Sociální média pro začátečníky: Jak začít s Twitterem

Twitter je na světě teprve pět let. Mikroblogovací sociální síť vypustil do světa v červenci 2006 Jack Dorsey. Má něco přes 200 milionů uživatelů na celém světě, cca. 40 tisíc v Česku a po Facebooku je to druhá nejrozšířenější síť.

Jaký je rozdíl mezi Facebook a Twitterem?

Že je druhý, je celkem logické – Twitter není tak přátelský, nápomocný a lehký na užívání jako Facebook. První dny na Twitteru mohou být krušné. A i přesto, že zvládnete první dny a pochopíte, o čem to celé je, budete možná stejně odrazeni nehostinností prostředí „bez followerů“.

Jak Twitter funguje?

Představte si Twitter jako jeden velký novinový stánek, kde mají 200 milionů titulů. Vy nemůžete a rozhodně nechcete číst vše. Proto si z toho velkého množství musíte vybrat. Takže si prostě vyberete ty noviny, které chcete číst a začnete je odebírat. Takhle jednoduše to funguje. 

V jednoduchosti je krása.“

 

Sami si vyberete uživatele, kteří podle vás tweetují (píší statusy o délce 140 znaků) zábavně, zajímavě atd. Sledujete je (follow). A snažíte se, aby někdo také sledoval vás.

 

Jazyk Twitteru

 

Follow, follower, following

Odebíráte-li něčí zprávy (statusy = tweety), pak ho sledujete (sledovat = follow). V českém „geek slangu“ tedy followovat = sledovat na Twitteru.

FOLLOWER – uživatel Twitteru, který vás sleduje. (Sledující.)

FOLLOWING – uživatel Twitteru, kterého sledujete. (Sledovaný.)

#hashtagy

Na Twitteru se hojně využívají hashtagy, tedy #. S jejich pomocí můžete sledovat témata či přidat k tweetu nějaký další kontext. Ke slovu či slovnímu spojení pouze připojíte na začátek #. Nedělejte ve frázi mezery ani nepoužívejte diakritiku. Například #jakzacitstwitterem, #zemetreseni #pondelni_nuda_v_praci #mujsen. Pokud na tento hashtag kliknete, zobrazí se vám příspěvky od všech lidí, kteří na toto téma psali (a použili hashtag). Je to nejjednodušší pomůcka, jak sledovat témata a konverzace kolující skrz celý Twitter.

@mentions

Chcete-li napsat někomu veřejně adresovanou zprávu, jednoduše napište jeho přezdívku (společně se zavináčem) do tweetu. Např. „@Michelle_LSKT: Nevíš, jak se používá Twitter?“. Na tweety uživatelů můžete také odpovídat – najedete-li kurzorem na tweet uživatele, objeví se pod textem nabídka možností, z nich poslední je reply (odpovědět).

Retweets

Pokud shledáte tweet nějaké uživatele zábavný či zajímavý i pro vaše followery, můžete ho přeposlat (retweet) svým followerům. Opět – najedete-li na tweet, objeví se pod textem nabídka, jejíž druhá možnost je retweet.

Fotky a odkazy

Do vašich tweetů můžete přikládat i fotografie a odkazy. Fotografie jdou nejjednodušeji přes Twitpic.com, yfrog.com či instagram.com (iPhone).

Odkazy můžete do svých tweetů přidávat lehce bez jakékoliv jiné vymoženosti, ale vzhledem k 140znakovému omezení tweetu, vám pomohou zkracovače url, například bit.ly. Ty vám zkrátí odkaz na několik písmen a vy tak budete mít možnost používat zbytek prostoru pro váš tweet.

 

ZAČNĚTE:

1. Jděte na Twitter a zaregistrujte se.

Buďte si vědomi toho, že Twitter není přeložen do češtiny, tudíž budete muset zvládnout základní věci v angličtině (menu).

 

Vymyslete si přezdívku (nemusí být vaše reálné jméno), vyplňte vás email (kterým se budete později přihlašovat) a jméno. Je dobré, vyplnit vaše opravdové jméno, protože vás podle něj mohou vaši přátelé později najít.

Abychom si ukázali celý proces registrace a prvních kroků, založím nick RůžováPanda (jméno mého soukromého blogu).

2. Prozkoumejte prostředí

V liště nahoře můžete vyhledávat (podle hashtagů, přezdívek i reálných jmen), můžete se podívat na váš profil, do svých soukromých zpráv (DM = direct message). Twitter Vám také bude neustále nabízet podobné uživatele, které sledovat (Who to follow). Vpravo nahoře se můžete odhlásit či upravit svá nastavení.

V levé bílé části obrazovky uvidíte později tweety vašich přátel. Prozatím žádné nesledujete, takže je tam pouze vysvětlující text.

Pravá strana obrazovky vám radí, jak se na Twitteru zabydlet. Vezmeme si to postupně, ale v jiném pořadí, než nabízí Twitter.

 

3. Než se do toho pustíte

Uvědomte si, k čemu chcete Twitter využívat. K práci? Pro zábavu? Podle toho veďte své následující kroky.

Nejdřív o sobě vyplňte základní informace – bio a dosaďte fotografii. (V pravém sloupci je to bod 3.) Napište v krátkosti něco o sobě, čím se zabýváte, co rádi děláte atd. Vyberte fotografii, která bude publikována a každým vaším tweetem. Tyto dvě informace a pár vašich posledních tweetů budou základním rozhodujícím faktorem při rozhodování ostatních uživatelů, zda-li jste dostatečně zajímaví, aby „odebírali“ vaše tweety.

