Sociální sítě pro začátečníky: Opravdu umíte používat Facebook?

Na Facebooku je téměř polovina české populace. Přesto se většina z nich nikdy nezabývala tím, jak ho užívat efektivně a správně. A možná proto jim v mnoha věcech nevyhovuje. Facebook je totiž jednoduchý a milý nástroj do té doby, než na něm začnete trávit více času a stane se jedním z vašich hlavních komunikačních kanálů.

Právě proto byste se ho měli naučit využívat dobře a účelově. Protože k tomu byl postaven (i když se často brání a důležitá nastavení jsou k nenalazení).

Znám jednu milou poučku. Přenesme ji do prostředí Facebooku a bude znít:

Na Facebooku byste se měli chovat vždy podle dvou hlavních pravidel:

  1. Chovejte se tak, jak byste chtěli, aby se k vám chovali druzí.
  2. Vyjde-li váš status, fotka či příspěvek zítra na hlavní stránce celostátních novin, nebudete se za něj před nikým (ani před svou matkou) stydět.

 K tomu, abyste mohli takového chování docílit, vám pomůže, uvědomíte-li si několik zásadních věcí, pravidel a možností, které FB poskytuje.

  1.  Přiřaďte svým „přátelům“ různá práva

Máte-li na Facebooku rodinu, přátele, milenky i šéfa, budete mít s přidáváním příspěvků, které se líbí všem, problém. Ono jsou „přátelé“ a „přátelé“, že? Případů, kdy zaměstnavatel za nevhodné statusy vyhodil zaměstnance z práce, je mnoho. Ale kdo má odvahu na to, odmítnut šéfovu žádost o přátelství? Ne jen na oddělení pracovního života a toho soukromého existuje jednoduché řešení. Roztřiďte si přátele do skupin a přiřaďte jim různá práva. Potom budete vy určovat, jaké vaše činnosti a příspěvky která skupina uvidí.

JAK NA TO:

ÚČET (úplně vpravo nahoře) – UPRAVIT MOŽNOSTI PŘÁTEL – VYTVOŘIT NOVÝ SEZNAM – Pojmenujte si skupinu, například PRÁCE (název skupiny můžete kdykoliv později změnit), vyberte uživatele, které chcete do skupiny zařadit.

Obr. 1. – Stejným postupem rozdělte všechny přátele do skupin. Hlavním faktorem je to, jestli chcete, aby uživatelé jedné skupiny viděli všichni ty samé příspěvky.

Poté, co jste rozdělili vaše přátele do jednotvlivých skupin, jim můžete přidělit různá práva. Jděte ÚČET – NASTAVENÍ SOUKROMÍ – UPRAVIT NASTAVENÍ

 

Obr. 2. V této části byste kromě jiného měli mít nastaveno sdílení všeho obsahu pouze s přáteli (klikněte na Pouze přátelé v levém sloupci a uložte tato nastavení), nechcete-li, aby vaše fotky a příspěvky viděli přátelé přátel či neznámí návštěvníci vašeho profilu!

 

Obr.č.3. Vyberte, které činnosti mohou vidět které skupiny uživatelů

V této části vyberte, jaké skupiny mohou vidět vaše vlastní příspěvky (pouze přátelé?), vaše rodinné vztahy (zadaný/zasnoubený atd.), vaše záliby, životopisné údaje, datum narození atd. Nyní budou moci vaše skupiny přátel sledovat pouze to, co jim dovolíte. (Pokud vybere místo určitě skupiny PŘIZPŮSOBIT, můžete vybrat pouze lidi, se kterými chcete určité příspěvky sdílet, či naopak pouze uživatele, se kterými nic sdílet nechcete)

 

Máte-li pocit, že vás na FB neustále něco či někdo obtěžuje či že vám FB krade soukromí, je to pouze tím, že ho neumíte správně používat.“

 

      2.   Skryjte či zablokujte obsah, který vás obtěžuje

Oběžuje-li vás někdo, můžete ho přidat do seznamu blokovaných uživatelů. Pokud nějakého uživatele takto zablokujete, přestáváte být přáteli a nemůže s vámi již komunikovat. Blokovat můžete jak uživatele, tak pozvánky aplikací či pozvánky na události. Takže opravdu nemusíte snášet všechny ty FarmVille pozvánky.

 .č.4.Nenechte se obtěžovat, bez milosti přidejte do Blocklistu každého, kdo vám bude spamovat zeď.

Pokud nechcete uživatele či aplikaci rovnou blokovat, můžete je pouze skrýt. Možností je také více – skrýt pouze tento konkrétní příspěvěk (později se vám budou zobrazovat další příspěvky uživatele), můžete skrýt všechny příspěvky od uživatele (ale nadále budete přátelé a on uvidí vaše příspěvky), nebo – jako v případě na obrázku – můžete pomocí tohoto zázračného křížku zanechat členství v nějaké fanouškovské stránce. Samozřejmě můžete nahlásit, že se jedná o spam.

