Google nejen vyhledávačem: Umíte správně vyhledávat?

, 18. června 2012

Mnoho z nás zná Google jen jako vyhledávač. Pod bílou stránkou se však skrývá mnoho užitečných aplikací a triků, které umí usnadnit každodenní práci. V první části se podíváme na vyhledávání, parametry pro vyhledávání, rozšířené vyhledávání. Ukážeme si Google scholar pro odborné články a zjistíme jak nastavit a používat iGoogle.

Google jako vyhledavač

Hlavní funkcí Googlu je, bylo a bude vyhledávání. Velmi málo uživatelů si však dá tu práci a upraví vyhledávání tak, aby dávalo rozumné množství adekvátních výsledků. Délka vyhledávání je často v milisekundách a upřesnění dotazu je tak mnohem rychlejší a efektivnější než prolistovat několi stran odkazů než najdete ten pravý. Dříve než se podíváme na rozšířené vyhledávání, několik základních pravidel.

  1.  Vyhledávání není case sensitive (nezáleží na velkých a malých písmenech)
  2.  Použití diakritiky v zásadě neovlivňuje počet výsledků
  3.  pokud dojde k zjevnému překlepu Google si sám opraví vyhledávaný výraz (občas může být na škodu)
  4. pokud slova oddělíte mezerou nezáleží na jejich pořadí (příklady kdy to tak
    neplatí si vysvětlíme později)

Poté, co napíšete příkaz stačí stisknout enter a není třeba klikat na ikonku lupy.

Proč tyto reklamy?

Pravděpodobně se vám jako první nalezené položky objevilo několik reklam. Google mapuje vaši aktivitu na internetu, vyhledávání a klíčová slova ve vašich emailech a podle nich se snaží personalizovat reklamu. Vypnout reklamní sdělení je záležitost několika kliknutí.

 

V pravém horním rohu klikněte na  Proč tyto reklamy?“ a odkaz na  Správce nastavení reklam“. Po načtení stránky klikněte vlevo na záložku deaktivovat a pak tlačítko deaktivovat. Pokud máte účet Google a jste přihlášeni odhlásíte tímto způsobem i reklamu ve vašem Gmailu.

 

Nastavení vyhledávání

Z výchozí stránky Google vyhledávání zmizel odkaz na nastavení vyhledávání a rozšířené vyhledávání, ale dostat se do něj jde oklikou. Napište cokoli do řádku vyhledávání a symbol ozubeného kola se objeví sám v pravém horním rohu.

 

Všechny položky nastavení jsou hezky popsané a vysvětlené a je jen na vaší představivosti a vkusu jak si chcete vyhledávání upravit. Pokud je pro vás rozepisování pro rozšířené vyhledávání příliš zdlouhavé, můžete si osvojit tyto příkazy, které se vpisují přímo do řádku vyhledávání.

Rozšířené vyhledávání

Kromě jednotlivých slov, které zadáte do řádku vyhledávání, máte také možnost použít rozšířeného vyhledávání. Nejjednodušší způsob je kliknout na políčko rozšířené vyhledávání“, které vám ukáže jednotlivá pole i s popisem jaká omezení do nich máte vepsat.

 

Jako příklad jsem se rozhodl najít inzerát na horské kolo. Google tedy bude hledat stránky které obsahují slova „prodám“ a „Superior“ tak jak je uvedeno v prvním řádku. Z druhého řádku bude hledat frázi „horské kolo“. Na stránce musí být fráze uvedena přesně tak jak je napsáno a vyloučíte tak například větu „kolo mi pomohlo zdolat horské sedlo“, protože slova nejdou přímo po sobě. Do kolonky „žádné z těchto slov“ jsem napsal slovo prodej abych vyloučil obchody a zabránil Googlu nahrazovat jím uvedené „prodám“. Dále jsem uvedl také rozsah ve kterém se má cena pohybovat.  A výsledek? Pokud do řádku vyhledávání napíšete „prodám horské kolo“ dostanete asi 165 000 výsledků a v prvních deseti není ani jeden odkaz který hledáte, pokud použijete pokročilé vyhledávání dostanete výsledků 1620 a všechny odkazy pro vás mají smysl. Šikovné, že?

 

 

Doplnit můžete také „kritéria zúžení okruhu výsledků“ a omezit tak například jazyk vyhledávání, výskyt výrazů, typ souboru a jak staré stránky se mají zobrazovat.

