Instagram – cesta k úspěchu

, 29. ledna 2013

InstaFace = Instagram a Facebook

Instagram je sociální síť na sdílení fotografií z mobilních zařízení. Takových zvláštních fotografií. Jsou malé, čtvercové a podivně barevné.
Tvůrce Instagramu, Kevin Systrom, se totiž během studií zamiloval do starých fotek. Díky tomu si můžete své výtvory jednoduše obohatit o speciální filtr, upravit kontrast a rámeček. Výsledek pak stojí za to.
Jaká cesta vedla ke vzniku Instagramu a co s ním bude dál?

Muž, který odmítl Zuckerberga

Ne všichni geniové jsou ti, co v prvním ročníku zapomenou na vysokou školu a jdou za svým skvělým nápadem. Krátce po založení Facebooku Markem Zuckerbergem odmítl Kevin Systrom nabízenou spolupráci a raději při studiu dál pracoval jako kavárník. Sbíral kontakty, zkušenosti a vytvořil Burbn (podle svého oblíbeného pití) – službu na bázi sdílení polohy. Projekt ale časem vzdal své závody s Foursquare a zaměřil se pouze na sdílení fotografií, tak vznikl Instagram.

infografika Instagram

  1. Kevin Systrom a Mike Krieger vyhráli dotaci 500 tisíc dolarů na Burbn, který se stal základem Instagramu
  2. Instagram vyšel v Apple App store, do týmu se přidal Josh Riedel jako komunity manager
  3. Shayne Sweeney se připojil jako inženýr
  4. přesun do kanceláří v San Franciscu, kde vznikl i Twitter
  5. 1 milion uživatelů a stoupá
  6. byly přidány hashtagy pro lepší vyhledávání
  7. investice 7 milionů USD do Instagramu
  8. komunita čítá 5 milionů
  9. 150 milionů fotografií
  10. připojuje se Jessica Zollman jako comunity evangelist
  11. vydání verze 2.0 s novými funkcemi
  12. komunita čítá 10 milionů a rozrůstá se
  13. vyšla verze pro Android – za první den 1 milion stažení
  14. 30 milionů uživatelů a růst
  15. odkoupeno Facebookem za 1 miliardu dolarů

Celebrity na Instagramu

Zálibu ve focení ‚oldschool‘ fotek s jednoduchým použitím filtrů si našly samozřejmě i celebrity.
Téměř všechny známé zahraniční celebrity Instagram využívají. Najdete na něm Jimmi Carreyho (@officialjimmyc), Jamie Olivera (@jamieoliver), Jessicu Alba (@jessicaalba), Oprah Winfreyovou (@OprahWinfrey), Barracka Obamu (@barackobama), Justina Biebera (@justinbieber), Britney Spears (@BritneySpears), nebo třeba Alicii Keys (@aliciakeys).
Dvě desítky z těch „nejlepších“ mají i přes milion followerů. Pravidelný rozruch svými provokativními fotografiemi například vzbuzuje Rihanna (@badgalriri).

Mezi českými celebritami není Instagram tolik oblíben. Populární je naopak mezi „obyčejnými smrtelníky“. Žebříček nejznámějších českých Instagram „celebrit“ před nedávnem sestavil časopis Reflex.

Facebook vstupuje do hry

V dubnu 2012 začalo být některým skalním fanouškům Instagramu těžko. Právě v okamžiku, kdy měla tato služba něco kolem 27 milionů registrovaných uživatelů používajících iOS zařízení, a samozřejmě mnoho dalších uživatelů s Android platformou, ji totiž zakoupila největší sociální síť na světě – Facebook. Koupě Instagramu přišla Facebook na 1 miliardu dolarů v hotovosti a v akciích.
Facebook i Google se snažily koupit Instagram již několikrát v předcházejících 18 měsících, a nikdy se to nepodařilo, proto byla většina internetové populace tímto krokem zaskočena. A ne málo. To mohlo samozřejmě souviset i s faktem, že Zuckerberk za službu zaplatil dvakrát více, než na jakou byla původně oceněna.
Celou věc oznámil na svém profilu sám Mark Zuckerberg, který uživatele ujistil o tom, že má s Instagramem jen ty nejlepší úmysly tímto prohlášením:
„Pro Facebook je tato událost důležitým milníkem, je to totiž poprvé v historii, kdy jsme získali produkt a společnost s tolika uživateli. Neplánujeme takové kroky podnikat často, možná už je nepodnikneme nikdy. Ale lidé milují Facebook hlavně proto, protože nabízí nejlepší sdílení fotografií, proto si myslíme, že spojení těchto dvou společností bude stát za to.“
Skalní fanoušci však viděli v odkoupení služby Facebookem předzvěst horších časů.