 

Obr.č.5. Rozhodněte se, jestli chcete v budoucnu ještě příspěvky od stránky dostávat.

 

    3. Sdílejte správně

Podle průzkumů je nejčastější činností uživatelů na FB sdílení odkazů. Děláme to všichni často, že? Narazíte na pěknou stránku či článek a chcete ho svým přátelům doporučit. Všichni uživatelé sdílejí linky. A také PROTO by to měli umět, čemuž tak bohužel není.

JAK NA TO:

Obr.č.6. Vkládání odkazu není žádná věda, přesto to uživatelé stále neumí.

 

  • Přidáváte-li odkaz, načte se vám automaticky info ze stránky, kterou přidáváte – nadpis, popisný text a obrázek. Málokdo ví, že tyto informace lze změnit. Po najetí kurzorem na nadpis a text odkazu se vám text podbarví žlutě, poté na něj lze kliknout a text změnit.
  • Změnit můžete samozřejmě i obrázek. Náhledové ikonky dostanete k výběru vlevo od textu. Můžete odkaz publikovat i bez obrázku. (zaškrtněte BEZ NÁHLEDU pod obrázkem)
  • Vložíte-li do okna statusu odkaz a ten se následovně načte pod statusové pole, můžete URL adresu z odkazu vymazat a link v příspěvku zůstane. Do pole napište váš komentář. Adresa www do tohoto políčka nepatří.
  • Někdy se vám načte špatný obsah – ať už obrázek, nadpis či popis. Dávejte na tyto nesrovnalosti pozor, matete další uživatele.
  • Sdílet můžete kromě odkazů na webové stránky i videa či obrázky. Postup je naprosto stejný.

Když víte, jak informace chránit, nemusíte lhát.“

     4. Nenechte se označovat (tagovat) na fotografiích

Vadí vám, že vás přátelé označují (tagují) na fotografiích a ty se následně zobrazují všem vašim přátelům? Nemusí tomu tak být. Můžete nastavit FB klidně tak, aby jediný, kdo viděl nové otagované fotografie, jste byli vy sami.

JAK NA TO:

Jděte ÚČET – NASTAVENÍ SOUKROMÍ – UPRAVIT NASTAVENÍ – UPRAVIT NASTAVENÍ (viz obrázek). V následujícím okně vyberte v menu PŘIZPŮSOBIT. Vyskočí vám další okno, v jehož menu můžete vybrat POUZE JÁ. Otagované fotografie uvidíte tedy pouze vy. Můžete také vybrat uživatele, kteří fotografie vidět nemají (kolegové, rodiče, manželky atd.) a nechat ostatním přátelům plný přístup.

Obr.č.7 Je jen na vás, kteří uživatelé uvidí vaše fotografie.

 

Facebook je naprosto stejný jako vaše kamarád/ka. Vše, co mu/jí řeknete, může prostě povědět někomu dalšímu. A to i přesto, že výrazně požádáte o to, aby to nikde nešířil/a. Neriskujete víc než v reálném životě.

 

     5.  Určete si sami, kdo vás může a nemůže najít na FB

Mám mnoho přátel, kteří jsou na FB pod vymyšleným jménem pouze proto, že nechtějí, aby je lidé našli, přidávali si je do přátel atd. Chtějí se přátelit s několika desítkami lidí a to jim stačí. A samozřejmě nechtějí, aby jejich budoucí zaměstnavatel našel jejich profil. Falešná jména mají jen proto, že neví, že si sami můžete nastavit, kdo vás najde, požádá o přátelství, poslat zprávu a mnoho dalšího.

Obr.č.8. Nemusíte mít falešná jména, stačí si dobře chránit soukromí.

JAK NA TO:

Jděte ÚČET – NASTAVENÍ SOUKROMÍ – ZOBRAZIT NASTAVENÍ (viz obrázek). Poté si můžete nastavit, kdo má právo vás najít či kontaktovat. Pomocí tlačítka vlevo nahoře NÁHLED MÉHO PROFILU můžete vyzkoušet, jak ostatní uživatelé váš profil po nalezení vidí (můžete se dokonce podívat, jak váš profil vidí konkrétní osoba).

 

Obr.č.9. Vyberte práva, která budou mít vaši ne-přátelé.

 

Přemýšlejte o svých statusech. Představte si, že před svými přáteli stojíte a říkáte jim zprávu do očí. To vám pomůže filtrovat „prázdné řeči“.