Možná jste si všimli, že po kliknutí na tlačítko rozšířené vyhledávání se vám na stránce s výsledky zobrazila zadaná kritéria přímo v řádku vyhledávání. Ta umožňují používat funkce rozšířeného vyhledávání bez nutnosti zadávat je do jednotlivých polí. Fráze pak vypadá takto:

prodám superior „horské kolo“ -prodej 1000..10000 Kč

prodám a superior jsou volná slova, „horské kolo“ přesná fráze, zneménko mínus před prodej vylučuje slovo z vyhledávání, tečky mezi čísly nahrazují od-do a Kč je opět volné slovo vyjadřující jednotku. Dále vás seznámím s jednotlivými parametry pro vpisování přímo do vyhledávání:

“ “     – uvozovky při použití s jedním slovem [ „všechny“ ] vyloučí synonyma (např. „pro každého“ ), pokud do nich dáte celou frázi bude vyhledána přesně tak jak je napsána včetně pořadí slov

–        – mínus pomáhá určit slova, která se vám zobrazovat nemají (např. uvedené -prodej )

*        – takzvaná divoká karta, nahrazuje slovo které neznáte nebo mže být různé. „Odpružené * kolo“ tak vyhledá „odpružené horské kolo“ i „odpružené silniční kolo“

OR             – příkaz musí být napsán velkými písmeny [ Praha OR Brno ] najde články které obsahují pouze jedno z těchto slov

AND          – příkaz musí být napsán velkými písmeny [ Praha AND Brno ] AND mezi dvěma slovy zobrazí jen stránky které obsahují obě.

site:            – pomáhá vyhledávání pouze na určité stránce a najde všechny zmínky o hledaném výrazu, například site:internetprovsechny.cz wifi vám najde všechy zmíňky o wifi na tomto webu.

filetype:      – vyhledá jen určité typy souborů například filetype:pdf vypíše všechny dostupné pdf soubory

Horní limit je 10 klíčových slov, jinak se vaší představivosti meze nekladou a příkazy se dají různými způsoby kombinovat. Je rychlejší omezit vyhledávání, než otevírat a zavírat desítky stránek než najdete tu pravou.

Google Scholar: Stůjte na ramenou obrů

Pomocník především, ale nejen, pro vysokoškolské studenty a pracovníky. Do databáze Google Scholar se dostanete na adrese scholar.Google.cz . Google Scholar je služba, která slouží k vyhledávání v odborné literatuře. Recenzované články, dizertační práce, knihy, abstrakty a články vydané nebo spravované odbornými organizacemi. Pokud Wikipedie nestačí a zahlcují vás pochybné středoškolské referáty, je cestou jak se dostat problematice na zoubek.

Šikovným pomocníkem jsou příkazy pro vyhledávání v názvu intitle: , podle autora author: . Všechny parametry z klasického vyhledávání Google zde samozřejmě fungují také. Pokud si v nich stále nejste jisti, nabízí „rozšířené vyhledávání“ v trochu jednodušší formě, ale stále totožné s tím, na které už jste zvyklí.

Pokud pro vyhledávání použijete rozhraní v angličtině (scholar.Google.com ) nabízí také vyhledávání podle oborů.

iGoogle

V levém dolním rohu domovské stránky je nenápadné šedé tlačítko iGoogle. Po kliknutí se ukáže krátký průvodce základním nastavením. Vytvořená stránka iGoogle vám nabídne zprávy, YouTube, počasí, překladač a možnost zaregistrovat se do služby Google. Pod řádek s vyhledavačem také přibyla nová lišta.

Tlačítko domů nabízí možnost navolit si nástěnky s různou kombinací takzvaných gadgetů. Všechny Gadgety se dají přesouvat a donastavovat podle potřeby. Moje personalizovaná stránka iGoogle pak vypadá takto:

Mapa Prahy pro aktuální situaci v dopravě mi pomáhá plánovat schůzky, překladač a Wikipedia usnadňují studium… je jen na vás jak si gadgety poskládáte a jaké budete preferovat. Mnozí ocení facebook, nebo jízdní řády hromadné dopravy, televizní program, kalkulačku. Navolit si můžete také nastavit jednotlivé nástěnky, pro zábavu, studium, cestování… Mini aplikací je hromada a usnadňují každodenní práci s internetem. Pro zaregistrované pak náhled mailové schránky, kalendáře, úkolů a další. Důležitá poznámka: bez registrace zůstane úvodní strana pouze v počítači, na kterém právě pracujete.