Špatně jsme to vysvětlili

Nemilé zprávy se dostavily záhy. Vlastně nedávno, přesněji 18. prosince 2012, kdy Instagram oznámil změnu podmínek užívání. V podstatě upravil pouze jednu jejich část, kde, jednoduše řečeno, uživatelům oznámil, že může jejich fotografie používat k reklamní činnosti bez jakékoliv finanční kompenzace samotným uživatelům. V podmínkách dokonce stálo, že společnost není ani povinna je o této skutečnosti informovat. Touto jedinou větou zbavil uživatele jejich práv k fotkám, viz „To help us deliver interesting paid or sponsored content or promotions, you agree that a business or other entity may pay us to display your username, likeness, photos (along with any associated metadata), and/or actions you take, in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you.“
Nová pravidla měla sice vejít v platnost 16. ledna 2013, ale reakce uživatelů a fanoušků na sebe nenechaly dlouho čekat. Mnozí z této změny obviňovali hlavně Facebook, který je svým „volným“ vztahem k soukromí uživatelů znám téměř od počátku svého fungování. Změny pravidel vyvolaly takovou nevoli, že v Instagramu museli nakonec vše přehodnotit.
Kevin Systrom, CEO Instagramu, tlaku ustoupil a rozhodl se ponechat původní verzi pravidel. „Instagram byl od začátku vymýšlen jako business. Reklama je jedna z mnoha způsobů, díky kterým může být tato služba výdělečná, i když to samozřejmě není jediný způsob. Aktualizací podmínek jsme pouze chtěli vyzkoušet nové možnosti reklamy na Instagramu. Místo toho si je mnozí vyložili tak, že chceme prodávat vaše fotografie dále bez jakékoliv finanční kompenzace. To není pravda a je pouze naší chybou, že jsme to špatně vysvětlili. Takže pro pořádek: Nemáme v zájmu prodávat vaše fotografie.“, napsal v otevřeném dopise uživatelům na blogu Instagramu.

Důvěřuj, ale…

Uživatelé už nejsou a zřejmě nikdy nebudou Instagramu důvěřovat tak, jako na začátku. Asi 25 % „instagramistů“ pobouřila záležitost s právy k fotkám natolik, že službu opustili.
Jako první se rozhodla Instagram bojkotovat National Geographic, která na něm má přes 800 tisíc followerů. Přidalo se pak mnoho menších firem i uživatelů. Většina se však na Instagram po oznámení o zachování stávajících pravidel opět vrátila, ale zcela klidní už nejsou. Všem zůstává v hlavě jedna otázka: Co vymyslí vedení firmy Facebook příště?

Štítky: , , , , .

Diskuze k článku

Honza, 5. 6. 2013 (15:41):

Tak ještě že to stáhli docela jsem se bál a chtěl jsem službu také opustit.

Navštivte také

Speedmeter Internetu pro všechny

Katalog Wifi sítí

Reklama:

internetprovsechny.cz
KKTS Plzeň

Bleskovky

Články

 

Doporučujeme

Aby wifi doma fungovala.

Zpoplatnění bezlicenčních pásem by zdražilo internet, nebo snížilo jeho dostupnost

Internethome končí s bezdrátem. Nespokojení klienti často volí osvědčené lokální ISP.

Budeme mít internet z dronů a balonů?

Rychlosti internetu v lednu 2014, poprvé přes 70 tisíc měření a několik novinek

LTE? Žádnou mobilní revoluci nečekejte…

Proč PPF koupila českou a slovenskou Telefóniku?

Speedmeter IPV pro zařízení se systémem Android nově na Google Play

Mobilní revoluce nebo evoluce?

Mobilní bezdrátové datové přenosy v roce 2013

Waze – doprava na dlani

Stručný úvod do geosociálních sítí

Lednové rychlosti na internetu řečí grafů a čísel

Databáze knihoven a rozcestník pro knihovníky i poskytovatele připojení

Instagram – cesta k úspěchu

Naměřené rychlosti internetových připojení v prosinci

Sdílení a zálohování s Dropboxem

Webové aplikace s geolokací

Posílání datových balíků po Internetu

AirFiber24 – ostrý test z reálného provozu

Česká republika a rychlosti internetu podle Akamai

PPF Petra Kellnera se přihlásila do aukce kmitočtů. Překvapivý kandidát na čtvrtého operátora.

Pinterest – nová hvězda mezi sociálními sítěmi

Velké srovnání mobilního Internetu v České republice pro rok 2012

Google nejen vyhledávačem: Umíte správně vyhledávat?

Malware a jeho současné podoby

Soumrak volného 10 GHz pásma aneb kdo má zájem na jeho zarušení?

Velké srovnání VoIP tarifů

Couchsurfing: Cestujte a spojte svět díky internetu

Mobilní Internet a LTE

Sociální sítě pro začátečníky: Které vybrat?

Sociální sítě pro začátečníky – Facebook a Twitter, je mezi nimi vůbec rozdíl?

Speedmeter, Speedtest, Speedometer – velký test měřáků rychlosti dostupných v ČR.

Stav broadbandu v ČR aneb zaostřeno na optiku.

Odkazy odjinud


Tip: Navštivte sekci VoIP a porovnejte nabídku více než třech desítek operátorů!

Podporujeme:

www.sumavanet.cz i4eSmall.gif (2K) pravedneslogo.gif (5K)