     6. Hrajte podle pravidel (Terms of Use)

Víte, že si jako fyzická osoba můžete založit pouze jeden účet, který musí být pojmenován vaším reálným jménem (byly situace, kdy FB požadoval kopie občanských průkazů k prokázání, že účet patří danému uživateli) a reálnou VAŠÍ fotografií. Ke všem fotografiím byste měli mít autorská práva. Nesmíte sdílet nevhodný obsah (erotické fotografie atd.). Pokud některá pravidla porušujete, Facebook má právo vám smazat účet. Bez varování či nabídky vysvětlení. Můžete protestovat, ale většinou je vám to prd platné. Facebook nemá v Čechách žádné zastoupení. Nemáte kam zavolat, kam napsat. V podstatě nemáte, kde si stěžovat :-) Kromě toho jste při registraci (zřejmě nevědomky) odsouhlasili, že všechny informace (fotky, osobní info, statusy, texty, videa atd.), které na FB dáváte, patří Facebooku. Mohou je tedy kdykoliv smazat. Je proti tomu jen jediná obrana – dodržovat pravidla.

 

     7. Nevystavujte na zdi informace, které nechcete

Většina uživatelů přijde na váš profil pouze jednou za čas. Vaše příspěvky tak uvidí pouze ve svém streamu (hlavní stránce). Uvědomte si, že ten máme každý jiný. Pokud zabrousí vaši přátelé k vám na profil, uvidí také každý něco jiného (dle práv, které jste jim přiřadili výše, někomu můžete například zakázat psát na vaší zeď, komentovat fotografie atd.) Všechny příspěvky na zdi, můžete mazat. Málokdo ví, že dokonce i pruh fotografií, který máte pod hlavními informacemi nahoře na zdi, je editovatelný. Tuto photostory lze kdykoliv měnit. Jednoduše na obrázek najeďte (objeví se křížek v rohu fotky) a fotku skryjte, nelíbí-li se vám.

Mimochodem, většina mých přátel nadává na nový chat. Nejvíc se jim nelíbí postraní lišta jejich přátel. Pokud ale úplně vpravo dole najedete na ozubené kolečko, poslední možností menu, které vám nabídne, je jeho skrytí. Jednoduše si ho tedy skryjte a máte FB víceméně ve stejně podobě jako byl předtím.

Obr.č.10. Photostory lze lehce měnit.

 

     8.  Nebuďte líní

Práci s Facebookem si lze ulehčit. Například ho lze lehce spojit s Twitterem. Stačí jít na stránku http://apps.facebook.com/twitter. Poté to bude fungovat tak, že cokoliv napíšete na FB, objeví se zároveň i jako status na Twitteru. Důrazně to nedoporučuji. Zaprvé mají FB a Twitter jiná zaměření a jazyk, který si vždy nebude notovat. Nebudete tak moc přizpůsobovat zprávy Twitteru (délka, hashtagy atd.) Zadruhé nebudete v kontaktu s lidmi, kteří na vaše zprávy na Twitteru reagují. Vložíte-li na Facebooku pouze odkaz a nevyplníte pole (komentář), zobrazí se na Twitteru pouze link (který ale vede na váš FB a ne na daný odkaz). Nebuďte líní. Chcete-li využívat více sítí, používejte je jinak a správně.

 

     9.  Nepište věci, které proti vám mohou ostatní použít

Jakkoliv vám to přijde paranoidní (jako mně), média minulý rok hojně informovala o vykrádání bytů na základě facebookových statusů. „Zítra na 14 dní na Mallorku, hurá!“ lehce informuje lupiče, že následujících 14 dní máte prázdný byt. Těmto statusům není těžké se vyhnout.

Podobně jsou na tom „stěžující statusy“ typu „Proč zrovna mně musí šéfovat takový ++++“„Já v té práci asi umřu nudou.“ Firma to nevidí ráda. Opravdu.

 

VŽDY MĚJTE NA PAMĚTI

Mějte úctu ke svým přátelům. Přemýšlejte nad každým novým statusem či nasdíleným obsahem.

Přinese jim to nějaké nové informace?

  • Rozesměje je to? Zlepšíte jim jinak náladu?
  • Prozradí jim to něco o vás?
  • Obohatíte je tím nějak?
  • Četli byste rádi podobnou zprávu napsanou svým přítelem?

Pravděpodobně si vás nepřidali mezi FB přátele proto, aby četli, že si teď zavazujete tkaničku a došli na záchod. Nepřidali si vás ani proto, aby si četli vaše depresivní či nazlobené statusy.

Zajímá je, co je u vás nového.

Zajímá je, co zajímá vás.

 

Tento článek je třetím dílem seriálu Sociální sítě pro začátečníky:

První díl – Sociální sítě pro začátečníky: Které vybrat?