Většina z vás zřejmě účet u Google má. Pokud ne, můžete si ho zřídit zde ( https://accounts.Google.com/NewAccount ). Google při použití většiny svých služeb registraci v zásadě nepotřebuje, usnadní vám však mnoho nastavení, uzpůsobí vaše vyhledávání podle informací, které jste potřebovali minulosti a umožní vám přístup a propojení mnoha dalších služeb.

Pokud by vás vyhledávání v Googlu zaujalo webová stránka v angličtině http://ourlibraryblog.wordpress.com/Google-search/ vám přiblíží další možnosti a syntaxe. Celé téma skvěle zpracovává anglická kniha „Google Hacks: Tips & Tools for Finding and Using the World’s Information“

Štítky: , .

Diskuze k článku

Diskuze ke článku je uzavřena.

Kategorie Internet.

Štítky: , .

Diskuze: Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Google nejen vyhledávačem: Umíte správně vyhledávat?

Navštivte také

Speedmeter Internetu pro všechny

Katalog Wifi sítí

Reklama:

Bleskovky

Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

, 28.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

, 6.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

, 14.1. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

, 19.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

, 12.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

, 8.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

Letní akvizice – Edera kupuje Metropolitní

, 3.7. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Letní akvizice – Edera kupuje Metropolitní

ISP Futuretec 2018

, 21.5. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem ISP Futuretec 2018

Vodafone kupuje UPC. Obchod musí ještě potvrdit Evropská komise.

, 10.5. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Vodafone kupuje UPC. Obchod musí ještě potvrdit Evropská komise.

Více bleskovek →

Články

Jak si stojí nové tarify T-Mobile v porovnání s našimi sousedy?

, 27.8. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Jak si stojí nové tarify T-Mobile v porovnání s našimi sousedy?

Pozvánka na praktický workshop o IPv6 na Slovensku

, 13.6. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na praktický workshop o IPv6 na Slovensku

Jak může malý ISP přežít a rozvíjet se v současné době?

, 2.5. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Jak může malý ISP přežít a rozvíjet se v současné době?

Lehký úvod do shapingu a QoS aneb na co dát pozor při rozdělování konektivity u malých a středně velkých ISP

, 1.4. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Lehký úvod do shapingu a QoS aneb na co dát pozor při rozdělování konektivity u malých a středně velkých ISP

 

Doporučujeme

Děti a bezpečí z/na internetu – jde to vůbec nějak zajistit?

Děti a bezpečí na internetu – sociální sítě

Mám pomalý internet! Kde je chyba?

Ruší vaše vysílače meteoradary?...

Chystá se EU brutálně regulovat internet?

Kyberbezpečnost nejen v prostředí youTube

Proč investovat do vzdělávání zaměstnanců

Vybíráme nový notebook...

Takový byl seminář o GDPR v Olomouci

Dotace na vysokorychlostní internet...

Jak vypadá vysílač lokálního providera a proč by to mělo zákazníka zajímat?

Aby wifi doma fungovala.

Zpoplatnění bezlicenčních pásem by zdražilo internet, nebo snížilo jeho dostupnost

Internethome končí s bezdrátem. Nespokojení klienti často volí osvědčené lokální ISP.

Budeme mít internet z dronů a balonů?

Rychlosti internetu v lednu 2014, poprvé přes 70 tisíc měření a několik novinek

LTE? Žádnou mobilní revoluci nečekejte…

Speedmeter IPV pro zařízení se systémem Android nově na Google Play

Mobilní revoluce nebo evoluce?

Waze – doprava na dlani

Stručný úvod do geosociálních sítí

Databáze knihoven a rozcestník pro knihovníky i poskytovatele připojení

Instagram – cesta k úspěchu

Sdílení a zálohování s Dropboxem

Webové aplikace s geolokací

Posílání datových balíků po Internetu

AirFiber24 – ostrý test z reálného provozu

Česká republika a rychlosti internetu podle Akamai

PPF Petra Kellnera se přihlásila do aukce kmitočtů. Překvapivý kandidát na čtvrtého operátora.

Pinterest – nová hvězda mezi sociálními sítěmi

Google nejen vyhledávačem: Umíte správně vyhledávat?

Malware a jeho současné podoby

Odkazy odjinud