Česká republika je z pohledu rozšíření některých technologií velice specifická. Nejen že zde máme přes tisícovku aktivních poskytovatelů bezdrátového internetu, což je v evropě unikum, ale podobné je to i s VoIP operátory. Toto specifikum vychází ze snahy, získat levnější služby jakýmkoliv způsobem je to možné. Ať už jde o připojení k internetu, nebo o hlasové služby ve formě VoIP. Hlavním tématem tohoto článku je srovnání současné nabídky VoIP operátorů, porovnání se stavem z doby před pěti lety a v neposlední řadě přiblížení této technologie uživatelům bez praktické zkušenosti s VoIP.
Co potřebuji pro fungující VoIP?
Odpověď je snadná, potřebujeme internet a telefon. Pojďme si oba předpoklady trochu rozepsat.
Hlavní předpokladem pro správně fungující VoIP je tedy internetové připojení. Připojení, které musí splňovat určitou minimální rychlost přenosu a rychlost odezvy (ping).
Pokud si nejste jisti kvalitou svého připojení, můžete si zkusit provést kontrolní měření, nebo kontaktovat svého poskytovatele s dotazem, zda-li je vaše připojení dostatečné pro internetové volání, nebo vyzkoušet volání přímo v rámci zkoušky zdarma, kterou řada poskytovatelů umožňuje.
Zjednodušeně lze říci, aby byl hovor kvalitní, neměla by rychlost připojení klesnout pod 100 kb/s (v obou směrech) a ping by neměl překročit 50 ms.
![]() |
![]() |
![]() |
| VoIP telefon Siemens Gigaset |
VoIP brána – Převodník, který promění analogový přístroj v IP telefon |
Chytrý telefon rovněž umožňuje telefonování přes internet |
Pokud již víte, že vaše připojení splňuje výše uvedené minimální požadavky, budete dále potřebovat telefonní přístroj. Můžete pořídit nový IP telefon, nebo využít svůj chytrý mobil, dokonce i starý analogový telefon můžete použít (připojení přes VoIP bránu) a také lze telefonovat přímo z počítače (speciální software).
Praktické využití VoIP v domácnosti, aneb domácí pevná linka trochu jinak
V dnešní době vyřizujeme většinu hovorů přes mobilní telefony. Může se tedy internetová telefonie v domácnostech uplatnit? Osobně se domnívám že ano, zvláště v případech kde VoIP dokáže významně uspořit rodině či jednotlivci prostředky na volání. Pokud vám následující body přijdou atraktivní, pak je i pro vás VoIP možnost jak uspořit:
- volání do sítí tuzemských mobilních operátorů za ceny běžně kolem 1,50 Kč/min
- volání na pevné linky kolem 0,50 Kč/min
- bezkonkurenční volání do zahraničí včetně tamních mobilních sítí
- volání ve vlastní síti a ve spřátelených sítích zcela zdarma
Naproti výše uvedeným výhodám je potřeba zmínit i jisté nevýhody, které VoIP přináší.
- hovor se uskutečňuje přes internet, v případě výpadku na straně poskytovatele či výpadku elektrické energie je služba nefunkční
- IP telefon je klasický elektrický spotřebič vyžadující trvale připojení do el. sítě a spotřebovává elektrickou energii (v řádu jednotek wattů)
- kvalita hovoru je závislá na kvalitě internetového připojení, zvláště u bezdrátových připojení, nebo vysoce agregovaných ADSL připojení může docházet ke zhoršení kvality hovoru, případně i k jeho přerušení.
Vybírejte z nabídky od více než třech desítek operátorů
Na stránkách internetprovsechny.cz existuje přehled VoIP operátorů již od roku 2006. V současné době je možné vybírat z nabídky 34 operátorů respektive 52 tarifů.
V následující tabulce naleznete přehled základních tarifů doplněných o minutové ceny za volání do pevných i mobilních sítí v ČR.