Napište pár prvních příspěvků. Snažte se, ať vás první tweet nezní „Začínám s Twitterem“ „Můj první tweet.“ Atd. Napište něco zajímavého, originálního.

Váš profil bude vypadat tak, jako na obrázku. Později uvidíte v bílém okně pod BIO vaše tweety.

4. Začnete sledovat

Pokud víte, že někteří z vašich přátel jsou na Twitteru, jednoduše je najděte vyhledáváním (bod 1 pravá strana stránky).

Neznáte-li nikoho, vyberte si náhodně několik uživatelů, kteří vás budou bavit a dodávat vám přínosné informace. Kliknete-li v levém sloupci na Look for your friends (bod 1), dostanete se na stránku na obrázku. Zde můžete zadat vaše přihlašovací údaje k ostatním sociálním sítím a mejlům a najít tak přátele, kteří mají profil i na Twitteru.

Jakmile začnete followovat prvních pár uživatelů, začne vám Twitter automaticky nabízet podobné lidi (tweetují na stejná témata například).

 

Začnete na začátek sledovat 10 – 20 lidí. Po nějakém čase poznáte, jestli je opravdu chcete sledovat i nadále a můžete vaše FOLLOWING (uživatele, které sledujete) obměnit. Po čase také začnou lidé sledovat vás, takže vám tipy na nové zajímavé uživatele budou chodit až pod nos (jako default nastavení vám totiž přijde avízo na nového followera emailem, stejně jako na mention (zmínku) či retweet (někdo přepošle váš tweet).

Nyní už vás Twitter pouze musíte udržet v neustále se hýbajícím procesu – tweetovat a zapojit se do prodávání novin v největším novinovém stánku na světě. Chvíli jen tak pozorujte, co píší ostatní, v jakém duchu se konverzace vašich followings nesou. A nebojte se přidat.

Pamatujte, že Twitter není osobní. Proto vás lidé budou sledovat pouze pokud jim něco přinášíte – pokud jste zábavní, zajímaví atd. O svých tweetech musíte přemýšlet. Nacpat myšlenku, pracovní tip či odkaz s textem do 140 znaků je práce. A uživatelé Twitteru to ví. A ocení to.

 

A nakonec si ukažme, jak funguje Twitter reálně. Toto je můj tweet z jednoho víkendového odpoledne. Chtěla jsem, aby mi moji followeři pomohli vás inspirovat a podpořit.

 

A několik mých followerů vám posílá tyto odpovědi:

 

Tento článek je čtvrtým dílem seriálu Sociální sítě pro začátečníky:

První díl – Sociální sítě pro začátečníky: Které vybrat?

Druhý díl – Facebook a Twitter, je mezi nimi vůbec rozdíl?

Třetí díl – Opravdu umíte používat Facebook?

Naučte se s námi tweetovat! Příští díl bude zaměřen na Twitter etiketu, nepsaná pravidla Twitteru. Tento díl vyjde příští pondělí 15.srpna 2011.Následovat bude článek na téma Jak získat nové followery. 

 

Štítky: , , .

Diskuze k článku

Diskuze ke článku je uzavřena.

Kategorie Internet, Technologie.

Štítky: , , .

Diskuze: Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Sociální média pro začátečníky: Jak začít s Twitterem

Navštivte také

Speedmeter Internetu pro všechny

Katalog Wifi sítí

Reklama:

Bleskovky

Články

 

Doporučujeme

Aby wifi doma fungovala.

Zpoplatnění bezlicenčních pásem by zdražilo internet, nebo snížilo jeho dostupnost

Internethome končí s bezdrátem. Nespokojení klienti často volí osvědčené lokální ISP.

Budeme mít internet z dronů a balonů?

Rychlosti internetu v lednu 2014, poprvé přes 70 tisíc měření a několik novinek

LTE? Žádnou mobilní revoluci nečekejte…

Proč PPF koupila českou a slovenskou Telefóniku?

Speedmeter IPV pro zařízení se systémem Android nově na Google Play

Mobilní revoluce nebo evoluce?

Mobilní bezdrátové datové přenosy v roce 2013

Waze – doprava na dlani

Stručný úvod do geosociálních sítí

Lednové rychlosti na internetu řečí grafů a čísel

Databáze knihoven a rozcestník pro knihovníky i poskytovatele připojení

Instagram – cesta k úspěchu

Naměřené rychlosti internetových připojení v prosinci

Sdílení a zálohování s Dropboxem

Webové aplikace s geolokací

Posílání datových balíků po Internetu

AirFiber24 – ostrý test z reálného provozu

Česká republika a rychlosti internetu podle Akamai

PPF Petra Kellnera se přihlásila do aukce kmitočtů. Překvapivý kandidát na čtvrtého operátora.

Pinterest – nová hvězda mezi sociálními sítěmi

Velké srovnání mobilního Internetu v České republice pro rok 2012

Google nejen vyhledávačem: Umíte správně vyhledávat?

Malware a jeho současné podoby

Soumrak volného 10 GHz pásma aneb kdo má zájem na jeho zarušení?

Velké srovnání VoIP tarifů

Couchsurfing: Cestujte a spojte svět díky internetu

Mobilní Internet a LTE

Sociální sítě pro začátečníky: Které vybrat?

Sociální sítě pro začátečníky – Facebook a Twitter, je mezi nimi vůbec rozdíl?

Speedmeter, Speedtest, Speedometer – velký test měřáků rychlosti dostupných v ČR.

Stav broadbandu v ČR aneb zaostřeno na optiku.

Odkazy odjinud


Tip: Navštivte sekci VoIP a porovnejte nabídku více než třech desítek operátorů!

Podporujeme:

www.sumavanet.cz i4eSmall.gif (2K) pravedneslogo.gif (5K)