapením, že tak naplňujeme vizi Marka Zuckerberga, který nestojí o přátelskou sociální síť, ale univerzální přihlašovací službu zabývající se hromaděním osobních informací a prodejem reklamy.

Do budoucna můžeme stejně jako Facebook předpokládat, že mladí opovrhující nudnou sociální sítí pro dospělé si k ní později najdou cestu. Je ale také možné, že až nastoupí na vysokou školu, najdou zde pouze poslední skalní příznivce Farmville.

Štítky: , .

Diskuze k článku

Jaroslav Kantar, 2. 2. 2014 (14:21):

Konečně tu zhůvěřilost někdo pojmenoval pravým jménem! Snad aspoň ta mladší generace pochopí, k čemu ten slavný Facebook vlastně skutečně slouží!

Kategorie Internet, Technologie.

Štítky: , .

Diskuze: 1 komentář

Navštivte také

Speedmeter Internetu pro všechny

Katalog Wifi sítí

Reklama:

summitd.cz bt80
www.summitd.cz

Bleskovky

ISP Futuretec 2018

, 21.5. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem ISP Futuretec 2018

Vodafone kupuje UPC. Obchod musí ještě potvrdit Evropská komise.

, 10.5. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Vodafone kupuje UPC. Obchod musí ještě potvrdit Evropská komise.

GDPR a efektivní sdílení pověřence na ochranu osobních údajů

, 27.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem GDPR a efektivní sdílení pověřence na ochranu osobních údajů

Kuki naděluje na Vánoce extra porci filmů a pohádek

, 18.12. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Kuki naděluje na Vánoce extra porci filmů a pohádek

V zařízeních Compex WP54AG byla potvrzena bezpečnostní díra.

, 11.12. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem V zařízeních Compex WP54AG byla potvrzena bezpečnostní díra.

Seminář o GDPR se zaměřením na malé a střední ISP z Česka i ze Slovenska!

, 31.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Seminář o GDPR se zaměřením na malé a střední ISP z Česka i ze Slovenska!

WordCamp Brno 2017 vám určitě dodá inspiraci

, 6.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem WordCamp Brno 2017 vám určitě dodá inspiraci

Memorandum o spolupráci se Středočeským krajem – jeden z prvních kroků správným směrem.

, 3.9. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Memorandum o spolupráci se Středočeským krajem – jeden z prvních kroků správným směrem.

Pozvánka – Kam kráčajú telekomunikačné siete 2017 – Slovensko

, 28.8. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka – Kam kráčajú telekomunikačné siete 2017 – Slovensko

Více bleskovek →

Články

Youtubeři – nové hvězdy reklamního businessu

, 15.5. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Youtubeři – nové hvězdy reklamního businessu

Reportáž z konference “ Kam kráčí telekomunikační sítě – Olomouc 2018″ – odpoledne a večerní zábava

, 30.4. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Reportáž z konference “ Kam kráčí telekomunikační sítě – Olomouc 2018″ – odpoledne a večerní zábava

Proč investovat do vzdělávání zaměstnanců

, 20.3. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Proč investovat do vzdělávání zaměstnanců

Pozvánka na Kam kráčí telekomunikační sítě 2018 v Olomouci aneb 5G sítě na obzoru.

, 11.3. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na Kam kráčí telekomunikační sítě 2018 v Olomouci aneb 5G sítě na obzoru.

Děti a bezpečí na internetu – nastavení hardwaru

, 22.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Děti a bezpečí na internetu – nastavení hardwaru

Co je nového ve WordPress se dozvíte na WordCamp

, 12.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Co je nového ve WordPress se dozvíte na WordCamp

Děti a bezpečí na internetu – sociální sítě

, 7.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Děti a bezpečí na internetu – sociální sítě

 

Doporučujeme

Vybíráme nový notebook...

Takový byl seminář o GDPR v Olomouci

Dotace na vysokorychlostní internet...

Jak vypadá vysílač lokálního providera a proč by to mělo zákazníka zajímat?

Aby wifi doma fungovala.

Zpoplatnění bezlicenčních pásem by zdražilo internet, nebo snížilo jeho dostupnost

Internethome končí s bezdrátem. Nespokojení klienti často volí osvědčené lokální ISP.

Budeme mít internet z dronů a balonů?

Rychlosti internetu v lednu 2014, poprvé přes 70 tisíc měření a několik novinek

LTE? Žádnou mobilní revoluci nečekejte…

Proč PPF koupila českou a slovenskou Telefóniku?

Speedmeter IPV pro zařízení se systémem Android nově na Google Play

Mobilní revoluce nebo evoluce?

Mobilní bezdrátové datové přenosy v roce 2013

Waze – doprava na dlani

Stručný úvod do geosociálních sítí

Lednové rychlosti na internetu řečí grafů a čísel

Databáze knihoven a rozcestník pro knihovníky i poskytovatele připojení

Instagram – cesta k úspěchu

Naměřené rychlosti internetových připojení v prosinci

Sdílení a zálohování s Dropboxem

Webové aplikace s geolokací

Posílání datových balíků po Internetu

AirFiber24 – ostrý test z reálného provozu

Česká republika a rychlosti internetu podle Akamai

PPF Petra Kellnera se přihlásila do aukce kmitočtů. Překvapivý kandidát na čtvrtého operátora.

Pinterest – nová hvězda mezi sociálními sítěmi

Velké srovnání mobilního Internetu v České republice pro rok 2012

Google nejen vyhledávačem: Umíte správně vyhledávat?

Malware a jeho současné podoby

Soumrak volného 10 GHz pásma aneb kdo má zájem na jeho zarušení?

Odkazy odjinud


Tip: Navštivte sekci VoIP a porovnejte nabídku více než třech desítek operátorů!

Podporujeme:

www.sumavanet.cz i4eSmall.gif (2K) pravedneslogo.gif (5K)