Jarní období již tradičně přináší spoustu novinek na českém i slovenském telekomunikačním trhu. Donesly se k nám zprávy, že v těchto dnech proběhly dvě významné akvizice. V prvním případě lákavé nabídce společnosti Telefónica O2 neodolala společnost Losan internet , poskytující internetové připojení ve více než 160 městech a obcích v Severočeském kraji. Druhá akvizice proběhla na Slovensku, kde na nabídku největšího alternativního operátora Slovanet kývla společnost M-Elektronik provozující síť kabelových televizí v 18 městech po celém Slovensku.
Losan internet následuje další dvě sítě Frýzl.cz (cca. 4500 zákazníků) a hi.net (cca. 2600 zákazníků), do kterých majetkově vstoupila Telefónica O2 již minulý rok. Zdá se, že s časem roste chuť a tentokrát se podařilo společnosti Telefónica O2 ulovit mnohem většího regionálního ISP, protože Losan internet koncem roku 2010 obsluhoval již více než 10 tisíc internetových uživatelů. Zajímavostí těchto akvizic je skutečnost, že pro náhodného návštěvníka internetových prezentací jednotlivých společností se téměř nic nezměnilo. Stejné logo, stejné rozložení webu pouze v aktualitách nenápadná zprávička o majetkovém propojení s O2 a samozřejmě nové kontakty.
Zda se ze strany O2 jedná o šikovnou taktiku, jak zbytečně nedráždit potenciální nové zákazníky, nebo jde o standardní předem dohodnutý scénář.
O tom, že by Losan internet změnil majitele zatím nenajdete na webu ani zmínku (stav 6.4.2011)
Sdružení Internet pro všechny je v kontaktu s majiteli téměř všech významných lokálních ISP, takže naší pozornosti neuniklo, že určitá forma „namlouvání“ jehož součástí jsou i konkrétní cenové nabídky proběhla opakovaně téměř ze všemi sítěmi, které poskytují připojení pro více než 2 tisíce uživatelů. Zatím co minulý rok nabízená cena činila 1,6 až 1,7 násobek ročního obratu firem a příliš nezohledňovala investice, které do svých sítí provozovatelé učinili, v letošním roce se v některých případech nabídky vyšplhali až na 2-násobek ročního obratu a začínají zohledňovat i výši investic.
Zdá se, že Telefónica O2 si uvědomuje velikost koláče o který se v posledních letech nechala od menších lokálních poskytovatelů připravit a je rozhodnutá část zákazníků rychle získat zpět nejrychlejším a nejpohodlnějším způsobem – jednoduše si je koupit.
Akvizice na Slovensku
Na Slovensku v těchto dnech proběhla akvizice trochu jiného rázu. Zdá se, že největší chuť nakupovat má zdejší největší alternativní operátor Slovanet. Na rozdíl od Telefónici O2 si všímá především kabelové poskytovatele Internetu. K nejnovějším přírůstkům patří společnost M-Elektronik provozující síť kabelových televizí v 18 městech na Slovensku ( např.Kežmarok, Krupina,Turčinaske Teplice, Turany, Spišská Stará Ves atd.), obhospodařující dohromady téměř 10 tisíc zákazníků.
Společnost Slovanet se prostřednictvím jejího výkonného ředitele Petra Máčaja k této akvizici vyjádřila takto:
„Našim zámerom je zachovať a rozvíjať prevádzku všetkých efektívne fungujúcich sietí, zvyšovať kvalitu a rozširovať v nich ponuku služieb televízie o internet, telefonovanie a ich kombinácie“
Hezky řečeno. Otázkou zůstává, které z těch 18-ti kabelových sítí jsou efektivně fungující.
Slovanetu evidentně také s časem roste chuť, protože M-Elektronik rozhodně není první společností kterou tento alternativní operátor koupil. V minulém roce podlehla vábení Slovanetu bratislavská společnost Robur (cca. 5 tisíc uživatelů) a ještě před tím také BrNet, CATV Tekov nebo Kryha.
Na závěr si dovolím malé zamyšlení, týkající se především lokálních providerů v Česku. Vzhledem k počtu sítí, které dostaly ze strany dominantního operátora Telefónica O2 nabídku k akvizici, je počet těch co neodolaly zatím stále malý. S odstupem jednoho roku se zdá, že zákazníci si změnou majitele (Fryzl.cz, Hi.net) nijak významně nepohoršili ani nepolepšili. Telefónica sice do odkoupených sítí investuje moderní technologie, nicméně ostatní lokální ISP v nejbližším okolí zatím necítí nějaké vážné ohrožení. Největší slabinou tak zůstává komunikace se zákazníkem, kdy telefonická podpora O2 zatím nedokáže dostatečně pružně a efektivně řešit problémy zákazníků bezdrátových sítí.
Velmi zajímavá je však zvolená taktika. Vzpomínáte s jakým mediálním ohlasem koupila společnost Rio Media sítě Clnet.cz a 802.cz? Všude se o této akvizici mluvilo, webové prezentace jednotlivých společností nikoho nenechali na pochybách kdo je novým pánem a ještě větší změny nastaly v strukturách těchto společností, v produktech a v jejich cenách.
Telefónica O2, která se ještě před nedávnem chovala jako slon v porcelánu, najednou našlapuje při svých akvizicích až podezřele opatrně. Žádná silná prohlášení, žádné razantní změny v nově nabytých společnostech. Pokud k nějakým změnám dochází, vše je velmi pozvolné, nenápadné jako by O2 nechtěla dráždit nejen své nové zákazníky, ale především všechny ostatní lokální ISP kteří se ocitli v hledáčku jejich zájmu.
Do budoucna tak zůstává několik nezodpovězených otázek. Jak rozsáhlé jsou akviziční plány Telefónica O2 pro příští měsíce a roky? Jsou schopni lokální operátoři odolat stále lákavějším finančním nabídkám? Dokáže být velký balík peněz vždy a za každých okolností dostatečným lákadlem pro někoho kdo budování své sítě zasvětil 10-15 let života? Jak hluboká bude spolupráce O2 a T-Mobile v oblasti 3G internetu a jak to do budoucna ovlivní zatím silné pozice lokálních ISP ve venkovských oblastech? Jakou změnu přinese nová vlastnická struktura v již akvírovaných sítích pro dosavadní dodavatele optických a bezdrátových technologií? Jakou úlohu bude hrát v budoucnosti lokálních ISP nově založený Český telekomunikační klastr?



Diskuze: 




Diskuze k článku