| Služba | Paušál [Kč] | Aktivace [Kč] | Tarifikace | ČR špička [Kč] | ČR mimo šp. [Kč] | ČR mobilní [Kč] |
| 3Phone | 0 | 240 | 60+60(30) | 1,00 | 0,60 | 3,83 |
| 802.cz | 0 | 0 | různě | 0,52 | 0,30 | 3,39 |
| 99phone | 201* | 0 | různě | 1,20 | 0,70 | 5,03 |
| AVONET | 0 | 298 | 60+60 | 0,84 | 0,60 | 4,68 |
| BUD-NET | 0 | 1 | 1+1 | 1,00 | 0,50 | 3,64 |
| CallTone | 0 | 0 | 1+1 | 0,90 | 0,48 | 4,62 |
| Cetel | 0 | 238 | 60+1 | 0,84 | 0,48 | 4,68 |
| EriVoIP | 0 | 582 | 60+1 | 0,95 | 0,59 | 4,67 |
| EUROSIGNAL (basic) | 0 | 0 | 60+60 | 1,18 | 1,18 | 4,75 |
| Fayn (Easy) | 0 | 0 | 60+60 | 0,56 | 0,29 | 2,75 |
| FOFRnet | 0 | 0 | různě | 1,19 | 1,19 | 4,00 |
| ha-loo | 0 | 1 | 1+1 | 1,00 | 0,50 | 2,89 |
| IPVOX (Basic) | 0 | 17 | 1+1 | 0,57 | 0,34 | 1,56 |
| JetCALL | 0 | 0 | neuvedeno | 0,89 | 0,46 | 4,95 |
| KKNET.cz | 0 | 0 | 60+60 | 0,65 | 0,40 | 2,80 |
| Mikrotech (Optimal) | 1 | 0 | 1+1 | 0,54 | 0,31 | 1,67 |
| moses.cz | 0 | 0 | 60+1 | 1,00 | 0,85 | 2,50 |
| mujtelefon.cz | 0 | 0 | neuvedena | 0,79 | 0,53 | 4,56 |
| NetPhone | 1 | 200 | 1+1 | 1,00 | 0,60 | 4,50 |
| Odorik.cz | 0 | 0 | 1+1 | 0,59 | 0,39 | 1,59 |
| OpavaNet | 0 | 0 | 60+1 | 1,19 | 0,71 | 5,00 |
| Qvoice (sekundový) | 50* | 0 | 1+1 | 1,10 | 0,60 | 4,80 |
| reteCALL | 0 | 0 | 1+1 | 0,96 | 0,96 | 4,32 |
| Sbohempevnálinko.cz (dlouhán) |
1 | 0 | 60+60 | 0,48 | 0,24 | 3,05 |
| SIPY.cz | 0 | 0 | 1+1 | 1,12 | 1,12 | 4,80 |
| SITKOM | 30* | 250 | 60+20 | 1,06 | 0,85 | 5,40 |
| SkyFon (SkyFon 30) | 0 | 229 | 1+1 | 0,98 | 0,71 | 4,31 |
| Smartcall | 0 | 0 | 60+60 | 0,90 | 0,90 | 4,40 |
| SoftPhone | 0 | 600 | 1+1 | 1,32 | 1,08 | 6,00 |
| ujezd.net (T-MINIMAL) | 0 | až 360** | 60+60 | 1,19 | 0,83 | 4,90 |
| Vašesíť | 180 | 463 | různě | 1,07 | 1,07 | 3,59 |
| Viphone | 0 | 0 | 60+1 | 0,95 | 0,60 | 4,52 |
| Voinet | 99* | 699*** | 30+1 | 0,71 | 0,47 | 3,59 |
| Zvoni.cz | 0 | 0 | 30+30 | 1,03 | 1,03 | 4,70 |
* lze provolat
** zdarma u VIP linek poskytovatele
*** Aktivační poplatek je včetně kreditu 297,-
Pro koncového zákazníka je důležité nejen minutové hovorné, ale také i účtovací interval, takzvaná tarifikace. Jak můžete vidět v předchozí tabulce, tarifikace není u všech služeb shodná a do koncové ceny hovoru může významně promluvit. Kupříkladu tarifikace 60+60 znamená, že hovory jsou účtovány po minutách. Ideální je účtování s tarifikací 1+1, pouze v tomto případě platíme jen za to, co skutečně spotřebováváme.
VoIP operátoři často umožňují volání zdarma nejen ve vlastí síti, ale i v síti spřátelených operátorů. Volání zcela zdarma vystihuje následující obrázek:
Když konkurence ještě funguje
Velmi zajímavé je srovnání nabídky VoIP tarifů z roku 2006 a současnosti. Zaměřme se kupříkladu na volání do sítí mobilních operátorů. V roce 2006 nabízel nejvýhodnější volání tarif 802.VOX tehdy ještě od společnosti MATTES AD za 4,11 Kč/min. Dnes není problém získat minutovou cenu někde na úrovni 1,60 Kč (Mikrotech, IPVOX, Odorik). To vše platí pro tarify bez měsíčního paušálu, fungujících na základě předplaceného kreditu u poskytovatele.