Druhý díl – Facebook a Twitter, je mezi nimi vůbec rozdíl?

Následující články vám vyjasní, jak se dají sociální média využívat k dobru a radosti z vašeho života bez obav z jejich zneužití. Podstatná část bude věnována Twitteru. Naučte se s námi tweetovat!

V příštím díle vám přineseme rady, jak začít s Twitterem. Tento díl vyjde příští pondělí 8.srpna 2011.

Štítky: , , .

Diskuze k článku

JC, 15. 8. 2011 (17:43):

Začetl jsem se do článku, ale už v polovině mi přišel únavný a na můj vkus zábavný, asi jako manuál k automatické pračce. Udělat několik nemálo úkonů a nastavení abych docílil toho, co mi jinde vyvstane nativně, rozdělením přátel přímo do okruhů tříděných podle společných zájmů. Inu děkuji, ale to jsem vcelku rád, že jsem mohl použít odkaz https://www.facebook.com/deactivate.php Překousl jsem i emoční vydírání ze strany FB (vyjmenoval mi nejméně tucet lidí, kteří pravděpodobně spáchají sepuka, jestli zruším svůj účet na FB) , a naopak jen mě to utvrdilo, že opravdu nechci nadále zůstávat v područí této korporace. Najednou mám daleko víc času na svou rodinu a na své opravdové přátele.

Kategorie Internet.

Štítky: , , .

Diskuze: 1 komentář

Navštivte také

Speedmeter Internetu pro všechny

Katalog Wifi sítí

Reklama:

Bleskovky

Pozvánka na workshop Geografický sběr dat, Evropský regulační rámec a veřejná podpora NGA

, 22.12. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na workshop Geografický sběr dat, Evropský regulační rámec a veřejná podpora NGA

Pozvánka na ISPA Forum 2015 – o budoucnosti nejen bezdrátových sítí a regulaci telekomunikací

, 15.5. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na ISPA Forum 2015 – o budoucnosti nejen bezdrátových sítí a regulaci telekomunikací

ČTÚ zahajuje veřejnou diskusi k aukci kmitočtů v pásmu 3,7 GHz

, 6.3. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem ČTÚ zahajuje veřejnou diskusi k aukci kmitočtů v pásmu 3,7 GHz

Více bleskovek →

Články

 

Doporučujeme

Zpoplatnění bezlicenčních pásem by zdražilo internet, nebo snížilo jeho dostupnost

Internethome končí s bezdrátem. Nespokojení klienti často volí osvědčené lokální ISP.

Budeme mít internet z dronů a balonů?

Rychlosti internetu v lednu 2014, poprvé přes 70 tisíc měření a několik novinek

LTE? Žádnou mobilní revoluci nečekejte…

Proč PPF koupila českou a slovenskou Telefóniku?

Speedmeter IPV pro zařízení se systémem Android nově na Google Play

Mobilní revoluce nebo evoluce?

Mobilní bezdrátové datové přenosy v roce 2013

Waze – doprava na dlani

Stručný úvod do geosociálních sítí

Lednové rychlosti na internetu řečí grafů a čísel

Databáze knihoven a rozcestník pro knihovníky i poskytovatele připojení

Instagram – cesta k úspěchu

Naměřené rychlosti internetových připojení v prosinci

Sdílení a zálohování s Dropboxem

Webové aplikace s geolokací

Posílání datových balíků po Internetu

AirFiber24 – ostrý test z reálného provozu

Česká republika a rychlosti internetu podle Akamai

PPF Petra Kellnera se přihlásila do aukce kmitočtů. Překvapivý kandidát na čtvrtého operátora.

Pinterest – nová hvězda mezi sociálními sítěmi

Velké srovnání mobilního Internetu v České republice pro rok 2012

Google nejen vyhledávačem: Umíte správně vyhledávat?

Malware a jeho současné podoby

Soumrak volného 10 GHz pásma aneb kdo má zájem na jeho zarušení?

Velké srovnání VoIP tarifů

Couchsurfing: Cestujte a spojte svět díky internetu

Mobilní Internet a LTE

Sociální sítě pro začátečníky: Které vybrat?

Sociální sítě pro začátečníky – Facebook a Twitter, je mezi nimi vůbec rozdíl?

Speedmeter, Speedtest, Speedometer – velký test měřáků rychlosti dostupných v ČR.

Stav broadbandu v ČR aneb zaostřeno na optiku.

Odkazy odjinud


Tip: Navštivte sekci VoIP a porovnejte nabídku více než třech desítek operátorů!

Podporujeme:

www.sumavanet.cz i4eSmall.gif (2K) pravedneslogo.gif (5K)