Jak ukazuje předchozí graf, došlo u VoIP ve zvoleném období k poklesu minutové ceny ve všech sledovaných oblastech. Nejvýraznější pokles je patrný u volání do mobilních sítí.
Domnívám se že koncový zákazník může být s vývojem cen u VoIP spokojený, na rozdíl od situace u mobilních operátorů a koneckonců i u hlavního poskytovatele volání přes klasickou pevnou linku.
Srovnání s předplacenkami
Je mi jasné, že porovnávat VoIP volání s GSM voláním trochu pokulhává, ale na druhou stranu je určitě nemalé procento hovorů, které uskutečňujeme z míst, kde je dostupné internetové připojení. Může to být v prvé řadě domácí síť, nebo free wifi hotspoty v restauracích, nákupních centrech, školách, na čerpacích stanicích, apod. Ve všech těchto místech je snadné využít VoIP třeba přes mobilní telefon a bez dalších nákladů (kredit bývá u VoIP s neomezenou platností) tak ušetřit na volání. Další tabulka tedy přináší srovnání VoIP s předplacenými kartami mobilních operátorů.
| volání ve vlastní síti | volání do ostatních sítí | |
| O2 NA!HLAS | 5,50 Kč/min | 5,50 Kč/min |
| Twist Začínám | 6,90 Kč/min | 6,90 Kč/min |
| Vodafone divoká karta | 3,00 Kč/min | 7,20 Kč/min |
| IPVOX (Basic) | 0 Kč/min | 1,56 Kč/min * |
| Odorik.cz | 0 Kč/min | 1,59 Kč/min * |
| Mikrotech (Optimal) | 0 Kč/min | 1,67 Kč/min * |
| * zde se jedná o ceny za volání do mobilních sítí | ||
Vlastní zkušenost a závěr
Volání přes internet využívám celkem krátce – zhruba jeden a půl roku. Mám praktickou zkušenost s operátorem RIO Media (802.cz) a operátorem Mikrotech. U obou operátorů byla registrace čísla a služby zcela bezproblémová za pomoci on-line formuláře.
K telefonování jsem využíval mobilní telefon Nokia E66 a VoIP telefon Siemens Gigaset A580. Nastavení nebylo ani u jednoho z přístrojů triviální, ale s podporou na stránkách operátorů, se dalo zvládnout. Mnoho užitečných informací je k dosažení na diskusním fóru telefonujeme.com, nebo pomůže google. Kvalita hovorů byla subjektivně lepší u operátora Mikrotech, velice zřídka byl hovor doplněn nežádoucí ozvěnou, nebo zpožděním. Zajímavé je, že při volání na mobilní čísla byla kvalita vždy bezvadná, od nerozeznání od hovoru přes mobilní telefon.
V rámci tohoto článku jsem se obrátil na většinu uvedených VoIP operátorů s dotazem na počet nefiremních zákazníků. Bohužel odezva byla poměrně slabá na to, aby se dal seriozně určit počet uživatelů (počet aktivních čísel) VoIP v ČR. Na základě získaných údajů lze pouze odhadovat, že počet aktivních VoIP čísel se bude pohybovat v okolí 250 000.
Závěrem bych rád upoutal na největší přehled VoIP operátorů v ČR, ve kterém naleznete aktuální ceny za volání v pevných i mobilních sítích, dále ceny za volání do vybraných zemí a také informace o cenách za aktivaci služeb.
![]() |
![]() |
![]() |
| Porovnání tarifů při volání do mobilních sítí v ČR |
Porovnání tarifů při volání do mobilních sítí na Slovensku |
Porovnání tarifů při volání do USA |
Vzpomeňme na úplný závěr. Mít doma pevnou linku bylo dříve snem. Později se stala naprosto běžnou součástí domácnosti, aby dnes právě v domácnostech byla spíše trpěna jako „nutné zlo“. Jaký bude trend v této oblasti je pro mne složité předpovídat, určitě bude hodně záležet na vývoji cen u mobilních operátorů, zde máme ještě hodně co dohánět v porovnání s vyspělými ekonomikami viz například tento článek, nebo nedávno proběhlé protesty proti předraženému volání na sociálních sítích.
Budu rád když využijete diskusi pod článkem k napsání vlastního názoru na VoIP obecně, nebo se podělíte se svým tipem či zkušeností s internetovou telefonií.
Veškeré zde uvedené ceny jsou včetně DPH.











Diskuze: 




Diskuze k článku